Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 13987 ggr
joooossan
0

Torkade nässlor

Har precis varit och plockat några buketter nässlor så det kliar sönder på händerna eftersom jag var dum nog att ta rätt tunna handskar. Nu hänger de iallafall på tork!

Tänkte höra med er, ger ni era hästar torkade nässlor?

Jag hörde nämnligen först i år att det var bra för dom så jag ska testa Glad

Josefinejumpforjoy.blogg.se

powderpuff
0

Jag brukar slå nässlorna i hagen och hästarna tar de när de torkat. De gillar det.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

[Grabbarna-A]
0

Jag gör som precis som #1 gör.

Caspianowner
0

Hästar som lärt sig äta torkade nässlor, äter det sen före allt annat. Brukar göra några buketer och hänger upp på tork till att ha till vintern. Rör man det inte där de hänger så klarar det sig fint tills du tar bunten.

Häng upp ett tvättsnöre el liknande mellan två väggar, ett par meter upp, där ni inte springer Så är det bara att börja hänga upp buntarna.

jen
0

jättebra vitaminer i nässlorna.

Vet en som gör nässelruggar och sparar till vintern.

Loa-bg
0

Vi gjorde så med de hönsen vi hade när jag var liten, högg och hängde upp. Provade med hästarna också senare också, de älskar det!

Pia-Lena
0

Ger  både hästar och får torkade nässlor, slår och låter torka i hagen. Det händer även att de tar färska nässlor.

bebbe
0

När jag hugger nässlor i hagen hinner dom inte torka förrän hästarn är där och mummsar.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

starcatcher
0

detta hade jag aldrig hört talas om!

man kanske borde prova, kan tänka mig att det är mycket järn i dem va?

Dior
0

Vilken bra nyhet. Skall definitivt provaGlad har hur mycket nässlor som helst på vår gård som vi svär över, men kan de göra lite nytta så kanske språket blir lite bättre ocksåFlört

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Caspianowner
0

# 9

Om du inte vill torka och spara till vintern utan bara vill ha det bort

Har du en häcksax så klipp med den och låt nässlorna bli kvar liggandes. Hästarna kommer förr eller senare att äta upp det. Därmed ser det genast bättre ut i hagarna eller runt staketen som de gärna annars vill växa i.

Stäng bara av strömmen först innan ni börja klippa under staketen. Jag har själv slarvat med att inte slå av strömmen och jag gör inte om det slarvet

Gronstedt
0

Jag tänker torka och pulvrisera och ge som tillskott i vinter. De lär vara som bäst nu när de blommar.

starcatcher
0

#11 pulverisera?

det här blir bara mer och mer intressant, hur pulveriserar man dem? :O

Gronstedt
0

#12: Torkar dem, sedan tar man på sig handskar och kramar sönder dem! Pulvret tar mycket mindre plats än stora nässelkvastar. Sedan kan man hälla av pulvret i kraftfoder eller betfor under vintern. Massor av mineraler och nyttigheter, enligt vad det står i Hästägarens örtabok. Mycket intressant bok, rekommenderas!

starcatcher
0

#13 tack för boktipset, det ska kollas upp!

thilda-
0

Varför ge dom nässlor??

Mari
0

Jag gav mina hästar nesslor, dels hörde jag att det skulle vara bra för lederna :) Mkt nyttigheter finns det i dem.

Fast jag har hört att man ska plocka och torka dem på våren när de precis börjat växa upp och plcoka absolut inte vid gödselstacken för då är det för mycket av något i dem (minns inte vad) och det är inte bra

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

starcatcher
0

så. nu har jag varit ute i regnet och skördat 12 liter nässlor. hur mycket tror ni att jag behöver? till en häst över vintern, D-ponny.

ska man ha bara bladen eller stjälken också?

niare
0

jag har pulviriserade nässlor som jag ger till min gamla häst det hjälper till med blodcirkulationen i benen :) rekomenderat och sen verkar dom gilla det med,

Gronstedt
1

#17: Allt på nässlan är nyttigt, men inte så lätt att få i sig. Torkade blir de grova stjälkarna hårda som pinnar och ganska stickiga, så det är inte säkert hästarna äter dem. Antingen slänger du in hela torkade nässlor till hästen och då äter den det den vill ha och lämnar kanske stjälkarna. Eller torka alltihop och krama sönder. De stjälkar som är för grova att smula sönder kan du stöta sönder i mortel eller slänga bort, beroende på hur energisk du känner dig Flört.

Enligt Hästägarens örtabok ska man ge 20-30 g hackade torkade nässlor dagligen. De innehåller järn, vitamin C och en massa annat nyttigt. De ska vara bra mot blodbrist och stimulera cirkulationen, vilket är bra vid fång, artrit, dåliga hovar och reumatism. Eftersom torkade örter väger bara några procent av vad färska örter väger, får man nog plocka en väldig massa om det ska räcka över vintern.

Caspianowner
0

Jag provade också att pulverisera nässlor en gång, men det åts inte upp så bra.  En häst vill tydligen helst ha det som det är

En sak till som de älskar att få äta torrt är bla björkgrenar av de tunnare utväxterna med bladen på. Ska börja klippa björgrenar som hänger över och det kommer att bli en del. Hänger även upp det så som jag gör med nässlorna. Slänger sen in i boxarna att ha att sen syssla med över nätterna.

Gronstedt
0

#20: Nä. pulvret får man nog blanda i betfor eller så, som tillskott. Det enklaste är förstås att lägga hela torra nässlor i grovfodret, men de tar en väldig plats att förvara om man inte har egen foderloge.