Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1929 ggr
Maja
0

Michael Whitaker är avstängd

"Den brittiske hoppstjärnan Michael Whitaker är avstängd för dopning. Ett dopningsprov på hästen Tackery Quickstar från tävlingarna i La Baule, Frankrike, innehöll spår av hormonpreparatet altrenogest."

Läs hela artikeln här.

Vad tycker ni om detta? Är det rätt att stänga av?

Följdfråga: Är det rätt att ryttare som inte medvetet har dopat sina hästar straffas lika hårt som en medveten doping av sina djur?

HannaT
0

Han är bara en av många den senaste tiden…

Självklart ska han stängas av om han åker fast för doping. Jag tror dock att de flesta fallen inte handlar om medveten doping, utan att hästen har behandlats för någonting och preparaten har inte hunnit "lämna blodet". Men man kan tycka att ryttare på elitnivå borde ta sig tid att lära sig hur de olika medecinerna och behandlingarna funkar.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Marrsson
0

Ja håller med #1

Tror inte heller att det alltid handlar om medveten eller avsiktlig dopning MEN det är för sjutton ryttarnas ansvar att ha kontroll över vad som stoppas i deras hästar!

I detta fallet är det rätt att stänga av då de finns klara och tydliga instruktioner om när och hur altrenogest får användas.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Maja
0

Ja, visst är det ryttarens (eller alla som har hand om hästen) ansvar att se till så att hästen inte dopas.

Jag lade till en följdfråga i första inlägget.

Marrsson
0

Jag kompletterar med svar på följdfrågan:

Om det är möjligt att verkligen styrka alt. bevisa att ryttaren är helt ovetande om vad som är klassat som dopinings prep. så kanske de hade vart ok att ha mildare straff.

Men ändå inte för du ska vara påläst.

Men däremot har det ju förekommit att någon utomstående har gått in och saboterat för ryttare och då är det givetvis skillnad (händer kanske inte så ofta men ändå)

Många gånger handlar det om ren okunskap och det är inte ok.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Molla
0

Tycker att alla måste straffas, annars kan ju alla skylla på att de inte var medvetna om det!

Mangis
0

För mig är det inte riktigt lika självklart eftersom det faktiskt finns ryttare som inte har hästen själv utan bara åker till tävlingsplatsen, stiger upp och gör sitt jobb och utöver det inte har med hästen att göra. I de (hypotetiska) fallen är det inte rätt att ryttaren straffas.

Jag är naturligtvis helt emot all typ av doping. Men visst är det lite märkligt att förfarandet i dopingfall är att man är skyldig tills motsatsen bevisats? När det i normala fall är tvärtom - skulden skall bevisas.

Birke
0

Vid all sorts doping ska ryttaren/kusken stängas av. Du kan lika gärna själcv hävda att du inte har gjort det, o ifall det nu är omedvetet så är det deras ansvar att holla koll på hästen, spec i såna höga klasser.

Hellt rätt.