Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1620 ggr
jackiejohn
0

Ska han ha B-vitamin på hösten?

Lite tidigt ute men skitsam Tungan ute

Min shettis kill som har så extremt mkt vinterpäls som tar lång tid att fälla (han är inte klar än!)

Min fråga är…ska han ha B-vitamin nu i höst eller räcker det att han får på våren så att han fäller fortare? Förra året la han vinterpäls i augusti…så de känns lite onödigt att proppa i honom B-vitamin Obestämd

Men vbl ger ja nog B-vitamin nu i höst så kanske hennes päls blir lite tjockare x)

Cilla89a
0

B-vit är bara att kasta pengarna i sjön, hästarna kan själv producera tillräckligt med B-vit.
Därimot är foderjäst hur bra som helst! Min häst, Brimad hade svårt att bli av med vinterpälsen, så jag köpte foderjäst och pälsen försvann på bara nån vecka!!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

jackiejohn
0

1# Foderjäst? =) vart köper du de? elr är det sån vanlig jäst man har när man bakar? =)

HannaT
0

#1 Kan händ att jag inbillar mig men jag tycker att b-vitaminen hjälper på min häst genom att han fäller fortare och är mycket glansigare i pälsen.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

jackiejohn
0

3# ja håller med dig lite kan hända att ja bara inbillar mig med men han har fällt bättre och fortare med hjälp av B-vitamin….fick tipset att ge honom de här på ifokus…men blev lite nyfiken på om foderjäst har bättre verkan? =)

Cilla89a
0

#3 jag har aldrig någonsin sett någon förändring i hästens päls av att ge b-vit.
det var på en krafft föreläsning där, föreläsaren sa att hästen själv kan producera b-vit, och att ge b-vit då är att kassta pengar i sjön.
så jag kör på foderjäst istället för att pälsens skull, och det var snabbt resultat, för Brimad var inte fin i pälsen i våras Tyst han var rent fläckig, på vissa ställen kort sommarpäls, på annan lång vinterpäls ;)

#2 du kan köpa foderjäst där du brukar köpa hästmat :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

jackiejohn
0

5# som du beskrev din häst att han va typ fläckig lits sommarpäls här och lite vinterpäls där så ser min shettis oxå ut Obestämd fast i år har han fått B-vit, och är nästan helt klar nu förra året va han klar i mitten/slutet av juli….,

Okej då måste ja testa de! Glad

Linnea
0

hästen producerar b-vitamin men en del hästar behöver tillskott för att inte tappa hullet under pälssättningen, annars går det åt för mycket energi åt detta, det kanske inte syns på hästen direkt. att kasta pengarna i sjön gäller ju för övrigt alla fodertillskott.. har man ett bra grov-och kraftfoder behövs inga tillskott. de flesta som köper behöver det inte. det är inte bra att ge "för säkerhets skull" då för mycket av vissa vitaminer är direkt skadligt.

Skynda långsamt så går det fortare.

jackiejohn
0

7# så ja ska ge honom b-vitamin nu under hösten oxå? =)

Linnea
0

om det tar väldigt lång tid för honom att fälla kan det vara en god idé att prova.

Skynda långsamt så går det fortare.

jackiejohn
0

9# okej då ska han få b-vitamin i höst oxå.

PetraJohansson
0

b vitamin är ju intebara bra för pälsen, de stärker ju även hovarna :) jag ger min häst en sorts mineraler och då ingår b vitaminer i de så han får i sig det han behöver. bvitaminer är även bra för tarmarna så ja tycker man ska ge hästen b vitaminer iaf :)

jackiejohn
0

11# Jo ja har oxå hört/läst de och han har dåliga hovar och fäller sakta..så han har fått b-vitamin. men ska han ha de nu i höst oxå? 9# tyckte ja skulle ge honom de i höst oxå och ja tror ja gör de om nån annan inte har nåt bättre?

Caspianowner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ger några av våra hästar av det här märket, och jag har bara fått posetivt resultat. Har några hästar som jag slitit med och när jag sen gick över till det här märket, se bild. så gav det resultat.

Den finns att köpa i 1 liters flaska. kkostar då runt 139 kr. beroende på vart du köper den.

jackiejohn
0

#13  Jag har Hippo vitamin B-vitamin men kanske ska byta då?

HannaT
0

#14 Om du tycker att Hippon har funkat bra så kan du nog använda det igen.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Caspianowner
0

De hästar som får B vitamintillskott börjar jag ge in på augusti. och håller så på tills jag ser att pälsen ser bra ut. Kan bli enda in mot oktober.

SEn när vinterpälsen ska has av börjar jag ge runt februari och fram till Maj. Det har fungerat hos oss.

Att dutta i någongång då och då ger däremot inte något resultat. varje dag två gånger per dag, Samtliga av de som får slickar i sig det utan annat till. Jag häller det kort och gott direkt i krubban numera.

jeanette
0

Hästar som fäller har inget behov av b vitamin, däremot är det proteiner dom har behov av. En häst som fäller har nästan större behov just i fällningstider än vad ett digivande sto har.