Oledat bett
Hejsan
Jag ska skaffa ett lite skarpare bett till min häst. Jag vill ha oledat bett, alltså helt rakt, men jag funderar på gummibett? Är de väldigt tjocka, för det 2 delade han har nu är ganska smalt, och då kanske det inte gör skillnad? Men sen finns det ju metallstång med ett tunt lager gummi runt, vad gör det för nytta? Sen är det ju dem helt nakna metallbetten, oledade. Vad är det för skillnad och varför har man de olika sorterna?
Jag ska inte använda bettet hela tiden utan bara ibland, som när jag hoppar eller rider ut och sånt där han blir för stark.
Vad har du för bett nu, om oledade bett är skarpare? Eler tänker du rakt tränsbett eller någon form av stångbett med skänklar?
Jag har svårt att förstå hur en häst ska kunna stänga munnen runt ett av de där tjocka, svarta gummibetten.. Kör på ett rakt i metall om du vill ha oledat bett.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Okej Tack
Jag menar rakt bett, med vanliga ringar. För jag har fått tips om Pessoa också men det tvärvägrar jag att använda då jag vet dess inverkan på munnen och så.
Vad använder du nu? Oj, det stod vist i texten :)
Rakt tränsbett är inte direkt skarpare än vanliga tränsbett, men de inverkar mer på tungan.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

säger också rakt tränsbett utan gummi på. de raka är lite snällare mot munnen än de tvådelade.
Skynda långsamt så går det fortare.

5# Man kan inte säga att hon rekomenderar det men hon sa att jag kunde ha det men hon har inte precis någon erfarenhet av pessoa.
Ha absolut inte pessoa ingett bra bett alls läs dena tråd

Jag skulle säga att ett rakt bett är snällare än ett delat. Dessutom tycker jag att det känns som att ett tjockt bett gör mindre effekt än ett smalt, men det vet jag inget om egentligen, bara en känsla :)

#7 Jag vet -allt- negativt om pessoa och har, som sagt inte tänkt använda det. Men tack ändå.
#8 Ja, jag har också hört det, men min tränare har ridit min häst några gånger, och hon tror att Bysen skulle lyssna mer på ett rakt bett :)
Men jag är nästan helt säker på att jag ska ha ett rakt bett helt i stål :) Men jag ska inte använda det hela tiden utan byta ibland, och så ska jag skaffa ett 3-delat att byta med ibland :)
Min ena ponny är jättehet och stark. hon fungerade inte alls på varken 2-eller 3-delat. Bytte sedan till rakt och det fungerar hur BRA som helst!
Numera har jag aldrig 2-delade bett. Brukar mest rida med pelham som är oledat eller vanligt 3-delat tränsbett. Alla de heta hästar jag ridit har fungerat absolut bäst på vanligt 3-delat istället för andra skarpare bett ute i skogen. Tycker helt enkelt hästen verkar trivas bättre och tycker jag för mer känsel i hästens mun med det. =)
Hakuna matata!

Okej
Tack för svaren
Var inne och köpte ett rakt med fasta ringar och ett 3 delat idag
Får prova dem när jag får komma igång och rida rejält igen, är tvungen att ta det lungt nu efter en ridolycka.