Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 4231 ggr
Alex
0

Betäckningar 2009!

Eftersom Sylgja åkte iväg till Norrtälje igår, där hon ska betäckas och sen få vara mammaledig, så undrar jag vilka som ska betäcka sitt/sina ston i år? Vilket sto (visa gärna bild) och med vilken hingst?

Vill ni så får ni gärna tala om varför just det stoet och den hingsten, vad ni har för mål/förhoppningar på avkomman och så. Samt när stoet ska skickas iväg, eller börja betäckas om ni har hingsten på hemmaplan. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sylgja ska betäckas för första gången i år. Förhoppningsvis med Samherji från Konga, bara han blir godkänd. Han ska bedömas helgen 9-10 maj, så då får ni hålla tummarna! Flört Det är en fantastiskt snygg och trevlig hingst med kanonrörelser.

Skulle det gå åt skogen, så han inte blir godkänd blir det Forkur frá Austurkoti som får äran istället.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Anna
0

#1 Samherji var sjuuuuukt snygg. Hade missat detta helt, men lycka till, håller tummarna för Samherji helt klart ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lorita
0

Ingen betäckning förren 2011 som det ser ut nu Cool vi väntar föl efter Nougat RWM 56 och Rogstaby Kiara skn 1042 vi hoppas på en liten ponny ca 122 cm, med steg och exteriör utöver det vanliga Båda föräldrarna är av god brukstyp och guldbelönade.

Bir kombinationen bra så gör vi om det 2011 Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

joooossan
0

Måste verkligen hålla med #2, wow va snygg han var!

Inge föl för mig i år! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Alex
0

#3 Spännande! Glad

#2 & #4 Ni skulle bara se honom i verkligheten… Flört Bedömningen är i Vaggeryd, ni ska inte dit och fota…? Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Anna
0

#5 Åh lägg av! Jag blir ju supersugen, men är bokad på annat håll 9 maj!

annaattlid.se

Alex
0

#6 Sånt går att avboka. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#5 - Fjanthäst. Han kan ju inte ens ha en normal färg. ;)

Nä, men han var mysig då få minuterna jag lekte med honom.. ^^

#6 - Ja, Anna! Så kommer jag och Alex också, sedan kan vi äta kanelbullar och titta på fina hästar vi tre! ;)

joooossan
0

Jag är antagligen också bokad då, tyvärr. Man kankse! Hade ju varit kul att åka upp och kolla på honom då. Då hade man ju nääästan kunnat säga att jag är släckt med fölet Oskyldig

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Cilla89a
0

Åh, jag är så fruktansvärt sugen på att köpa mig ett avelsto.. Och det står ju en tom box i stallet, dock är pappa inte lika sugen Skrikandes

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Alex
0

#9 Du kan också avboka. Flört Jag kommer ju troligtvis inte kunna vara på plats själv så… Rynkar på näsan

#10 Din pappa har väl inget att säga till om? Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Cilla89a
0

#11 det är han som betalar Guld i mun
men visst, hade jag själv haft en inkomst så hade jag skaffat mig ett avelsto.
men jag är glad att han betalar för mina 2 hästar jag har idag så :)
dem kostar ju endel bara dem.
men jag vill ändå ha ett avelsto Tungan ute

hur kommer det sig att du ska betäcka, är hon skadad eller du vill bara ah en avkomma?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Anna
0

Alex & Maja är eeeelaka just nu, jag har varit bokad sedan lååångt tillbaka och vill jättegärna åka både dit jag är bokad och till Vaggeryd!

annaattlid.se

Alex
0

#12 Ja då kan det ju vara lite svårare ja. Tungan ute

Det är av flera anledningar, har ju haft planer på det länge, att göra det nån gång. Men det passade rätt bra nu, dels för att hon har ju varit skadad och är därmed inte igång, samt att jag har ju planerat flytt ett tag, men inte hittat nån bra stallplats i närheten, så då var det ju lite lämpligt att "bli av med henne" ett tag. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

QALM
0

I år kommer det att bli mycket att göra. Jag har 17 ston inbokade till Poco och 12 ston inbokade till Sierra.

Det betyder att det inte blir någon semester i år heller. =)

När jag inte kommer passa på stona och deras brunster har jag 3 föl som kommit och jag väntar på 8 föl till.

