Höger varv..
Någon som vet hur man bygger upp muskler på höger sida ?
Jag rider en ponny som har väldigt svårt för höger galopp och jag har masserat mycket och pratat med vetriner eftersom jag trodde han var skadad men dom sa bara att han inte har tillräckligt med muskler för att orka. "/
Han galopperar glatt i höger galopp när jag tar förvänd men sen när jag ska testa i rätt varv så tar han fel hela tiden tillochmed när jag longerar.
Tips på vad jag ska göra eller om det är något annat fel ?
problem att fatta ena galoppen beror inte sällan på att ryttaren sitter snett över hästen så att viktfördelningen blir felaktig. Ta hjälp av en instruktör som kan SE vad just ert problem är!
okejj , tack :)
Men hur kan hästen då lyfta fel då man longerar, då ingen ryttare sitter på och kan påverka fel med vikten?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#3 sant , det är just det jag inte kommer på vad som är fel..

han har kanske helt enklet lärt sig att gå i förvänd galopp, som att det är det rätta. eftersom han gör det när du rider. du kanske ska försöka få honom i höger galopp närdu rider först så han förstår att det inte bara ska vara förvänd galopp. jag ser ofta att man lutar sig lite framåt/inåt (har jag också gjort) när man ska fatta galopp men då låser man innerbenet vilket gör att man får förvänd galopp, så du kan ju försöka luta dig lita utåt istället och försöka låsa ytterbenet så har han kanske lättare i början att ta rätt galopp.
Skynda långsamt så går det fortare.

Vad händer om du fattar förvänd galopp och sen byter varv?
#5 tack ska testa det , ja ibland blir det ju att man lutar sig inåt.
#6 jag gjorde det senast och då bröt han bara av i trav "/