Hästrädd lillasyster..
Hej!
Det är så här min lilla syster blir räddare och räddare för varje dag som går för shettisen vi har hon rider och pysslar med honom och verkligen älskar honom! :)
Men den jäkeln vet hur han kan skrämma henne t, ex låtsas att han ska bita och liksom hugger mot henne typ flytar på sig o när man lägger på täcke elr liknande så typ hoppar han till lite med bakdelen bara för att skrämma henne gör aldrig så mot mig och pappa då han vet att vi inte är rädda för honom och han vet att vi bestämmer. Men med lillsyrran kör han :( Jag elr pappa står med när hon grejar med honom och då är han jätte snäll kan försöka nån gång ibland o skrämma henne, men är hon ensam med honom är han fem jävlig. Jag vet att min syster måste känna sig trygg o ta mod till sig o inte bli rädd när han håller på så för då tröttnar han till slut..men hon vågar inte hon är ju bara 10 år o ganska liten i växten men de är så tråkigt när hon gråter om kvällarna för att han är så elak mot henne hon vill honom så väl men han spelar på hennes rädsla.
Nån som har nåt tips elr vart med om nåt liknande?
Mvh Erika

min lillasyster är visserligen vuxen, men lika fullt rädd när det kommer till hästarna. hon har ridit lite förut och vill gärna pyssla och hålla på, men är ganska rädd av sig, ffa med de "stora" (connemara och litet vbl).
jag har försökt vara med henne så mkt som möjligt, diskutera ledarskap med henne, vad hon kan göra och hur hon ska göra det. (och också visat, förstås)
för min lillasyster handlar det precis som för din att ta tillbaka ledarskapet, vilket kan både ta lång tid och vara jättejobbigt och svårt. hos oss får min lillasyster öva med shettisarna (som egentligen är de besvärligaste, men hon tycker det känns bättre när de är små, så då får hon göra det) och så brukar jag se till att hon går bredvid mig med varmblodet in och att hon sitter upp och "åker" nån gång då och då. sakta men säkert går det faktiskt framåt! (nu kan hon t.ex. kvällsutfodra alla helt själv utan att man är med i stallet, vilket är ett jättekliv för henne)
er ponny försöker nog inte vara elak eller skrämmas, han sätter helt enkelt bara din lillasyster "på plats". han vet att han är hög och han gör vad han kan för att påminna henne om det. sånt där börjar ofta med något så lite, som att man flyttar på sig när ponnyn kommer gående eller när den flyttar sig mot en. (istället för att flytta tillbaka)..
har ni nån annan häst som hon kan öva lite med (gammal erfaren, "snäll"), gärna tillsammans med dig. det sitter i hennes självförtroende, troligtvis kan hon öva och öva och öva med den ponnyn hon har utan att nånsin få självförtroende nog för att ta tillbaka ledarskapet. se vad som händer om hon får hjälpa till med en annan häst. tjejen behöver få självförtroende i stallet och kring hästarna, skulle jag tippa på.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Ja hon brukar få va med mig när ja grejar med mitt vbl och hon är jätte snäll o min lilla syster är inte ett dugg rädd hon brukar få prova på o leda in henne på kvällarna och även åka på henne då o då även om vbl är mkt större så är hon inte rädd alls min syster så hon får öva sig på att bestämma med min häst (som viserligen är överdrivet snäll :) och det funkar jätte bra så ska hon prova på shettisen o hon börjar jätte bra så sviker modet henne o hon blir rädd ja försöker att va med henne så mkt som möjligt, när hon rider..shettisar är ju starka o envisa som sjutton men ofast går det bra men ibland vill hon att man sätter i en longerlina så får hon skritta/trava i en stor volt runt en då känner hon sig säkrare men när vi rider ut blir hon jätte nervös o säger "tänk om han gör nåt" :( Hon brukar få åka runt på mitt vbl ibland när vi går in från hagen elr efter att ja ridit då är hon oftast lite trött o bara lunkar sakta fram men ja tror de stärker min systers självförtroende så brukar hon säga "jag red på erikas häst förut" och är jätte glad.
För hon tycker ju verkligen om "sin" häst och är jätte noga med allt som rör honom (överdrivet ;) men hon vågar nästan inte rida honom längre även om man är med så jä känner att ja måste göra nånting nu :(