Vad skulle jag gjort med mitt liv om inte hästar fanns?

andaloce
0

Jag ska betäcka mitt rödskäckiga 3-års sto  Zanette i år(shettis). Hon ska betäckas med svartskäckhingsten Zorry.

Tanke: Då Zanette är importerad från holland och har en stam som är "okänd" (hon är stambokförd och har full stam, men nästan  ingen i sverige vet något om hennes stam). så ville jag ha en hingst som har lämnat många bra avkommor, men eftersom jag också gärna vill ha en skäck så föll valet på Zorry. Tanken var först att betäcka med Zorrys pappa, Watson v bunswaard (svart). Men eftersom jag ville ha större chans att få en skäck så fick det bli hans son istället.

Caspianowner
0

Ska betäcka ett sto med vår unghingst ( som vi fött upp )  innan han lämnar oss. Vill ha en avkomma efter honom. Men med vilket sto vi ska ta honom på har vi ännu inte bestämt.

Här på bild 1 år

Hanna-D
0

#16 Tycker inte att hon har speciellt okänd stam. Finns många välkända namn i stamtavlan Glad

Hanna-D
0

Jag kommer betäcka Almnäs Gazette och Fixy van Bunswaard med Stjernens Epus av den enkla anledningen att jag är ruskigt nöjd med deras gemensamma avkommor sedan tidigare.

Bilder på samtliga finns här: www.kilskogen.com

Tin-Tin74
0

Eftersom jag själv inte kan rida det närmaste året pga egen skada funderar jag på att betäcka mitt vbl-sto med vår egna hingst som hbl/arabian part breed. 

Det blir en udda korsning men tanken är att jag själv ska ha avkomman när mamma blir till åren.

På bilden Rocky Star

Tin-Tin74
0

Och här är bliv mamma Prinses Mackenzie

J-Parnebo
0

Är jätte sugen på att betäcka mitt sto, men det får vänta några år. :/

Lorita
0

#20 är det inte bättre att använda en godkänd hingst?

Jag börja bli lita sugen på att få ett föl redan nästa år och då gör jag om samma lyckade kombination som i år Skrattande

Alex
0

#23 Hihi, jobbigt att behöva vänta? Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AusaBausa
0

samma här! supersugen på att betäcka MEN planen har varit att vänta tills nästa år när Kelda är 3 år o också kan betäckas men sen har jag börjat fundera på o vänta ännu ett år med Kelda så hon hinner bli 5 innan första fölet men hon är ju rätt så tidig så kanske ändå betäcker redan inästa år…oh vad svårt det är..

vilka hingstar det blir får vi se nästa år…men suktar redan nu efter ngr..

stona som då ev ska betäckas nästa år är de små fuxarna på bilden..

Lorita
0

#25 får man vara så söta Flört

Tin-Tin74
0

#23 Jo visst är det bättre med en godkännd hingst om man tänkt sälja avkomman vilket jag inte tänker utan den ska få ta över efter sin mamma och bli min 1:a häst. Jag beräknar nämligen att mamma går i pension lagom när avkomman är inriden.

Ett tidigare syskon finns i familjen (min mans systerdotter har den) och det blev en kanon trevlig häst. För den nivån vi är på. (Promenad, klubb, lokal). Det hänger ju lite på vad man efterfrågar.

Skulle jag avla för att sälja skulle jag välja både sto och hingst noga, med bra stam, lynne och gärna tävlingsmeriter.

Lorita
0

#27 det är bättre med en godkänd hingst i vilket fall, för du vill väl ha en bra avkomma Flört att använda eget det är bara dumsnålt Tyst

Varför inte en welsh Cob hingst på henne Obestämd

Caspianowner
0

Vi ska betäcka två av våra ston vi lutar åt den här individen som får äran till en av stona. SE bild. foto fr idag.

Vi hade inga föl 2007 eller i år Men 2010 ska det bli två, om allt vill sig väl.  Vi får hem ett av våra ston från Norge förhoppningsvis även är dräktig.

Tin-Tin74
0

#28 Eftersom det finns en avkomma redan mellan dessa två så vet jag på ett ungefär vad det kommer att bli och det är vad som fyller mina behov. Som sagt skulle jag inte haft avkomman själv skulle jag valt både ett annat sto och en annan hingst. Dock ej welsh cob eftersom det är en ras som inte faller mig i smaken utan i så fall hade det nog blivit Trakhenare tror jag. 

