Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2058 ggr
linnrisedal
0

klippta manar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vf klipper alltid ridfolk sin hästs man/svans och panlugg? samma men de som skaffar sin pansionerade travare och rider på, klipper deras man svans och panlugg? förstår inte tjusningen med det riktigt! personligen tycker jag att det är skir fult.

bubbelbubbel
1

ja du, bra fråga. svansen kan jag förstå, så den inte släpar i marken, blir massa skitig och ful, men det ska ju vara lång man och lång lugg :)

linnrisedal
1

jag förstår inte svanden heller, vista kan man klippa den så den inte släpar, men måste man klippa den rakt av då? kan man inte klippa upp den så det ser naturligt ut även om den är klippt.

Lunascape
1

Tja smaken är som baken.. Själv tycker jag att det är ursnyggt (på ridhästar) med rakt avklippt svans och ryckt kort man. Pannluggen ska därmot få vara som den är.

FeliciaS
0

Ingen aning. Om jag hade häst skulle jag inte klippa man/pannlugg/svans! Jo, kanske svansen om den släpade i backen =P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

MangoMelon
0

I en ridskola jag red i för många år sedan hörde det till stallets standard att inte bara klippa manen, svansen och pannluggen utan alla andra hår som finns på hästen!  Det gällde då hovskägg, öronhår och "morrhåren" som hästar har runt mulen och vid ögonen. Kan bara inte förstå detta. Jag klipper svansen på mitt varmblod och rycker manen så att den ska vara lite jämnare, men annars får den vara precis så lång som den var när jag skaffade henne :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Alex
0

Det ska vara tjock och låååååång man. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

LinaN
0

Just nu så håller ajg efter Harrys man så den itne blir längre, för att ett stycke Brago, tuggade av honom man i somras ^^ så ha nahr ett hack i manen där det bara är 10 cm långt när resten nästan är 40 cm långt……

svansen ska bara trimmas när den passerar under kotans nederkant, då tycker jag det är dags o kapa litet……

Ananrs så ska man, svans och lugg få vara så långa dom vill… iaf på ett kallblod.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

geea
0

Nja, jag är tycker så här: På ädlare raser så som i mitt fall halvblod så tycker jag att man ska klippa/rycka man, svans & ev hovskägg. Men på kallblod så tycker jag absolut inte man ska klippa annat än svansen. Där ska det vara hårfagert! Skrattande

Så jag har en hårfager häst & en klippt Flört

lisette
0

blä på dig lina för brago är exakt lika snygg i sin man.. :D

brago har lång man, oskar kort ståndman och calippo ryckt (hoppas jag). travare tycker jag ska ha långa manar, men de beror lite på hästen faktiskt. tosan såg mer ut som en ridhäst när hon hade kort man.

svansen ska vara rakt klippt. ser snyggare ut.

NinaToy
0

På hopptävlingar så måste svansen vara ganska så kort eftersom jag har sett MÅNGA hästar som stannar, tar ett steg bakåt och rycker av en stor bit av svansen… :/:( Min ponny har man som två händer och svansen slutar väll en hand ovanför kotan.

MangoMelon
0

Så ni tycker det e okej att klippa morrhåren oxo?

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

NinaToy
1

En som klippte min ponny ville klippa bort alla känselhåren i huvudet på honom, men jag sa stopp. :P Han får lov att se ut som en gubbe för det gör han med alla de. :P

lisette
0

man får inte klippa bort känselhåren. räknas som djurplågeri… så nej, det är inte ok.

hovskäggen ska oxå  vara kvar tycker jag.

SarahPeace
0

Tycker att Molly passar i kort man , så enkelt är det. och jag tycker att varmblod me kort man är stil :D  (iaf om det är typ ridtravare och inte travare) ,

men jag klipper inte bort nå mer, en att jag håller längden på mannen och så se jag till att svansen inte hänger på backen så = )

Shailina
0

Min nikita är inte direkt neddränkt i päls någon stans, så det får va i fred ;) Jag klipper nedersta delen av svansen så den räcker till mitt i mellan karled och hase, annars är den nedgeggat. Detta endast  på hösten dock. Under vintern får det väksa ut igjen så det är långt och snyggt till vår/sommar när hon mäst behöver det:)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

tessa
0

jag klippte faktiskt lite på Yrla igår, så komiskt att jag läser denna tården idag =) men jag ansade bara lite då hennes svans hade blivit väldigt lång. hennes man ser ut ungefär som på bilden i #0:s inlägg, bara lite kortare men ändå samma "stuk". jag tycker hon är fin i det och vill inte klippa manen kort! Däremot har somliga frågat om jag inte ska klippa manen kort men nej, varför skulle jag…!? ;)

Cydonia
0

Min pålle har kort ruffsig man. På honom är det snyggast, han ser lite busigare ut då.

jen
0

jag skulle aldrig klippa min arab eller vårat vbl. jag gillar naturliga manar och svansar.

den enda jag har klippt är förståss fjordingarna som jag haft, de tycker jag ska ha stubbman

Murre_Uddiz
0

håller med #4 :)

Murre_Uddiz
0

känselhåren får man inte klippa bort, nej. hovskägget skulle jag klippa ett par cm om de släpade i marken (speciellt under hösten då d e så attans lerigt!) Men skulle inte klippa bort det. :)

tycker inte att det är snyggt med klippt man, isf ryckt.

