Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1686 ggr
jackiejohn
0

Flugmedel...giftigt

Ja nu har ja sånt jäckla bra minne (not!) att ja glömt bort lite så minnet behövs frächas upp en del Flört 

Jag har flugmedlet Switch på hästarna och de funkar jätte bra men de är ju ganska giftigt..och dom får ju absolut inte få i sig av medlet! därför applicerar man ju längs manen och hoppar över sadelstaden och fortsätter ner över länden/rumpan och ner i svans roten och de får inte rinna ner så att dom kan få i sig de när dom kliar sig…

Nu går ju hästarna i olika hagar pga att lillen har vart lite kraslig. Men hur är de? dom kliar ju varandra på ryggen och så va har dom då detta flugmedel på sig så kan dom ju få i sig de gemon kompisen elr? Obestämd 

Min teori är att man ska låta medlet dränka in i hästen ordentligt och sen är de ingen fara för hagkompisen elr är ja ute och cyklar där? 

Jag har haft många olika flugmedel men inget har vart dirket bra men de här är super och hästarna har aldrig reagerat på de (köpte de i början av förra sommaren) så ja vill ogärna byta medel….

Men till min fråga nu; är de farligt att ta på detta om hästarna går i samma hage? de är ju inte lätt att hålla koll så att dom inte kliar varandra på ryggen och så precis…

Detta blev långdraget men hoppas ni fattar Skrattande

Alex
0

Det bästa är väl att ha hästen inne ett tag efter applicering, så det får torka in. Alternativt ha på det före ridtur eller liknande.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Invisible
0

Jag använder också Switch, och jag håller med dig, det är superbra!

Jag gör som #1 beskriver, applicerar före ridtur eller likande, så det får torka in.

jackiejohn
0

1-2# okej tack så mkt Glad

niare
0

men mindre mängder brukar inte vara farligt för något djur, det går ju liksom in direkt och rester kan vara kvar men inget som jag tror de kan bli sjuka av iaf,