Flugorna attakerar
Jag och min familj har varit nere i vår sommarstuga sedan i fredags kväll. Jag har då haft en kompis som varit ute och kollat till hästarna och vattnet.
Idag när jag kom dit märkte jag hur Dite stod och skakade och ruskade på huvudet, jag gick självklart fram och kollade. På bogen hade hon liksom svarta skorpor såg det nästan ut som. När jag kom fram satt det små och stora flugor där.
Jag tog bort dom och kollade, det kliade verkligen på henne! Detta hade hon inte i fredags kväll innan jag åkte. Kunde inte riktigt se nu eftersom det börjat skymma och vi inte har något stall än. (Håller på och bygger)
Iallafall, hon hade inget sår när jag åkte. Är det möjligt att hon fått det och flugorna "ätit" sig in(?) Har haft häst innan som flugorna gett sig på men på Dite satt de liksom fast på något sätt.
Imorgon morgon ska jag iallafall ut och undersöka bättre i dagsljus, idag tvättade jag bara de så gott jag kunde och sprayade ett sårspray som håller flugor och infektion borta.
Men, tror ni det finns någon risk att de på så här kort tid hunnit lägga ägg och att de kläckts? Med tanke på att det var rätt mycket småflugor också..
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Tyvärr så tror jag att det är en vanlig åkomma du beskriver. Flugor som äter sig fast.. det är ju så dem gör dem små a-en.. :(
Jag har haft samma problem till och från under åren men sedan jag fick inhandlat min första Absorbine flaska så har jag inte sett ett enda sår i bringan på hästarna!
Det är säkert ingen risk att dem hunnit lägga ägg redan, dem är nog mest ute efter att "äta" (uscha hemska tanke) men bra att du tvättade och spraya anti flugmedel på!
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Min polle fick knottbett som hon kliade och då blev det liksom bara hud på ett område på bringan…