Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1794 ggr
Trojaa
0

Begagnad dressyrsadelsadel?

Jag är på jakt efter en sadel AKUT då min rumpa tar stryk av min nuvarande stübben sadel.. jag rider heller barbacka än med den hemska sadeln jag har nu.

vad tror ni om en begagnad dressyrsadel? Vad tycker ni om beggade sadlar?

Jag vill ha en lite billigare som jag kan rida runt i nu innan jag köper en "ordentlig" sadel. Så att min ända kan få vila från stensadeln =)

Skriv gärna vad ni tycker om begagnade dressyrsadlar .

Och om ni har nån beggad dressyrsadel (inte stübben!!) 17" normal mot vid, tveka inte att skriva =)! (Inte syntet sadlar heller)

Cilla89a
0

självklart kan en begagnad dressyrsadel vara bra, men man bör ju kolla upp hur stoppningen är.. sen bör du nog provsitta olika sadlar om du får sådana beskymmer av stubben..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

f97lintro
0

En billigare lösning kanske är att köpa ett "överdrag" till sadeln. Hittade i Hööks-katalogen (Höst/vinter 2007):

" D. Gel Seat-saver. Har du problem med smärtor i rygg och säte? Här är den perfekta lösningen! Gel Seat-saver är ett överdrag som du enkelt knäpper på på din sadel och ger dig en skön och bekväm sits. Perfekt stötdämpning och komfort till ett kanonpris.

61-400093-10 svart

Strl: Full…………………..425,-"

(vet inte vad jag gjorde med texten, men den blev stoooor helt plötsligt)

Observera att text och pris är från Höst/vinter 2007 och kan ha ändrats!

Min kompis mamma hadde ett överdrag när hon red lektionshästarna på ridskolan och jag tror att vissa av deras sadlar är stübben.

Trojaa
0

#1 ja det såklart.. Jo, stübbensadlarna är hårda, jag rider 6 dagar i veckan i en stenhård stübbensadel, är rätt less på den, dessutom är den skuren mot hopp :( Jag har inte haft problem med andra sadlar.. Bara stübben… Alla som sitter i min nuvarande sadel tycker att den är obekväm, men de slipper ju rida i den så ofta som tur är =)

#2 Jag ska ändå köpa en ny sadel, så det spelar ingen roll =) Men ska kolla om det finns en såndär på hööks, kan ju ändå vara skönt :)

Loa-bg
0

Bäst är väl om du hittar en ordentligt sadel nu, för det är svårt att bli av med en sadel när man väl köpt en och det brukar vara en pina att hitta en passande åt hästen. Mycket jobb för något temporärt helt enkelt.

Själv köper jag mycket hellre en begagnad sadel än en ny. Nya har en tendens till att vara hårda och oföljbara och en begagnad sadel sjunker snabbt i pris, även om den är i kanonskick och knappt använd. Dock är det mycket svårare att prova ut en begagnad sadel till sig själv och sin häst då det är så mycket som ska klaffa. Ska man ha en ny kan man ju själv komma med exempel på märken, modeller och har storlekarna klara för sig. Dessutom är det inte alla sadelutprovare som provar ut begagnade sadlar, de tjänar inte fullt lika mycket på det.

Precis som Cilla säger får man kolla upp stoppningen på en begagnad sadel. Själv köper jag inte en begagnad sadel som är i sådant skick att den behöver stoppas om, då jag har varit med om att sadel ändrats så att den inte passar längre. Kostar en del gör det också och ofta extra jobb (lite lat är jag *innocent smiley).

Förresten, var bor du? Min kompis lånade ut sin dressyrsadel till mig för ev köp, men den passade inte. Den stämmer på de måtten du sagt i alla fall och är riktigt mjuk och skön.

Trojaa
0

#4 Nej jag har absolut inte råd med den sadeln som jag vill ha NU, den kostar 12000. Jag vill ha en dressyrsadel åxå, eftersom jag inte har någon, och då är det väl lika bra att köpa en begagnad tänkte jag, som inte är svindyr heller.  Det gör dessutom ingenting om jag har 2-3 sadlar =) Ja det är ju dedär med stopningen…

Jag bor i norranorrland haha, ungefär vid Kiruna =)

Loa-bg
0

Så den sadeln du vill köpa är inte en dressyr…?

Haha, rakt åt motsatta hållet! x)

Elshira
0

Jag har 2 Stüben hemma som vi alltid haft, hur bekväma som helst, men när jag rider en enda gång på grannens Stüben så får jag så fruktansvärt ont dagen efter så det finns inte xD Vet itne vad skillnaden är på dem då det är samma storlek och modell som jag har… Tror den är nyare om det kanske är det som är problemet … o.O

Hakuna matata!

Loa-bg
0

Stübben har en tendens till att vara hårda, dock har de bättrat sig de senaste 5 åren. Stübben Maestoso (nypris ca 15.000 kr) är superskön. Fast om man ska jämföra med andra märken så hamnar npg Stübben ganska långt ner på listan över muka sadlar ändå…