Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 1391 ggr
Cilla89a
0

OT plugga matte på sommaren?

alltså, jag har satt mig i skiten Foten i munnen
nu ska önnestad starta en djursjukvårdar utbilning till hösten :D kan det bli mer perfekt?
och det finns inget mer jag vill än att bli djursjukvårdare, skara går inte eftersom det 18 i snitt och jag ligger på 15 tror jag.
och jag antar att det inte är så många som vet om detta nu med önnestad, jag har fått veta det eftersom jag gått hästhållning där 05-08. så jag antar att det inte kommer bli ett skyhögt snitt!
i alla fall till problemet, antar att dem har samma behörighetskrav som i skara, och jag fattas matte B, eftersom jag valde att läsa Etologi istället, då jag tyckte det var mer intressant än matte.
och det har inte funnits plats på matte b kursen på flexvux.
fan ta mig själv alltså, att jag inte lyssnade på pappa och tog matte b när jag gick på önnestad!

vet någon om det finns möjlighet att läsa matte på sommaren?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

borde väl finnas, kan du inte kontakta någon gymnasieskola och kolla om de har sommarkurser?

Marrsson
0

Jag gjorde samma miss… :) Jag tyckte oxå att Etoligi va mer spännande men jag läste upp de på komvux sen.. Man tänker inte riktigt smart när man är ung och lästrött.. suck :)

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

SHV-Pysen
0

aj då!! ja, det är väl bara att höra med gymnasieskolorna eller högskolan. tvivlar dock på att du ska hitta något. man går ju sommarskola i högstadiet, men det gäller inga gymnasieskolor vad jag vet

bubbelbubbel
0

distans? funkar inte det på sommaren?

Cilla89a
0

har kommit ut lite mer info och det enda som står är;
"Grundläggande behörighet till högskola krävs. Särskild behörighet från naturbruksprogrammet inom inriktningarna jord, hästhållning, eller djurvård eller annan likvärdig utbildning, eller motsvarande kunskaper"
och jag har ju gått naturbruk, men jag valde ju ändå bort Matte B i tvåan och läste Etologi, men jar har väl högskolebehörighet för det?
jag har provat att mejla dem, men dem svarar inte.

fridak
0

#5 alla gymnasieprogram ska väl ge grundläggande högskolebehörighet? Och har du gått naturbruk med inriktiningarna jord,häst eller djurvård eller annan liknande så verkar det vara grönt ljus:) eller om du har kunskaper som motsvarar naturbruk:)

jn84
0

Men ska inte ansökan vara inne redan i april?

Om det går att söka sent, så gör det nu, även om du inte har fixat matten än. Jag har kommit in på kurser som jag inte trodde att jag var behörig till :)

Cilla89a
0

#5 jo, men jag valde ju Etologi istället för Matte B, frågan är om man inte behöver Matte B? jag kan ju inte tänka mig det!

#7 man kunde börja ansöka i måndags ;) och sista ansökningen är 1 Aug.

fridak
0

#8 men det var väl en valbar kurs eller indval? alla gymnasieprogram ska ge grundläggande behörighet och jag tror det är en del av kärnämnena som ger det och dem kan man inte plocka bort från sin utbildning.

fridak
0

det var visst ännu enklare än så, du har grundläggande behörighet om du har slutbetyg från gymnasiet och har godkänt på minst 90% av vad som krävs för fullständigt program. http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=1458

WinterPrince
0

Grundläggande behörighet har jag för mig är Matte A, -Svenska A och Engelska A.