fy så tråkigt! men jag förstår precis, det är likadant med min syster.
jag har visserligen aldrig tyckt att shettisar utgör bra barnhästar, men det är ju min högst personliga åsikt. ofta behöver de mer styrning och en "starkare hand" än vad ett barn kan erbjuda. då känns russen eller en welsh lite bättre, tycker jag.
om hon känner sig tryggare och säkrare att rida honom med lina, så ha det som rutin så länge, tycker jag.
jag vet inte om du är van att rida med handhäst, men om du kan det så finns ju fortf möjligheten att rida ut OCH ha lina på hästen så att din syster känner sig tryggare.
min syster vill bara rida på inhägnat område (paddock eller hage) för att hon tycker att staketet runt om blir en trygghet i sig. sen har jag alltid lina på hästen (med lina på så struntar mitt vbl fullkomligt i om det är nåt på ryggen, då går hon enbart efter mig) och som "extra skydd" brukar hon ha mamma nånstans i närheten ("på fall att", som syster brukar säga)
bra att hon känner sig säker med din häst och att hon får hjälpa till med den! det kan vara en inkörsport.
prova sen som sagt att göra rutin av att ha hästen i lina när hon rider om hon tycker det känns bättre så.
jag hoppas verkligen det löser sig för er!

Ja vi leta efter typ russ elr nån sån häst till henne så snubbla vi över den här kille (min bästa väns mosetrs häst) hon kunde inte ha kvar honom så vi fick honom och min syster blev helt förälskad i honom och vill inte ha nån annan häst nu börjar hon leta efter en snällare häst "/
Jag tkr samma som dig en shettis är ingen barnhäst egentligen, den behöver som du säger en stark hand som styr men i storlek är dom bra..
Jag har faktiskt aldrig provat de med en lina mellan oss när vi rider…men de är helt klart värt ett försök! Oftast brukar det vara att mamma elr pappa får gå berdvid elr i närheten av henne…, Ja ja tänkte att de med att hon får rida i en stort volt runt mig kan va bra tills hon känner sig säkrare :)
jag har funderat på om ja ska låta henne rida mitt vbl men stigbyglar o sånt passar intre men barbacka kanske om ja går brevid elr liknande..kan de va en bra idé?

#4 ja, jag tycker du ska testa lina även på uteritterna. det kanske har effekt på hästen också, jag vet inte?
du kan nog säkert låta henne rida vbl. frågan är hur hon känner för barbackaridning? det är bra att rida barbacka, men kan vara lite läskigt om man är ovan..
jag har kanske 200 (okej, kanske inte, men nästan) hål i mina stigläder, men det är förstås skillnad på en 10-åring och min vuxna (men korta) lillasyster, så det kanske inte är en lösning för dig..
men kan du inte sätta hennes stigläder på din sadel? bara för att hon ska kunna känna stöd, tänkte jag, om hon inte vill rida barbacka?

Ja ja ska testa lina på uteritter :) ja de va de ja tänkte o vi prova att korta mina men ja är ganska så lång o hon väldigt kort så de gick inte så bra "/ men ja va smart de hade ja inte tänkt på ja ska prova att sätta på hennes stigläder så ska det nog gå :) hon har ridit barbacka på vbl förut sa inte så mkt om de men ja tror det är bäst med sadel om hon ska kunna känna sig riktigt trygg o känna att hon har kontroll.

Ja ja ska testa lina på uteritter :) ja de va de ja tänkte o vi prova att korta mina men ja är ganska så lång o hon väldigt kort så de gick inte så bra "/ men ja va smart de hade ja inte tänkt på ja ska prova att sätta på hennes stigläder så ska det nog gå :) hon har ridit barbacka på vbl förut sa inte så mkt om de men ja tror det är bäst med sadel om hon ska kunna känna sig riktigt trygg o känna att hon har kontroll.

