Ute dygnet runt?
Är era hästar ute dygnet runt för tillfället, i den extrema värmen och bland alla miljontals flugor/knott/andra otäckingar?
Hur fungerar det? Flugmedel?
Wilda kan inte vara ute på dagarna. Hon blir totalt uppäten och får ingen ro alls. Dessutom är hon så lättfödd så hon blir för fet om hon är ute dygnt runt :P
Därför står hon inne på dagarna och går ute på nätterna.
Hur är det med era?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
De är ute dygnet runt då vi inte har tillgång till boxplats. Det finns en box i stallet och i den bor det tre kaniner. ;)
Men vi har ju en eksemhäst som går i hagen bakom huset och där är det ändå helt okej att vara.
Sedan har vi "min" islandshäst och ponnyn som går tillsammans i en hage en bit bort och de störs inte så mycket.
Shetlandsponnyn och den andra ponnyn går halva dagen i samma hage som "min" och andra halvan uppe vid huset och de störs inte heller vidare mycket.
Sprayar Absorbine på hästarna och alla kryp håller sig på avstånd. De små rackarna som vågar sig fram viftas bort, men hästarna störs inte vad vi märker i alla fall. =)
Ute dygnet runt, de klarar värmen helt okej, de har både vatten att dricka och skugga i hagen.

Kalle och hans hagkompisar är ute dygnet runt och det funkar bra. Han har en flughuva (som han fick av jennifer - tack!) och så flugsprayar jag honom varje dag.
De allra varmaste dagarna tar jag in honom i stallet, men det har bara behövt göras en gång hittils i år.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

mina små går ute dygnet runt. på haflingern måste jag ha flug/exemtäcke, annars går det inte, men det det på så går det hur bra som helst, inga problem. ja, jo, har ju luva också såklart. sprayar med flugspray när jag rider. :)

Mitt sto är ute dygnet runt och brukar vara det från mitten av maj till mitten av september. Hon brukar inte besväras särskilt mycket av insekterna och är en tålig sort och står ut med det mesta.
Jag hat också en åring som går på bete med tillgång till ligghall och han har inte varit uppstallad sedan början av februari.
Sylgja går på lösdrift nu, så hon är ute dygnet runt. Dock med bra mycket mindre insekter än vad vi har här, samt att hon har ett eksemtäcke när det blir för illa.
Men lider tror jag då inte hon gör, för hästen som kom i full galopp fram till mig i hagen hela förra sommaren, för att komma undan sol och knott, springer numer iväg när någon kommer med en grimma… Så hon trivs nog rätt bra. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Astra går ute dygnet runt, men ska få stå inne på nätterna (eller dagarna, beror på vädret) när stallet är städat. Hon blir alldeles för fet av att gå ute dygnet runt.
Bellman går ute dygnet runt, året runt! Lever ett riktigt hästliv. Stora hagar med varierad terräng, så han kan välja.

Mina går ute dygnet runt och använder väderskyddet väldigt mycket. dom har även träd och buskar i hagen och vatten byter jag två gånger om dagen.

Här går dom ute dygnet runt! har gjort sen i eeh…juni/maj nån gång och de funkar super
hittills har ingen häst srungit igenom för att komma undan flugorna
Tog på dom flugmedel idag för första gångne i år då bromsar och andra stora otäckingar börjar komma nu -.-

Blacky går faktiskt ute dygnet runt
trodde aldrig det skulle gå. han har haft flugtäcke och flugmedel på sig hela tiden och då har det funkat hittills, men jag tog av det för några dagar sen eftersom det var så sjukt varmt. på 2 nätter hade han fått sår på bringan så det åkte på igen… får se hur länge det funkar, är rätt skönt att han är så lugn att rida :P
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
våra går oxå ute dygnet runt. har en stor hage med möjlighet till skugga. Det är även väldigt öppet där så det är väldigt liyte mygg/broms/knott…

