Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1442 ggr
Cilla89a
0

Kontrollbehov över hästarna?

det är sanslöst, men sen jag köpte Brimad, så har jag fått sånt extremt kontrollbehov, jag har verkligen jättesvårt att lämna honom.
som igårkväll, faster ringde och frågade om jag ville följa med upp till Göteborg idag, sova 2 nätter och åka hem på tisdag. och jag ville verkligen följa med!! men jag kunde bara inte..
bara tanken på att han kanske skulle få spel i hagen när jag inte är hemma, eller att dem får problem att ta in han och Japp på kvällen, och att dem inte skulle rykta och checka Brimad på kvällen så allt står rätt till..
jag förstår inte vart detta kontrollbehov har kommit ifrån Tyst visst jag har alltid tyckt det varit svårt att åka iväg från hästarna innan, rädd att saker görs fel eller att det blir slarvigt gjort.
men nu, jag bävar inför att sova i falsterbo en enda natt, bara för jag inte har full kontroll över Brimad här hemma ;)
Och jag tror det är för han är speciell, han får spel i hagen, drar några jävulska repor, bockar och har sig, och av nån anledning trampar han gärna på sig själv. Och därav måste jag checka han på kvällen, känna, klämma, lyfta hovar, för att se så allt är OK!
Och sen är han tittig, pappa är inte särskilt kunnig och mamma skulle bara släpas efter om han blir rädd för något och drar lite i grimskaftet på väg in- ut från stallet!

Hade jag bara haft Japp så hade jag inte tvekat en sekund på att följa med till Göteborg idag..

Jag tänker till och med skippa utlandssemestern i höst och vara hemma för att hålla koll på Brimad, för jag vet bara hur ENORMT orolig jag skulle vara "har han sprungit i hagen?" "är han halt?" "har dem visiterat honom?" "krattsat hovarna?"

skulle jag kunna åka iväg så skulle han i så fall få stå i boxen dygnet runt, eller lämna iväg han nån riktigt duktig hästmänniska ;)

ingen annan som har kontrollbehov och svårt att åka iväg från sina hästar?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Maja
0

Oj, det låter jobbigt!

Men det är väl klart: Du kännner din häst bäst och vet hur du handskas med honom på bästa sättet. Sätter man någon som inte kan någonting om honom eller hästar i allmänhet blir man lätt orolig!

Fast även om det är bra att du är så noggrann så kommer detta bara att bli jobbigare och jobbigare..

Vad sägs som att låta din pappa vara med när du tar in, släpper ut, tittar på hästen, kratsar hovarna med mera ett par gånger, sedan låter du honom göra det själv när du tittar på och ser du att han gör allt rätt så vet du ju att han kan det! Sedan kan du alltid slå en pling på kvällen när du är bortrest och höra hur det har gått! Sedan låter du honom hjälpa dig lite då och då med jämna mellanrum, så han kommer ihåg hur och vad man ska göra.

Glad

Jag själv har ju ingen egen häst, men en medryttarhäst som i stort sett är som min egen. Nu har jag ju ägaren boendes 200 meter ifrån hans hage och hon kontrollerar honom varje kväll, men han sköter sig själv utan problem och är aldrig vidare hoppig eller skuttig i hagen, så den dagen han skulle börja bråka skulle jag väl tro att de har bytt ut honom mot en annan häst i hagen.. :P

Så kontollbehov över honom har jag inte. :)

Alex
0

Det där är nog inte så bra i längden, tråkigt om inte annat att inte kunna åka bort alls…

Själv kan jag nog inte påstå att jag har något större kontrollbehov, har ju lämnat bort min flicka helt ett tag nu så. Flört Så länge jag vet att hon är i bra händer har jag inga problem med det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

WinterPrince
0

Jag har definitivt inte kontrollbehov över min häst, då han är -helinackorderad fast på lösdrift. Stallägaren har hand om all daglig -översikt, jag behöver eg bara komma om veterinären tillkallas - men jag är där och tränar ibland.

Cezanne
0

Det låter inte sunt och du kommer få problem om du inte gör något åt ditt kontrollbehov. Folk kommer att tycka att du är besvärlig och kanske knäpp och till slut kommer kanske ingen längre fråga dig om du vill göra saker för de vet att det enda du gör är att stirra på din häst.

Själv är jag inte alls sån. Min häst är på betäckning sedan en dryg månad och jag har hälsat på henne två gånger och sett att hon är nöjd. Hon är dessutom hos en hingsthållare med lång erfarenhet som jag vet kan mer om hästar än vad jag gör.

jackiejohn
0

Låter inte alls bra det där men ja känner igen de där…ja har ett kontrollbehov av mina hästar och dom andra djuren som ingen annan här hemma har och är väldigt noga med vem som ser till dom när ja är borta…Som när vi vart utomlands har mormor (de är hon och morfar som ser efter djuren) fått ringa mig och redogjort allt varje kväll och de håller mig lugn för ja vet att dom vet va dom pysslar med morfar har haft häst hela livet och dom har häst själv därför får dom ta hand om mina ögonstenar =)

De värsta tkr ja är när man lämnar bort nåt djur med små ungar men hästarna klarar sig bara en kunnig person du litar på ser efter dom! =)

så hitta en du verkligen litar på och gör som Juve sa och ta med din pappa ut och ge honom lite mer ansvar i de hela med iden så kommer du kunna åka bort och ha kul =)

Molla
0

Blir jobbigt för dig i längden! Hitta någon som du kan lära upp och som du litar på som kan hjälpa dig!!

Peppe
0

jag har haft stort kontrollbehov tills jag bytte stall, nu har jag släppt efter på väääldigt många punkter

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

PillanN
0

Håller med om att det inte låter särskillt sunt. Jag antar att du har kontrollbehov gällande andra saker oxå eftersom det med hästarna är så allvarligt. Jag tycker precis som inlägg ovan att du får se till att skaffa någon som du litar på de ggr du behöver hjälp med hästarna. Kanske en ide´med en medryttare,då lär både du och hästen att känna personen och tvärtom och så får du själv se att personen faktiskt klarar sysslorna galant så du kan lägga oron åt sidan.

Bara lite tankar om det hela,hoppas du får stopp på kontrollbehoven så att du får en "normal" och avslappnad relation till din häst. Du lägger ner så mycket energi på detta som du säkert skulle behöva till annat.

Lycka till och ta hand om dig Glad

Birke
0

Det är bra att man håller ett öga på djuren o har god hand om dom, men det är nog inte bra att låta det gå till överdrift.