Bra tränings övningar, tips?
Jag har 2 sköthästar som inte har blivit ridna på en lång tid men den ena har tävlat i hoppning och i dressyr. Men den andra vet jag inte vad den har tävlat eller lättare sagt hollt på med. Så jag undrar om ni har några tips om hur jag kan bygga upp deras kondition och styrka med roliga och bra övningar/träningar. Dom är väldigt tjoka för dom har för det mesta ståt ute i hagen men anars mår dom bra
det är 2 svenska halvblod. Tacksam för svar 

det första du bör göra är att träna upp konditionen, intervallträning är det bästa, när de har en bra grundkondition bygger de lättare upp styrkan.
Skynda långsamt så går det fortare.
okej

Börja med att skritta i skog och mark, så börjar de röra på sig och under tiden får ni även bekanta er med varandra. Efter en vecka kan du börja trava så smått och göra mycket halter, övergångar etc. Var tydlig med vad du menar och se till att du alltid gör på samma sätt när du ber om en viss sak. Vecka tre kan du börja galoppera så smått, inte många minutrar i början. Sedan kan du börja rida i paddock eller liknande och börja göra volter, få hästen att böja sig, öka och länga steget, jobba mycket med cavaletti.
Det är svårt att säga exakt hur länge man ska rida per gång och hur snabbt man kan börja jobba hårdare, det är så individuellt. Att träna för någon är säkert ingen dumt ;)
Men har du möjlighet till det är det jättebra om du kan rida två gånger om dagen i början, ett pass på morgonen och ett på kvällen t.ex.
okej tack för tipsen