Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 2773 ggr
Maja
0

OT: Underbara svenska *censur*-väder!

Jag har inte varit ute hos medryttarhästen på ett par veckor, så idag var det hög tid!

Mm, visst…

Tog bussen ut till stallet (tar ju drygt två timmar dit om man räknar hemifrån mig - byte vid centralstationen - stallet) och sedan är det tre kilometer att gå. Det var lite halvt kvavt i luften, men ingenting jag brydde mig om vidare mycket.. Nä, det var nog bara inbillning. Himlen var blå med några små, vita, fluffiga moln. Inte ett åskmoln i sikte.

Ja, ja, jag gick hela vägen till hästens hage och plockade in honom, satte fast honom i ett snöre och borstade. Då började det mullra. Och blixtra. Och mullra ännu mer. Det kom bara närmare och närmare också..

Uuuh.. Du vågade jag inte ut och rida på ett grön unghäst som är rädd för det mesta. Nä, då skippade jag ridningen och fortsatte att borsta, mysa och borsta ännu mer. Lekte lite med honom, tränade på att lyfta hoven, böja på kroppen och nacken. Men så kunde jag ju inte stå som ett fån i tre timmar och hoppas på att åskan skulle försvinna..

Nä, jag kikade snabbt på busstidtabellen. Toppen, en buss om en timme! Den tar jag! Stallet ligger verkligen mitt ute i ingenstans med tjaa.. Vad kan det vara? 7-8 bussar om dagen? Så det gäller att hinna till bussarna i tid (då de ibland får för sig att komma alldeles för tidigt) för jag hade ingen lust att stå och vänta i två timmar på nästa..

Så jag skuttade ned med hästen till hagen igen och sade hej då. Sedan skulle jag gå de där tre kilometrarna till bussen igen. Och det hade inte varit några problem om det inte hade börjat regna. Och åska ÄNNU mer!

Vad jag har lärt mig så ska man inte vara ute och gå i åska. Speciellt inte på fält och åkrar då åskan gärna letar sig till den högsta punkten på ett öppet fält. Mm, skoj att vägen från stallet till bussen ligger mellan två fält med ett eller två hus längs med den då och då.

Så jag småjoggade lite för att hinna undan regnet så att jag kunde stå och trycka under en gran tills bussen kom. Men njae.. Det gick från duggregn till vanligt regn. Och från vanligt regn till ösregn! Och blixtrarna slog ner allt närmare. En blixt var knappt en kilometer ifrån mig. Rakt framför mig slog den ner och direkt kom världens muller som gjorde mig halvt döv. Och så ösregnade det ännu mer (kan det regna mer än ösregn?). Till slut var jag tvungen att knacka på hos en kvinna och fråga om jag fick en plastpåse som jag kunde hålla över huvudet för att jag hade ju lyckats glömma (eh, nej, jag räknade inte med regn idag) mitt paraply hemma. Men jag fick ett paraply istället. Hihi, schysst!

Sedan var buss-*censur* försenad också och höll nästan på att köra förbi mig.. *mutter*

Men jag kom hem i alla fall. Blöt och kall. Och vad får jag se? Jo, här hemma har det inte kommit en droppe regn på hela dagen. *suck*

Någon annan än jag som har haft en trevlig dag? Flört

Alex
0

Jag har sool! Och hur varmt som helst! Skrattande Lite för varmt faktiskt.

Så snart får det bli en kall öl på balkongen. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Birke
0

Synd att det började regna när du skulle rida.

Trevlig dag har jag haft, fast rida ska jag ikväll, pga värmen. Men nu så börjar det regna, så jag får se. Fast jag är väldigt glad för regnet, det behövs :P

Invisible
0

Jag har slitit i en ICA-butik från 7 imrose, till 2 på eftermiddan i en kvav, nästan oandningsbar (osäker på om det är ett ord), luft. Jag fick  lov att haltafram i gångarna, då jag blev sparkad av ett av fölen igår. Jag måste sett ut som ett kassaskåp. Obestämd Nu sitter jag faktist och hoppas på lite av ditt regn. Det har varit så otroligt varmt och kvavt här hur länge som hellst. nu..

Anna
0

Här har jag njutit av regnet och åskan. Kunnat vädra ur rummet för första gången på länge, har varit för varmt innan.

Dessutom fick åskan mig att stänga av datorn och istället börja packa inför flytten om 3 veckor ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Zaphix
0

Usch, stackare. Åska är det värsta som finns.

Här är det soligt och fint, men det är lite tryckt i luften och jag har ont i lederna. Antar att det kommer börja åska i början på nästa vecka.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LovisaJacobsson
0

Ush vad jobbigt! här har det inte regnat på flera veckor känns det som. (bohuslän)

bubbelbubbel
0

har dundrade det på så in i heeeel.. innan idag!
jag gillar åska, men när det blixtrar och mullrar samtidigt så man håller på att bli döv, då blir det lite läskigt.

och regnet, kära hjärtanes, jag har aldrig varit med om något liknande! det var skönt i fem min efter, sen blev det lika kvavt igen.

nu lyser himlen upp titt som tätt, men inget muller än..

Zadeira
0

jag längtar efter ett sådant riktigt åskväder, för att rensa ut… Det här är jobbigt varmt coh kvavt.