Ute dygnet runt, året om. Tillgång till stall men använder det ytterst sällan och då mest för att gödsla i. Står mycket i fuktiga skogsdungar under de varmaste timmarna.
Min går ute dygnet runt, men jut nu släppte vi upp dom på vinterhagen så dom har tillgång till lösdriftstallet att gå in i. Det uppskattar dom =) Värmen verkar det inte vara några problem med, förutom att jag rider ju såkalrt inte förren till kvällen. Insekterna har han värre med, men jag spreyar och det verkar iaf som att det blir bättre + att han har flughuva.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vi har stallet precis utanför dörren och hagarna precis intill så vi brukar ta in och ut dem lite som det passar beroende på väder.
Vi har våra hästar inne om det är…
…jätte hett ute
…spöregn mer än nån timme (ja lite regn får de tåla men jag menar mer om de vräker ner), annars vid lättare regn har de flesta regntäcken.
…(som just nu hos oss) extremt mycket myggor/knott på kvällarna (ganska sent in på kvällen, det är fullt fortfarande efter kl 12 på natten i.af).
… så pass mycket broms att de är betydande besvärade för dem (så de nästan blir svettiga av allt sparkande) eller om de får väldigt knottrig hud pga all broms.
… mycket snöfall
… mindre än 7-8 minusgrader och de inte har täcken (vilket de flesta brukar ha) eller väldigt tjocka pälsar.
Men just nu för tillfället så får de gå ut vid 8-tiden på morgonen, ute hela dagen fram tills 6-7 på kvällen då alla myggor kommer. Bromsarna är inte helt tokiga på dem än men den tiden kommer väll den med snart…
Brukar ha insektsmedel på de som ska på utställning eller som är lite extra kännsliga, annars brukar de andra klara sig fint. Även om jag ska ut och rida så brukar jag spraya dem så de inte är allt för irriterde.
har funderat på att köpa flugtäcke men hade det på en häst förut, och hon var mer irriterd av täcket än av flugorna~
Men för 99 kr/st tycke rjag det kan vara värt ett andra försök :P
Hakuna matata!
Ute på dagen i en kuperad hage och inne på natten. Brukar ta Renons på dom på morgonen och en gång vid ca 14-16. Det är ganska fuktigt i marken och det finns ett tjärn bredvid hagen så om det är mkt knott på kvällarna så får dom ha flugtäcke.

Dem går ut vid 4.30 och in vid 23, vill att dem står inne dem timmarna det är mörkt, då vi har mycket vilt i skogen och jag vill inte att hästarna rusar runt i hagen när det är mörkt om dem skull bli rädda.
dessutom tycker dem det är skönt att komma in och få ro och lägga sig ner och sova, i hagen måste dem hålla vakt..
Dock kommer dem få gå ute dygnet runt falsterbo veckan, för då ska vi tvätta stallet+att jag ska vara i falsterbo+att Brimad ska få en veckas semester.
Sprayar dem med Absorbine, så dem är inte särskilt beskymmrade över insekterna. Står ute på dagarna nu, men kommer det fortsätta vara varmt på dagarna kommer jag att ta in dem mellan 12-17..
Dock sägs det att det ska bli svalare på söndag..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

De är ute dygnet runt. De har en skog i en sänka i hagen där de gärna står under dagarna.

Ute dygnet runt, året om. De hjälper varandra och söker skydd, har en gissningsvis 15-16 hektar stor hage med vindskydd. På 14 hästar. Och betet tryter (inte klaga över vädret, jag vet).
Våra hästar går ute dygnet runt, men vi tar in dom någon gång om dagen så dom får det lite svalare och blir av med dom flesta flugor.
När dom är ute så smörjer vi på sårsalva där flugorna biter som mest på bogen och sprejar på flugsprej, det hjälper ju inte helt men det hjälper ett tag i alla fall.
våra går ute dygnet runt sen 2 veckor tillbaka men de vill inte gå in :P men de har flugmedel vilket e ett måste nästan samt flughuva men gammeltanten e lite för tjock :P men de har skydd mot regn och hätta i täta skogsdungar :)

Hos min medryttarponny så finns det 4 hästar, alla går ute dygnet runt och året runt. Dom har inget stall så det finns inget anant alternativ, dom ska bygga det i år. Dom har bott där i 4-5 år om inte mer och deras hästar har altid stått ute, på min vintertäcken på vintern och flugtäcken på sommaren. Oftast har dom inte ens täcken då dom får sån vinterpäls. Det funkar jättebra för alla och dom har vindskydd, daglig vatten och saltsten, stor hage att gå i +massa skog!
Hästarna går ute dygnet runt. Använder sommarspray på Lord, funkar jättebra när man sprayar. Dock måste jag spraya varje dag annars så blir han angripen! (:
Flickorna brukar vifta bort dom mesta flugorna åt honom ;D Skugga finns det gott om och vattnet är friskt hela tiden ser vi till! :)

Alla våra går ute dygnet runt. Araberna och travaren får vi ha flugpannband/huva på samt MJs djursalva som är dunder på att hålla borta blinningar. De bett som blir hjälper salvan till med att minska klåda och ev. sår.
På dagen står de mycket inne i lösdriften där både är svalare och mindre insekter. så jag slänger faktiskt in hö till dem där, trots att de har stort och mycket att beta. Är enormt glad över att de har den när jag upptäckt hur mycket de använder den på dagen. De andra hagarna har så mycket björk att det är mer skugga än sol där.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Våra går in snet på kvällen, 22-23 och sover inne till kl 7.
När det har varit som varmast har vi tagit in dem mest för att bromsarna har blivit lite väl många på dem. Annars har de en jätte fin stor björkhage med mycket skugga och en "udde" där det brukar fläkta skönt ( där står de ofta).