Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 820 ggr
Cilla89a
0

lugnt vid vaccinering?

varför skall man igentligen ta det lugnt efter vaccinering?
jag har hört att det är för att dem kan svettas ut vaccinet, stämmer det? eller är det av någon annan anledning?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

fridak
0

är det inte så att vaccinet är försvagade virus/bakterier? Om hästen ansträngs så kanske inte immunförsvaret kan jobba på topp så att vaccinet tar hand om immunförsvaret istället så hästen blir sjuk? Vilda gissningar bara:)

Cilla89a
0

#1 jo, det stämmer att det är ett försvagat smittämne man sprutar in i kroppen :)
men eftersom jag tränar på tisdagar och vet ska komma en tisdag och vaccinera, så undrade jag bara om det fanns nån vettig anledning till att ta det lugnt efter vaccinering, eller om det bara blivit nån grej alla tar det lugnt med hästen för alla andra gör det :P

Hallonet
0

En helt vild chansning är att hästen inte ska vara stressad för så vaccinet inte pumpas runt för snabbt…? *smart jag känner mig* xD och mycket ironisk xD

Alex
0

Men det är ju just för att det är virus/bakterier som sprutas in i hästen. Och har man själv ansträngt sig när man har bakterier i kroppen (en sjukdom på gång t.ex) så förstår man nog varför hästen bör vila…

Man blir extremt trött av väldigt lite och vill det sig illa kan det ge skador på hjärtat t.ex (då ska det väl krävas en del, men ändå). Så jag antar att det är samma sak som gäller hästar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Birke
0

Det är nog lika bra att ta det lugnt. Har ingen aning om vrf man gör det, men det måste finnas en bra anlednig. Tror på Alexs teori.

Lorita
0

En del hästar kan få feber ett par dagar efter, jag vet en inbiten krubbitare som inte biter i tre dagar efter att hon vaccinerats, hon är för hängig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0

#1 ligger nog närmast den egentliga sanningen.

hästen kan bli sjuk av vaccinet om den ansträngs

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cilla89a
0

Aha, så det är ren lögn att hästen svettas ut vaccinet då alltså? :P

Alex
0

#8 Jag vet faktiskt inte, har ju hört den anledningen själv också…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Peppe
0

#8 har också hört den men vet inte om det är sant eller inte… vi tappade ju bort Blackys vaccinationskort i våras så vi fick vaccinera om honom. eftersom jag visste att han var vaccinerad korrekt så tyckte jag att jag kunde rida som vanligt, att det inte gjorde nåt om han svettades ut vaccinet men då fick jag förklarat att han kunde bli sjuk om han ansträngdes.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~