Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6982 ggr
LinaN
0

elefantben

vi ahde vid ngt tillfälle diskuterat elefantben på häst, och jag akn väl påstå att ajg hittat ett praktexempel på elefantben

Här finns bilden, mycket känsliga tittare bör låta bli…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

steffy
0

aj aj som det ser ut. undrar om hästen har ont?

Shailina
0

O.O

jälp! Skulle svimmat och fått dåndimpan om jag hittat Nikita med ett sådant ben!!

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

davidia
0

hur fasiken kan ett ben bli att se ut sådär?

bubbelbubbel
0

herregud ! vad var det där ? !

LinaN
1

Det där mina vänner, är ett bakben, som troligvis är otroligt smärtsamt för hästen. då ma nser nere vid kotan att pälsen står rakt ut för att huden är så utspänd….

Såhär kan det sluta om man missar ett sår som sedan blir infekterat, bakterierna sprider sig till lymfsystemet och hästen får lymfangit som gör att benent svullnar ännu mera…. vätska, bakterier och anant guck samlas i benet och får det att svälla upp på det här viset…..

ruskigt värre.

bubbelbubbel
0

huaa, läskigt värre.

lisette
0

såg ut som om det var problem med hoven med..

__iE
0

uuusch, vad äckligt! stackarn :/

nej, hoven såg inte hellert allt för bra ut :/ Örk

Lunascape
0

Min häst fick ett sådant riktigt tjockt framben efter att ett sår han fick på sommarbetet blev infekterat. Det var långtifrån så illa som på bilden, men det såg tillräckligt otäckt ut! Efter medicin från vet. var han dock bra inom en vecka igen.

Murre_Uddiz
0

håller med. Stackars häst!

shirley
0

kan få de av mugg de gått med utan att blivit bahandlade…

shirley
0

kan få de av mugg de gått med utan att blivit bahandlade…

PimTheGreat
0

huanamej…… såg inget vidare ut det där. Stackars pålle. Hoven såg ju halvt av me…..

Murre_Uddiz
0

PS: zooma inte! fy fanken vad äckligt..:(

gejsa
0

Ja, det där såg onekligen ont ut. Kände du den hästen? Överlevde den? Är det en islänning?

emsems
0

urs… hoppas det gick bra för hästen

Fantasy
0

Fy vad otäckt. Men såret behöver inte vara smutsigt för att de ska få lymfangit. Line fick det i sina framben så fort hon fick ett sår. Hade också tvättat rent såren ordentligt.

Ena gången fick jag ringa ut vet på jourtid. för hon blev inte bra. Hela högra frambenet var dubbelt så stort. Men inte på långa vägar som bilden Urk…

Det blev medicin och stallbandage som stöd.

Andra gången i det andra benet, så la  jag spritomslag varje dag samt stallbandage.

Sen fick hon röra på sig i paddocken. Då lyckades jag få det att försvinna utan vet behandl. Men det var inte kul.

Zebben
0

Så där har min ponny Hector också sett ut. Inte riktigt så illa, han hade fått ett pyttelitet sår på insidan av frambenet i höjd med knät. Såret visste jag om, och det var tvättat och fint. Han hade tom hunnit få en skorpa på det lilla såret, när han en morgon stod med ett elefantben. Usch! Han kunde knappt gå och vet. fkom ut inom en timme. Han fick medicin och några dagar senare var han pigg och glad igen. Men aj, så det såg ut. Och ont hade han.

gejsa
0

Oj då. Tur att gobban fortfarande går i rundeln då. För hans sår är inte läkt än efter en tramp.

jen
0

jag tycker det ser ut som om hästen varit lindad nyligen. kan lindorna setat för hårt?

men fy så det såg utLedsen.

stackars pålle

LinaN
0

Gejsa, nej jag känner itne hästen, hittade bilden i samband med att jag letade efter något annat, den fanns på en vetrinärsida  på engelska…..här är startsidan men jag hittar inte till själva bilden från startsidan sett…

här är sidan som sådan…

Och det är en clydesdale… :/  om ahn/hon levde elelr dog elelr blev återställd vet jag inte :/ hade gärna velat veta….

Fler bilder på lymfangit:

Framben 

Behandling med biokompression, läs mer här 

Elefantben bakben… samt avhandling om hältor, verkar vara väldigt informativ men på engelska.

Lymfangit hos människa jag fick också reda på i bildsöket efter lymfangit att detta är något som tydligen kan drabba penis hos mannen, så om ni letar efter bilder själv var beredd p åatt det dyker upp missformade snoppar och pungar….. :S Jag fick en lättare chock när jag väntade mig se svullna hästben….

lisette
0

*asgarv*

LinaN
0

skratta inte, det var inte roligt…… :/ Det var rentav läskigt…. ^^

lisette
0

*fnissar* tyckte det var jätteroligt faktiskt, kan se din min.. :D