Övertramp
Jag är på jakt att köpa en häst. En av de jag är intresserad av skrev att hästen har 2-3 hovars övertramp i skritten.
Vad menas med det?
Det låter som en icke positiv sak???

Det är nog inte positivt. Har för mig att hästen tar längre steg med bak då.. Men jag är absolut inte säker!

Jag tror som #1. Det kan betyda att hästen lätt tranpar sig på ballarna och kanske behöver boots på frambenen i hagen och/eller vid ridning.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

det är väl positivt? i dressyren vill man ju att hästen ska i alla fall trampa med bakhoven i framhovens spår, det är ju minimum, men sen om den är 1-2 tramphovar över är jättebra..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#3 Fast det ska ju inte vara för mycket. En kompis till mig var och provred en häst i vintras som hade så mycket övertramp att den inte kunde ridas utan boots utan att trampa på sig själv.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#3 Jaha…. Så länge hästen hinner undan med framhovarna så är det vell bra då.

Man vill att hästen ska trampa under sig, att bakbenet landar 1-2 hovar framför avtrycket från fram hoven. Då får man en häst som bär sig framåt och lätt trampar under sig och går i form.
Framhoven är så klart på väg framåt innan bakoven landar, så det blir inga trampskador 
Det beror ju helt på vilket läge. Går hästen så naturligt så betyder det ju ofta att den slår i och/eller lätt kan trampa av sig skorna. Det är ju en helt annan sak när man rider hästen till samling, då får den ju ett annat steg. Bara för att hästen kliver över med bakbenen betyder det ju inte att den nödvändigtvis bär sig med bakdelen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Om säljaren skrivit på de viset så är det bara positivt menat :) De låter som om säljaren menar att hästen trampar under sig ordentligt.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Då måste det ju va positivt!

Min häst har ca 30 cm övertramp när hon skrittar fritt och hon har aldrig trampat sig själv eller trampat av några skor.

Om dom inte har övertramp så kallar man det för att dom går som en symaskin, alltså inte vinner någon mark när dom går.

Precis, en symaskin vill man ju inte ha och hästar med sån skritt är inte bekväma att sitta på.
Mitt stos skritt är spänstig, smidig och vägvinnande och väldigt behaglig.

Lite off topic. Men hästar kan ha symaskinssteg när man rider fram och sedan när de blir mjukare i kroppen länger de steget.
Storm travar som en symaskin i början, men när man väl ridit fram mjuknar han och länger ut. Han har otroliga travökningar.