Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 666 ggr
Alexandra
0

ARRRRG häst

detta gäller ett sto i stallet där Pachen står,hon var lite tjurig när hon kom i sommras men nu…..nu är hon riktigt sur och bittsk mot både häst och människa,ide någon??

Jag tippar på ngt understimulerad men även kanske för lite strå foder???Hon ser inte undernärd ut direkt? äsch jag vet inte !

Hon slickar öronen bakåt men bitts väl inte direkt,ser allmän olycklig ut,hon har fått ifs byta kompis några gånger pga av att stall ägaren byter häst ganska ofta(den här hästen är ochså inackorderad)

Nån ide på nått man kan göra för damen här,vill att hästarna ska må bra och trivas liksom,äve om den inte tillhör mig.

Alexandra

Staffan
0

Sådan här omtanke gör mig varm, även när jag samtidigt får höra om någon som är olycklig.

Jag kan inget om hästar men väl om att må dåligt. Om jag hade varit hästen så hade jag uppskattat din omtanke och ifall du stannade till vid mig och ägnade lite av din tid till åt mig…

// staffan

gejsa
0

Kan nog vara att den får för lite stråfoder som du skriver. Många ggr är det faktist så. Att äta ofta gör hästar lugna.

Det kan ju tänkas att hästen inte trivs med sällskapet eller som du skrev är understimulerad. Rids hon inte så mycket?

Hur mycket får hon? Står hon i stall på nätterna? Hur ofta får dom mat? När får dom komma in på kvällen?

Mycket frågor blir det…..*ler*

Carola

Alexandra
0

hon rids inte så ofta,tjejen som har en går i skolan och kommer ofta ut när mörkret har fallit men hon är duktig och kämpar på så gått hon kan,kanske att hästen rids 3 g/v ibland mer ibland mindre??

Hästen kommer ibland in 22 på kvällen ibland 17,olika maten serveras ochså lite si och så,dcet är den där stall ägarenn igen som  tycker att dom får mkt hö

2 kg morgon

2kg middag

3 kg kväll

??? ca jag har inte koll på deras mat sedel nere i stallet sen lite korn kross,.betfor och lusern så ser det nog ut tror jag!?

Alexandra

Eve
0

Jag tror att hon är osäker på sig själv, hon har kanske ingen som hon känner hon riktigt kan lita på. Jag skulle rekommendera NHträning, om du vet hur man utför sådant. Annars vet jag inte riktigt vad man kan göra..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

eleonor
0

Hej!

Står hon i rörig miljö? Otrygg? När det gäller ston kan det ju också vara hormonellt. Mitt sto kan vara ganska stoig ibland, och då gäller det att vara lugn, tålmodig och inte stimma på något vis med henne utan att för den sakens skull låta henne ha kommandot. Jag skulle nog börja med att se till att ge mer hö till stoet ifråga. Eftersom problemen blivit värre under vintern kan det ju vara att hon har för lite sysselsättning=för lite att tugga på. En annan grej skulle kanske också kunna vara att hon blir kall i hagen så att hon blir stel och öm i musklerna.

NH låter jättebra!

MVH

reddie
0

Kanske hon behöver byta boxplats. Står hon i en box där många springer förbi? Hon kanske behöver stå i ett hörn där det är lite mer lugnt.

Vi har haft en val. i stallet som var sur och rädd då man kom dit. Man fick inte ta på han utan då ställde han sig längst in i boxen. Men nu står han längst in i stallet bredvid min grabb och oj, vilken skillnad.Jätte social och kramig. Stallet har två "avdelningar" och i ena står bara min häst och denna grsbben som nu är en helt annan häst. Värt att prova.

gejsa
0

#3 Vad är det för sorts häst? Halvblod, varmblod, fullblod eller?

Säger bara det. tur att man inte säljer sin häst till vem som helst. Men det är sånt här som gör att man knappt törs sälja heller.

Den här hästen får alltså bara 7kg hö. Titta på byebyesandys tråd på foder. Där berättar hon också att varmbloden får bara, jag tror det var 8 kg hö. Det är på tok för lite för en sådan stor häst. Eftersom en häst helst vill tugga 22 timmar om dygnet.

Jag ger min lättfödda fjording 8 kg hö per dag. Min 2 ½ åriga halvblodsvalack får just nu 17 kg per dag. Hö alltså inte hösilage. Jag förstår inte att folk kan tro att det ska räcka med så lite mat. Tycker att det borde finnas "körkort" för häst så man får gå kurs och lära sig hur mycket mat en häst eg behöver. Likadant hur den ska skötas med regelbundna tider.

Stoet är säkert grinig för att det är så himla oregelbundna tider och att den får för lite mat. Kan också hända att den inte trivs med sin hagkompis eller boxkompis. Hästar är ju som människor. En del går ihop kanon och en del kan absolut inte ses utan att bli osams. Är hästen tunn?

Carola

Kiara
0

Jag vill inte ge mig in på ämnet varför hon kan vara grinig, då får man faktiskt träffa hästen först annars är man inte bättre än alla ”häst pratare” vilka jag tycker inte om.

Men jag vill bara understryka att hö och helst också halm som grejsa skriver det får hästarna att må bra. Om man lägger en bas med hö/halm då får dom sitt tuggbehov tillgodosett och sen får tarmen jobba dom känner sig mätta (gladare) och behöver då inte försvara maten och dom är sysselsatta i fler timmar med att äta.

När jag räknar foder till mina hästar då räknar jag vad dom behöver i hö först och får jag inte det att stämma med bara hö då kompletterar jag med övrigt kraftfoder för att som oftast få upp protein halten. Sen får dom ju även mineraler i hink men jag duttar inte med olja, vitlök och annat som jag anser att dom inte skulle hitta som vildhästar. Naturligt och fiberrikt är min filosofi och sen får man ta hjälp av tabeller och räknedosa då vi trotts allt har våra hästar instängda och i arbete. Men det är helt onödigt att föra över våra vällevnadssjukdomar på våra hästar medan vi själva äter GI mat så ger vi våra hästar hög energi mat det är ju inte särskilt lågiskt eller.

Linda
0

Tyvärr så är hästar som människor och vissa är lite mer stoiga änn andra lixom vi kvinnor mer eller mindere är lite..griniga av oss..

-Jag har ett sto med grinig framtoning om man inte känner henne då är hon underbar, och  hon väljer dem hon ska vara "ogrinig" mot men som redan står skrivet bra förutsättningar är bra foder, bra hagar och god och vänlig skötsel.

mvh Linda