puls i hästens ben?
ska man kunna känns nån puls i hästens ben (kotorna)? läste på ett forum på bukefalos, att fånghästar får puls i benen vid fång? men visst borde man kunna känna en normal puls alltid?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Visst har hästar normal puls annars är det nog inte så bra
. Men ökad puls är inte så bra, det får en fånghäst.

#1 okej. men hur känner man pulsen i hästens hov? är det också på benet vid kotan man ska känna då?
#1 - stopp och belägg!! Det behöver inte alls vara fång för att man känner pulsen vid kotan!
#0 och 2 - på en frisk häst känner man oftast inte pulsen vid kotan. När det känns dunkande puls där är det för att det pågår någon form av process där - jämför med om du slår sig själv på tummen… Det kan vara fång, hovböld, att hästen är nyverkad och ömfotad och flera andra skäl.
Man känner inte pulsen i hoven alls, utan det är vid kotan man känner att det dunkar även om problemet sitter i hoven.

#3 på både Japp och Brimad känner jag puls vid kotan på alla fyra benen..
nu misstänker jag inte fång på någon av dem..
jag blev bara fundersam när man säger "hästen får puls i benen" men jag antar att det är ökad puls i benen man menar?!
Brimad har 40 slag per minut, både vid ganachen och kotorna, hans blodkärl ligger väldigt ytligt så det är jättelätt att hitta pulsen.
Japp därimot får man leta lite, men hittade och 38 slag per minut blev det både på ganacherna och kotorna.
#4 - det man menar med förstärkt puls vid kotorna är att det dunkar hårdare, så att det är omöjligt att missa om man känner efter.
Det är alltså inte antalet slag/minut som förändras otan "kraften" i dunkandet.
Att det är samma puls på båda ställena är inte så konstigt, det är ju samma hjärta som pumpar runt blodet…
#3 Jag skrev inte att det var fång när man känner puls vid kotan…

#5 aha, okej. så om man känner vid ganachen och sen på kotorna, så ska det vara samma "kraft"?
#5 - nja, det ska vara samma antal
hur starkt man känner pulsen varierar på olika ställen på kroppen