Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5564 ggr
f97lintro
0

Sadel till D-ponny

Köper ev. en ny sadel men min sadel är så sliten att jag inte hittar storleken. Hon är en D-ponny. Hur hittar jag rätt storlek på sadel till henne? Hur vet jag om den passar? Vad brukar en D-ponny ha för storlek? Vill veta allt som rör sadlars storlekar, passform mm.

Cilla89a
0

Sadelutprovare är mitt råd!
Det är omöjligtt genom en datorskärm beskriva hur vad din häst ska ha för storlek, hur du ska kunna se hur den passar o.s.v. Man måste se hästen under arbete också med sadeln på.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

kaka1234567
0

som 1# säger.

De finns nog ingen lättare lösning. I den ena tråden om sadler rekomenderade #1 de du borde lysna på Cilla89a hon har erfarenhet va de o hon skulle nog alldrig rekomendera en sdelutprovare om hon inte visste vad som gäller och vad de har för fördelarna o nackdelarna.

Mitt råd är Sadelutprovare

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Cilla89a
0

men det finns både seriösa och oseriösa sadelutprovare, man får passa sig lite. har haft 3 stycken varav 1 jag varit nöjd med!
kan varmt rekomendera Ingdams, riktiga proffs!!

Birke
0

Sadelprovare, för man kan inte säga "vad brukar d-ponnyer ha", för alla hästar är olika. Lycka till!

f97lintro
0

Tack!

Vad brukar det kosta ungefär?

Cilla89a
0

#5 det är väldigt olika, men mellan 500-1000 kr skulle jag tro är ett normalt pris.
jag köpte en ny sadel av Ingdams som jag anlitade, och då ingick körning, utprovning och tillpassning..
Skulle jag köpt en begagnad hade det kostat 650 kr för körning och utprovning..
Ingdams kör över hela Sverige..
Sök Ingdams på google..

Caspianowner
0

Sadlar köper man inte som man köper en jacka till sig själv. Den måste först och främst passa hästens egna kroppsliga form. Sen vad du behöver för storlek på sittsen avgörs av hur stor du själv är och har för form på baken.

Är själv kräsmagad när det gäller sadlar till mina egna hästar och passar inte sadeln hästen så inte en dag den rids i.  Det vanligaste orsaker till hästens förslitningsskador härstammar från mindre kunniga hästaägare som lägger vad skit som hälst på sina hästars ryggar och vet inte vad det är dem utsätter sina hästar för.

Du kan få en sadel för ett par tusen som ligger som en dröm på din hästs rygg men vissa måste kosta på mera, ibland en förmögenhet för att det inte finns passande sadlar. Har själv en Pessoa sadel som är gjord speciellt till en av våra hästar, därför att det var helt omöjligt att hitta en sadel på marknaden till henne. Men men jag blev iallfalla nöjd och hästen trivs som smör i den.

Som sagt använd dig av en sadelutprovare som har gått rykte, för helt klart finns det skämtare även inom den marknaden, ska gudars veta.  Har själv  dusstat med ett antal genom åren.

Ingdams har jag däremot inga erfarenheter av som en ovan nämnde, men har hon goda erfarenheter av dem så prova med dem.

f97lintro
0

Okej, tack!

Någon mer som vet någon bra sadelsadelutprovare? Eller har andra åsikter på priset?

Cilla89a
0

#8 åsikter på vilket pris?

f97lintro
0

sadelutspovare tänkte jag på:P

kaka1234567
0

Men hon har svarat 500-1000 kr så mycke dyrare eller billigare kan de inte bli.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

f97lintro
0

nej, men alla säger olika och allt kostar olika mycket i olika delar av landet. var bara intresserad av om någon visste något annat pris eller så.

Cilla89a
0

#12 dem tre jag haft har kostat;
500 kr
750 kr
650 kr (dessa 650 kr ingick vid köp av ny sadel)

det kostar att ha häst, tycker absolut dessa hundringarna vid en utprovning är värt det, då får man en garanterat passande sadel.

f97lintro
0

#13 hur menar du när du skriver "dessa 650 ingick vid köp av en ny sadel"?

Cilla89a
0

#14 ja, 650 kr innebär; körning, utprovning.. köpte man en helt ny sadel så ingick dessa 650 kr.
hade jag därimot köpt en begagnad sadel så hade jag fått betala 650 kr.