Lilla_My
0

har själv shettis så här blir det inget klipp eller ryck på man eller panlugg inte :P har klippt svansen lite och hovskägget (i somras) för svansen var så ojämn längst ner och hovskägget skulle fixas inför körtävling ^^

LinaN
0

Ev ska jag ta av litet på harrys hovskägg ca 1 cm från kronranden eftersom skötaren säger at than samlar på sig stora lerkockor i hagen nu….

Raka av hovskägget skulle ajg bara göra om han skulle få någon  infektion i huden som är svåråtkomlig om där är en massa lång päls ivägen…..

stor kille och grov, hårfager :D

_caroline_
0

jag tycker det är snyggast med ryckt man på ridhästar. Jag hade en shettis förut som jag klippte runt hovarna, hovskägget, nacken och skägget hon vart så fin!

_caroline_
0

en till bid på min fina shettis

Murre_Uddiz
0

Fin pållis :>

Qabang
0

Jag tycker väl lite både och. Men jag har absolut inget emot klippta manar/svansar. Inte alla hästar passar i långt, eller tvärtom. Och då kan det blir riktigt snyggt om man gör efter vad den passar i.

NinaToy
0

#23# och #24# FIN HÄST! :D

Tyfon
0

tycker det är så FULT när man klipper manen å pannluggen har en travare som vi har fött upp men sedan sålt och honom har dom gjort så med.

NinaToy
0

#28# Jag tkr det är fint om de ska bli ridhästar.

Tyfon
0

#29 jag tycker att hästar ska ha sin naturliga man inte klippa dem eller klippa i nacken ska man göra men jag tycker inte ens det är fint på ridhästar

linnrisedal
0

Jag håller emd dig linnea till 100 % det är skit fult!

NinaToy
0

#30# Alla tycker olika! Jag tycker det ser ovårdat och fult ut med lång man. Men vissa hästar passar ju i det, hade lång man på min C-ponny (bilden), på tävlingshästar rycker man manen för att göra det bekvämare för hästen, den ska inte svettas lika mycket.

LinaN
0

Blir Harrys man tjockar måste jag nästan klippa ett spår för nackstycket o grimman i nacken på honom…..

SarahPeace
0

Håller med dej jag NinaToy = )

Lyrik
0

Lyrik har lång man, pannlugg och svans - han är ju kallblodstravare! Glad

Toppar bara lugg och svans då och då.

linnrisedal
0

#32 hur lång man en häst eller ponny har har ju inget med hur mycket den svettas!

Maja
0

Om inte annat så har de eksem och kliar av sig manen.. ;) Men jag är rätt så nöjd med hur killens man var i år.. :)

gejsa
0

Jag har inte läst allt ni skrivit men jag skriver vad jag tycker nu.

Jag gillar en klippt man och svans om den är lagom klippt. Inte så där jättekort som Linda klippte Soya när hon köpte henne. Då hade ju Soya en jättefin lång man. Såg mer ut som en westernhäst då.

Men har en häst tjock man och lugg så är det snyggt när luggen är klippt jäms med ögonen tycker jag. Och manen ska vara lite längre än dressyrman. Enl mig alltså.

Sedan ska givetvis fjordingar har kort man. Tycker det ser väldigt ovårdat ut med lång man till dom. Enl rasstandarden så ska en fjording ha kort man. Tycker man inte om kort man kan man ju ha en annan ras som ska ha lång man. *ler*

Murre_Uddiz
0

håller med gejsa :)

Lyrik
0

Klippte Lyriks svans igår. Eftersom den släpar i leran =(

gejsa
0

Ja, svansen brukar jag med klippa lite. Dom blir så himla leriga annars.

LinneaG
0

Jag skulle inte få för mig att klippa manen på någon av mina hästar. Men det är ju för att ja vill att den ska vara 'viltväxt', men som sagt alla tycker ju olika, och vissa hästar passar bättre i klippt än orört.

Men Hades skulle ja aldrig klippa på, det hör ju nästan till rasen att både manen och svansen ska vara lite längre..tycker jag iaf =)

Cydonia
0

Klippa svansen är helt okej. Fast det ser så onaturligt ut med en spikrak kant på svansen. >.<

Wiemona
0

För ett par år sedan fastnade en kvist i svansen på hästen jag red för den var så lång. Hästen blev skiträdd och bockade och slog tills jag ramlade av och den skenade iväg. Var inte alls kul. Så nu håller jag noga koll på svanslängden.

Eve
0

Tjock och l¨ngt ska det va !!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

SarahPeace
0

så ni tycker att Molly är ful i sin "korta" man ?Flört

Eve
0

#46 - inte alls.. Hon passar i kort.. Det hade kanske Lykka också gjort, men hennes karajktär kommer fram så bra under den stora pannluggen och den långa manen, därför klipper inte jag den :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Kim
0

Det är väl upp till var och en vad man tycker är fint, själv så tycker jag att det helt beror på vad det är för häst. vissa passar bättre i lång man/svans, vissa bättre i kort. Oftast så passar travare bättre i lång man men vissa passar även i kort. Så som sagt det beror på. Glad

/Kim

Sehvrin
0

JAg tycker man ska hålla manen i en lagom längd (vad som passar hästen, alltså) så jag tycker det är helt ok att klippa manen. Men en helt nyklippt man är inte särskilt snyggt, utan det är ju när den fått rätta till sig lite det blir bra.

Svansen tycker jag är självklart att man ska klippa om den är ivägen

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Peppe
0

Jag tycker det är snyggt med rak svans på hästar av sportmodell. gillar inte när den är kort, men sådär lagom, tjock och rak är fint.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

NinaToy
0

#36# Klart det har!!! Om det är en jättetjock man som är lång och hänger ner blir ju hästen svettigare under manenm!!!