Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: hästjuridik
Läst 8562 ggr
Marrsson
12

Köpkontrakt el. Köpavtal

Var kan jag hitta ett bra exempel på de?

Jag ska skriva ett eget men jag vill inte missa något och gärna se ett annat innan så man vet hur man kan göra.

Någon som har ett liggande på datorn?

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Marrsson
0

Om man vill ha förköpsrätt? Hur formulerar man de?

// Marielle

lisette
0

det kvittar om du har inskrivet om förköpsrätt, det är upp till den nya ägaren om han/hon vill sälja tillbaks till dig.

jag har ett köpeavtal som jag själv skrivit på datorn där hemma.

lisette
0

nu ska vi se här.

detta är köpeavtal

och detta är fodervärdskontrakt.

WinterPrince
0

I mitt köpekontrakt står det att säljaren har rätt att köpa tillbaka -hästen inom ett år för samma summa, om hästen blir till salu. - Detta är belagt med ett vite på 20 000 tror jag det var.

Marrsson
0

Tack Lisette :)

Anledningen till varför vi vill ha förköpsrätt inskrivet är väl egentligen för att vi vill veta om hon säljs vidare… hur kan man skriva in det i kontraktet med andra ord än "förköpsrätt"??

// Marielle

Lorita
0

#5 informations plikt vid försäljning

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Loa-bg
0

Om man ska vara säker på att kontraktet inte innehåller större fel som kan ge problem i framtiden, bör man nog ha kontakt med en advokat som läser igenom.

lisette
0

#6 jag undrar om man ens kan begära det.

Marrsson
0

Tack för all hjälp :) Jag har knåpat ihop ett bra!

// Marielle

QALM
0

Om man säljer en häst kan du inte skriva in några krav.

Då måste du skänka bort hästen och skriva den som villkorad gåva.

Marrsson
0

#10 Vi skrivit in det som önskemål :)

// Marielle

QALM
0

#11 Det kan man naturligtvis göra. För då väljer köparen om dom vill följa din önskan.

starcatcher
0

skulle ALDRIG våga skriva eget, speciellt inte när de finns för en ganska billig peng på alla hästsportsbutiker, då står till och med en advokat på pappret som skyddar dig om något går snett. :)

Marrsson
0

#13 De handlar inte om att jag inte vill köpa ett kontrakt för 150kr utan de är för att jag vill att de ska vara enkelt att förstå så att både köpare och säljare är överrens om vad som gäller!

Vad menar du med att de står en advokat på pappret? Det står om dina rättigheter och att det är juridisktbindande. Men det är ett eget kontrakt också om båda skriver under avtalet.

// Marielle

starcatcher
0

#14 det vi köpte är jättelätt att fatta, allt står på det och det är gjort av en advokat vars namn och kontaktuppgifter står på pappret, och på så sätt så försvarar han "den utsatte" om den andra parten försöker hitta något kryphål osv. ^^

Marrsson
0

*Jo men dem standard köpavtalen som finns är väldigt långa och mycket info på. Därför har vi valt att författa ett eget.

De är ju givetvis så att den advokaten tar betalt om man skulle behöva använda honom.

Men det finns inga kryphål om man kör med öppna kort.

// Marielle

starcatcher
0

16 hahah ja självfallet tar han väl betalt, annars vore han bara dum ;)

var mest nyfiken på hur du vågar skriva eget, men vet ju inte hur din relation är till köparen heller. :)

QALM
0

Jag har sålt hästar i 20 år och jag har ett eget kontrakt utan en massa konstigheter.

Advokatens kontrakt är ett kontrakt som är bra om man inte vet vad som ska stå med. Men en massa onödiga saker inskrivna.

Det som ska stå med är:

Köpares uppgifter

Säljares uppgifter

Hästens uppgifter

Att hästen är enligt dig frisk

ev datum för veterinärs undersökning

Att du garanterar att hästen är din

När ansvaret går över på hästen

Pris och hur det ska betalas

ev utbildningsnivå

övrig: där du skriver i överenskomna saker

Nu tror jag inte jag glömt bort något.

Skulle ni behöva anlita en advokat så hittar ni en på eniro. Ring aldrig till advokaten som står på kontraktet. Deckert om jag inte minns fel. Det är en svindyr advokatbyrå i Stockholm!

Marrsson
0

#18 De ser ut som om mitt egen avtal har de som krävs då. Tack!

// Marielle

QALM
0

#19 Lycka till med försäljningen Glad

Marrsson
0

Tack tack!

// Marielle