Men som sagt detta är den kombination jag själv vill ha när mitt sto blir för gammal att rida så som jag gör idag, lagom om 4-5 år och möjligheten har jag, så varför inte?

Lorita
0

#30 kanske för att det finns alldeles för många varför inte Tyst

Animal-3
0

Min fasters islandshäst som ska på betäckning:)

Med denna snyggingen<3
http://www.pilekull.se/gallery/displayimage.php?album=4&pos=4

AusaBausa
0

#26 ja visst är dem söta;-) den svarta är till salu ;-) blinkblink…

Lorita
0

#33 mig kan du inte blinka åt när det gäller häst köp, jag har vad jag vill ha i stallet Flört tyvärr Rynkar på näsan

Invisible
0

#30 Man ska aldrig säga att man inte kommer sälja. I princip vad som helst kan dyka upp som tvingar dig göra det, tex ekonomiska svårigheter, fysiska osv.

Cezanne
0

Mitt halvblodssto e Ceylon står på betäckning hos Szkopul.

[sl-80]
0

Våran Eydis ska åka på betäckning till Gårdeby stuteri. Har inte bestämt mig för vem av deras tre fina hingstar som ska få bli den stolte fadern;) men det lutar mest åt Frami från Häringe.

Alex
0

#37 Åh, Frami! Det låter inte fel, är en hingst som jag helt klart skulle kunna tänka mig att använda. Flört

Fengur är nog inte helt fel heller, inte stammen i alla fall! Sen är ju jag lite färg-rasist och har svårt för silversvarta… Tungan ute Men som sagt, Frami är absolut inte fel! Har sett riktigt fina Framiföl.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[sl-80]
0

Ja, Fengur är oxå jättefin. Var på en clinic där han var med och "undervisade", jag blev lite småförälskad i honom faktiskt. (Samma clinic som jag förrästen vann denna betäckning på, hehe).

Men Frami är ju som sagt ett säkert kort;)

mallan-nog
0

Jag ska betäcka min Tejas Monita 3768 (diplom 42p) med A-premierade hingsten Trojka Viking 440. De har redan fått ett föl, Montró (4 år nu) som hittils fått 41p & hör till eliten i sin årskull i trav och har ett underbart temperament!

Mamma Monita--->

mallan-nog
0

Pappa Trojka Viking--->

(foto agge hecht)

mallan-nog
0

& den tidigare dottern ---->

[sl-80]
0

Ingen som skrivit här på ett tag.

Skulle från början ha skickat Eydis till Frami (sedan blev det mycket vela fram & tillbaks)… men istället skickade vi våran Dimma till Óskasteinn nu i kväll. Ser verkligen fram emot den avkomman:)

Så ska vi nog låta Våran Embla göra ett besök hos nyligen godkända Tigur från Smedsby, han är oxå väldans fin:)

Alex
0

#43 Spännande. Glad Hur går det med dräktigheten för er som ultraljudat redan? Sylgja är i alla fall dräktig med Forkur, på 25:e dygnet idag.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[sl-80]
0

#44 Grattis! Va kul:)

Elshira
0

Har betäckt vårat avelssto Betty Boop II med gammelkillen Acrobat II, det var full rulle ute i paddocken i kväll då han fick gå på fribetäckning för första gången (hos oss). Vilken uppvisning han gav oss, när han var klr med sitt så showade ahn runt i säker 20 min innan han lugnade ner sig för att gå och hälsa på damen igen.

Vi har sedan tidigare 2 ston med den kombinationen (fick ett otroligt fint svart hingstföl förra året som vi verkligen hoppdes på hem som sorgligt nog dog tvärrt i en olycka), de ser båd mycket lovande ut och 3-åringen går på löshoppning, hon är väll lite mer än 1.10 men hoppar med lätthet redan 100 cm efter endast 4 träningar… Kvick som bara den precis som pappa sin ;) Även guld på riksen fick hon som 1-åring. 2-åringen har fina rörelser och är långlinjerad - ser ven hon lovande ut.

Så nu hoppas vi på ännu en trevlig avkomma efter honom innan han blir för gammal (han är ju trotts allt 26).

Acrobat II:

Betty Boop II:

Hakuna matata!

Invisible
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min lilla dröm är att betäcka ett morgansto med den tyska ridponnyhingsten FS Champion de Luxe. Han är en riktig mumsbit! Skrattande