Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 4661 ggr
LinneaG
0

Få hingst godkänd?

Jag som inte är nå vidare insatt i avel skulle vilja veta hur man får en hingst avelsgodkänd.

- Vad måste hästen göra/kunna och genomgå?
- Höga krav?
- Vad gör skillnaden om man har ett föl efter en godkänd eller icke godkänd hingst? Lite allmänt.

Kan gärna också ta del om samma fakta när det gäller ston.

Cilla89a
0

Det beror väl på vad det är för ras som skall godkännas?
Breeders Trophy för halvblod i feb-mars, Flyinge.
Har ingen aning vad det är för krav, jag tror att alla får vara med som har gröna papper, sen är det olika omgångar, där hingstarna blir bedömda och vissa får gå vidare, och sedan ev, godkännas.
men jag vet inte alls hur det är uppbyggt i för system..

Den största skillnaden är väl prismässigt vid ev försäljning och sedan är pappan icke godkänd får ju hästen annan färg på papprena vilket gör att den inte får vara med vid alla evenemang.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

LinneaG
0

#1 - Tack för svaret!
Ang. färg på pappret. Om jag skulle göra så att betäcka mitt sto som har gröna papper med min hingst som har vita papper. Vad skulle då fölet få?

Cilla89a
0

#2 sitter här och klurar lite, men blir inte klok på det ;)
Fick fram detta iaf:

Om hästen är efter en av ASVH godkänd hingst med löst betäckningslicens kan det bli tre olika färger på registreringshandlingen; gröna, vita eller grå med raskoden 54. Vilket det blir beror helt och hållet på moderns härstamning. Är modern renrasigt halvblod, fullblod, fullblodsarab eller angloarab kommer avkomman på gröna papper. Detta innebär i praktiken att Din häst kan visas vid alla bedömningstillfällen och bli bedömd med poäng som är avelsvärderingsgrundande.

Vita papper får hästen om det i moderns stamtavla (hennes far eller morfar) finns en registrerad halvblodshingst som inte är godkänd. Denna halvblodshingst kan vara avelsvärderad (d v s genomfört bruksprov utan att bli godkänd), men behöver inte vara det. Ett krav är dock att han måste vara registrerad i ASVH så att vi med säkerhet vet att han är renrasig. Dessa vita papper är inte att förväxla med de "gamla" vita. Under 1980- och första halvan av 1990-talet fanns det endast gröna och vita papper och allt som inte var renrasigt hamnade på vita papper. Alltså även hästar som vi idag registrerar på grå papper.

Slutligen finns det grå papper till häst fallen efter godkänd hingst. ASVH registrerar hästar på fyra olika sorters grå papper, men här gäller raskod 54, register II. Här registreras hästen om modern har helt okänd härstamning eller om hon har en härstamning som vi inte godkänner. Som exempel kan nämnas ponnyhärstamning, irländska ston med Irish Draught eller ston från de baltiska staterna som vi tyvärr har mycket svårt att verifiera härstamningen på.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

Gå in på din hingst rasförenings hemsida och läs där - Då hittar du nog det mesta du vehöver veta ang. premiering etc ^^

Hakuna matata!

Lorita
0

#0 du vill använda din isabell med ej fulla papper och betäcka ditt sto?

Då gör du en veterinärbesiktning, för avel och sen tutar du och kör, du måste så klart föra språng rulle och fölet kan aldrig få bättre papper än sämsta föräldern.

Om man går den långa vägen med gröna papper så ska hingsten visas på premiering och i många raser göra bruksprov, då är det knappt 10% som går igenom.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LinneaG
0

#5 - Nej det har jag inte tänkt. En kompis funderar på att starta paintavel därför jag undrar. Skulle hellre ta en godkänd hingst till mitt sto.

Cezanne
0

# 2

Hingst med vita papper och sto med gröna ger gråa papper.

Molla
0

#6 Paintavel borde ju vara samma som quarteravel. Här står hur man registrerar fölungen (quarter), kan ju höra med mamma om hon kan skriva hur det går till med hingsten.