hör gärna av dig med hur det går framöver också!!
lycka till!
Jag har varit med om det där, som rädd lillasyster då vi fick låna en shetlandsponny till mig som jag skulle rida. Hon hade fullkommlig kontroll över mig vilket inte var så konstigt då hon var unghäst och jag var elva (hur dum får man vara egentligen?)
Det slutade med att jag inte tyckte det var roligt, hur mycket jag än tyckte om ponnyn.
Det blev att jag mer och mer lät bli att gå till stallet och började inte igen förrän vi flyttade och var tvugna att lämna tillbaka shettisen (trots mina högljudda protester). Då fick jag låna min systers 24 åriga gammla c-ponny som jag fick rida ut själv med och ha roligt med det var då jag insåg igen att det skulle vara roligt med hästar.
Hur mycket man än tycker om en häst så är det inte roligt att vara rädd, då är det bättre att ha en ponny som man klarar av och som man kan ha roligt med.
lurvponnyn.vimeddjur.se
jag skulle sluta sköta den ponnyn den har tagit över helt, helt enkelt byta sköthäst för att slippa vara rädd för att bli biten osv. Lycka till o hoppas din syster återfinner tryggheten med en ponny/häst snart.

8# ja vi får hålla tummarna för att de löser sig! 
9# Hon går till stallet varje dag bara för att sköta om sin lilla gubbe…och han är egentligen ovanligt snäll för att vara shettis..vi fick honom för drygt ett år sen och det här har börjat ju mer han märkt hur rädd min syster är för honom om han gör nåt, han bits o sparkas inte men han tkr om att få min syster att tro de genom att hugga mot henne utan att bita. Jo en shettis är ingen barnhäst egentligen men i storlek passar dom till barn
och min syster som är ganska liten till växten tkr att han är stor…men vi har ögonen öppna för en b-c ponny då hon inte vill ha en stor häst/ponny.
10# Det är så vi kan inte bara sluta sköta honom då vi äger hästen och han bor hemma hos oss. Och sälja honom kmr inte på fråga då han är en utmärkt kör häst men tkr det är så kul så för min syster blir han för stark att köra. Men som ja sa vi ska försöka lösa detta och hon får öva på mitt vbl och om det inte funkar så får vi helt enkelt köpa en större ponny till henne.
jaså ja är det så att han passar bra men inte till just henne är det ju en annan 5-a :) Jag vill tipsa om att inne på gotlandruss finns det flera bra russ som söker fodervärd kanske skulle detta vara något för er :) Russ är ju en trevlig ras o som är mångsidig, iaf lycka till med hitta en snäll ponny :)

12# ja ja har vart inne på att skaffa ett russ till henne o dom är ju inte så fasligt stora heller :) då hon inte tkr om för stora häsat/ponnysar

Är det någon som vet nån sida elr liknade där det finns russ helst till ridning då, så får ni gärna säga till! :) Jag bor i Dalsland, Bäckefors så om ni hittar en i norrland kan de bli lite knivigt haha

Fasen…..ja vet inte tillfällingt va de iaf shettisen har varit jätte snäll nu de senaste helt underbar o min syster hade fått upp hoppet igen och förut idag så bet/nafsa han henne
så har han varit jätte grinig resten av dagen så hon våga inte ta in och rykta honom etc så ja fick göra de och han var as sur :S ja kände över honom och han verka inte öm elr så nånstans bara jäkligt sur av nån anledning. aja får se hur de är imorgon blev bara så arg de som hade börjat gå så bra och hon kunde rida honom helt själv o så, så gör han så här
hoppas han bara hade en dålig dag!

Sätt upp henne på den snällaste du kan hitta och låt henne komma på hur kul det verkligen är. Och att hästar är olika :P
Har varit med om detta också. Fast inte min lilla syster för det har jag ingen, men jag själv har varit liiiiivrädd för hästar. Men det har varit både i hantering och ridning. Men låt henne först ta hand om en jätte snäll häst så hon börjar känna sig säker. Och sen när hon ska ta hand om eran shettis så ge henne tips hur hon ska göra när han håller på så. Säg till henne att hon ska ryta till och visa att det är hon som bestämmer, visst det är svårt i början, det hade jag också. Men alla mina kompisar och mamma hjälpte mig och nu tar jag hand om en unghäst som inte var att leka med innan.
När en häst väl har fattat att om man gör så och så, så blir de rädda. Jag hade en mega elak new forrest som hade jagat ut sina ägare ifrån hagen och sparkat de i boxen. När vi fick han så stog vi kvar när han anföll i hagen och röt till som attan när han var på väg att sparkas, han slutade sen, han gjorde det bara när han såg att vi inte var koncentrerade på honom.
Hoppas din syster kommer över rädslan sen :)