Roliga ridövningar
Någon som vet några nyttiga och roliga övningar? tänkte på lite olika dicipliner, hoppning, dressyr, markarbete osv. Skulle vara jättekul om ni delar med er av något kul:)

Här här har du tre enkla hoppövningar.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

ingen mer som vet någon kul övning?

Jag gillar att göra upp en slags bana tillsammans med bommar, småhinder och rörelser/övningar.
- På min heta häst brukar jag rida galoppera på en åtta och ha en bom i mitten, vid galoppombytet. På så sätt kan jag träna in en hjälp som betyder att han ska byta galopp, det fattar han snabbt eftersom han behöver byta galopp i vilket fall när han byter varv. Därefter lägger jag till en halt i varje ände av åttan så han inte försöker susa iväg med mig och blir tvungen att snabbt samla ihop sig efter galoppombytet. Det är viktigt för att t.ex. kunna göra en ny anridning mot ett hinder.
- När jag rider i skogen brukar jag göra upp ett slags schema. T.ex. skänkelvikning h, skänkelvikning v, ökad trav, avsiktning till skritt, galoppfattning, avsaktning till trav, halt, trav och sedan börja om igen.
- På banan (när jag har tillgång till en) rider jag ofta likadant som ovan men slänger in lite bommar. Man kan göra haltar mellan bommar, man kan göra en framdelsvänding eller bakdelsvändning innanför tre bommar som man inte får gå över.

tack:)