Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 657 ggr
supernova
0

Vad tror ni om min ideé?

Jag har alltid haft en dröm om att kunna jobba med hästar i mitt eget företag. Men det är ju helt klart en väldigt svår branch om man vill ha det till att gå runt ordentligt. Men nu tror jag att jag har kommit på det.

Jag ska utbilda mig till hovslagare (lärlingsplats redan ordnad för i höst). Så det ska bli min stötte pelare i företaget. Men jag kommer även ha en småskalig uppfödning av araber och Hispanoaraber (av hög kvalitet, inte bara för att ta föl). På hästarna som inte går i avel tänkte jag ha lite privatlektioner främst i klassisk dressyr (har jobbat som instruktör i ett par år), samt småskalig turridning längs kusten här på ön (tror nog att jag kan komma överens med dom flesta av markägarna). Turridningen blir ju säsongs betonad till sommaren (ev. även en bit på våren och hösten), men lektioner skulle jag kunna hålla året om då det finns ett ridhus att hyra in sig i 1 km bort ifrån gården.

Om allt går som det ska med utbildning, hästar, markägare osv. Vad rtor ni om min ideé? Låtsas nu som att inget har gått fel på vägen;)

Alex
0

Låter väl kanon, så länge du orkar med det. För med allt det jobbet blir det inte många lugna, lediga stunder.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

supernova
0

Nej, jag vet:) Men jag hoppas att det ska vara värt det. Man kan ju börja i lite mindre skala och öka på allt eftersom tänkte jag.

Birke
0

Jag tycker det låter jätte bra! Det kan nog mkt väl gå vägen. Lycka till!!

Marrsson
0

De låter väl helt fantastiskt men de är som Alex nämde ett tufft schema du har framför dig utan ledig tid.

Sen rent ekonomiskt så kommer dem första åren bli riktigt, riktigt tuffa. Men bara man får fart på alla benen i verksamheten så ska de säkert fungera.

Lycka till med dina planer!

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Birke
0

Borde du inte ha ngr Medarbetare? Kanske starta din verksamhet tillsammans med ngn, så att det inte blir lika tufft?

supernova
0

Jo, jag har inte några förhoppningar om att bli rik på verksamheten, men om jag kan få jobba med det jag brinner för blir jag ju rik på ett annat sätt. Och visst blir det tufft….. inga semestrar här inte. Men jag har väldigt svårt för att trivas med ett 7 - 16 jobb, och några lediga veckor mitt i sommaren. Det känns inte som att man hinner med att leva riktigt ordentligt. Jag är fortfarande ung och har bestämt mig för att sattsa nu och se om det fungerar. Gör det inte det, så har jag i alla fall försökt.

Vill kunna se tillbaka på mitt liv utan att ångra att jag aldrig vågade prova om ni förstår.

Kanske skulle kunna sammarbeta med någon, men då måste jag hitta en person med liknande värderingar och synsätt. Har efter att ha varit i kontakt med ett flertal företag (även inom andra områden än häst), förstått att det ibland kan göra mer skada än nytta att vara flera. Men visst hade det varit kul att hitta någon att bolla ideér med och hjälpas åt med verksamheten.

Marrsson
0

Det låter som om du har en sund inställning och då kommer det säkert gå bra!

Jag önskar dig verkligen lycka till! Det är alltid kul när människor lever ut sina drömmar! Det borde fler göra!

Hispanoaraber? Vad skiljer dem från vanliga araber?

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

supernova
0

Hispanoarab är en korsning mellan arab och PRE. Dom har en egen stambok i Spanien. En kanon kombination om man vill he en lättare variant av häst än vad PREn är, och en som har lättare för samling än vad araben har. Om nu alla gener sätter sig på rätt plats. Men resultaten brukar bli bra med noga valda föräldrar.