Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 4543 ggr
fannsan
0

Hjälp med välja hingst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har så svårt för att välja hingst till min häst Krezip. iof så ska jag ha hingsten till nästa år men jag har ingen anning om Ras och vilken sorts typ hon ska ha. Jag vill ha en med mjuka gångarter och en lite kraftigare men inte tex tinker kraftig och en som är liten häst eller maxad D-ponny

Lite info om Krezip: Ett fint appaloosa sto imp från holland, härstamning okänd. Hon har ganska klumpiga gångarter och lite man och svans. Annars så är hon suuuuuper snäll och har ett underbart temprament och min NH tränare säger att hon alltid vill förstå och försöka.

Skikar med bilder på henne

fannsan
0

.

fannsan
0

.

fannsan
0

.

fannsan
0

och juste en hingst som är lättfödd och med Mycket sommar och vinter Päls

AnnaBrandell
0

Det skulle vara roligt att se en bild på henne rakt framifrån…

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Mille
0

Vad är syftet med avkomman?

Cezanne
0

Vad har hon för talanger utom att vara snäll?

Vilka är hennes svagheter?

Vad ska du ha avkomman till?

Ska man betäcka ett sto med okänd stam och utan särskilda meriter tycker jag att man ska ta en godkänd och avkommeprövad äldre hingst så att man förhoppningsvis kan vara lite säkrare på hur avkomman kan bli.

QALM
0

Har du funderat på om du vill ha en appallosa eller någon annan ras? Quarterhorse passar utmärkt att betäcka ditt sto med. Jag har en hingst som skulle passa om du är intresserad.

Lorita
0

jag tycker du ska undvika tigrarart för att slippa risken för homozygot föl. Skimel och skäck brukar man inte heller betäcka tigrar med.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

fannsan
0

Vad har hon för talanger utom att vara snäll? Hon Lär sig mycket snabbt, har fina gångarter i dressyr och man skulle kunna göra henne till precis vad man ville inom häst sporten

Vilka är hennes svagheter? det skulle isf vara att hon inte har direkt världens hårdaste hovar

Vad ska du ha avkomman till? En häst som jag ska kunna träna inom western och NH med

Higstens Ras behöver inte vara någe speciell direkt en samarbetsvillig och snäll ras som är någorlunda lugn och färgen på hingsten vet jag inte riktigt än men Svart, Mörkbrun, Fux eller svett fux är det jag har funderat på

Hittade ej någon bild framifrån men kan ta en imorgon.

Cezanne
0

Du vet väl att en bra häst inte har någon färg;-)

Välj en godkänd hingst som nedärvt sig jämnt och med många vuxna avkommor så har du större möjlighet att få en sådan avkomma som du hoppas på.

Mille
0

i inlägg #0 skriver du Hon har ganska klumpiga gångarter och i #10 har fina gångarter i dressyr så du får gärna förtydliga hur du menar med gångarterna.

´Är hon visad någon gång? poäng+delpoäng?

Är det western du vill syslla med så håller jag med om att en hingst av typisk westernras vore lämpligt. Jag vet inte hur quarterägarna ställer sig till att betäcka utom rasen men det går ju att kolla. QALM lär ha bättre koll på de än jag. Skulle undiva paint och appaloosa pga hennes egen färg.

Arab är en ras som många använder inom westernridningen och som ofta används inom korsningsavel för att få en ädlare avkomma.

Och en bra regel är äldre hingst med många avkommor (som har presterat bra) till ett förstagångssto.

Mille
0

Kan du inte försöka luska lite i hennes tidigare liv och se om du kanske kan hitta den holländske uppfödaren? Det vore väl spännande oavsett om det blir föl eller ej sen.

fannsan
0

Det jag menar är att min ridlärare säger att hon har fina och gämna steg i dressyr men vid hopp och uteritt så snubblar hon och så är hon mycket skumpig att sitta på

fannsan
0

#13 vi har luskat lite och hon kommer från ett ställe där de föder upp fina dressyr hästar och så vet vi att hennes namn är från en holländsk sångareFlört

Lorita
0

#11 homozygota tigrar är nattblinda, inget jag skulle vilja avla fram.

#12 inte arab på en tiger dom får nämligen väldigt ofta råttsvans, inte så lämpligt om man rider western och inte så roligt för hästen på sommaren heller.

Denna kommentar har tagits bort.
fannsan
0

Vart kan man kolla på avelshigstar? och hur mycket brukar de kosta? och vilken sorts ras passar bäst till henne? jag har funderat över Hafliger, appaloosa, welsh cob och ev quater eller Conemara

supernova
0

Vad menar du med mycket sommar och vinterpäls???? Vill du ha en varm päls på sommaren också? Raserna du har funderat på är väldigt olika. En welsh cob har ju helt andra rörelser och helt annan exteriör än tex. appaloosan och quartern. Höga benlyft och väldigt högrest (om rastypisk). Appisen och quartern har lågställd exteriör och markbunda gångarter.

Jag hoppas att du har tänkt att ta en godkänd hingst om det nu är så att du måste avla på ditt sto. Och att du i så fall rådfrågar med hingsthållaren ang. vad hingsten lämnat tidigare. Vad en betäckning koster beror på vad det är för hingst. Det kommer en språngavgift, samt oftast en 90 dygns eller levande föl avgift (ibland både och till och med). Det kan även finnas en boknings avgift på hingsten. Sedan tillkommer vet. undersökningar före och under dräktighet. Uppstallning hos hingsten, samt transporter dit och hem. Räkna även med mycket högre kostnader för foder under hela dräktigheten samt under dom 6 - 10 månader som fölet diar sin mamma.

Ett föl är väldigt dyrt att ta fram och ganska ofta läggs det till oväntade vet. kostnader som jag inte tagit upp. När man sedan har avlat på ett sto med okänd härstamning vet man inte vad som kommer ut efter all väntan. Varför inte köpa en unghäst/föl istället så att du vet vad du får? Man kan få ett färdigt föl med bra stam, för betydligt mindre pengar än vad det kostar att ta fram ett själv.

fannsan
0

Jag har tänck att avla med en godkänd hingst men rasen är jag fortfarande osäker på. och jag vet att de blir mycket extra kostnader och sånt men de är jag villig att betala. Jag har alltid velat att avla fram ett föl och få mera erfarenhet ang föl och sånt.

och me sommar och vinterpäls så menar jag att krezip har mycket lite päls på sommaren det är så att hon blir rosa. och gärna en med mycket vinterpäls också ^_^

IdaT
0

Varför vill du betäcka ditt sto? Och vad vill du göra med fölet? Jag tror personligen att du borde titta mer kritiskt på ditt sto, granska varje millimeter av henne.
Titta på hennes benställning. Är den perfekt? Om inte, vad är felet med den? Hur ser benen ut för övrigt? Är dom gracila eller grova?
Hur är det med hennes överlinje? Halsen, huvudet bogen osv…
Hur är hennes gångarter? Markbundna?

Sedan kollar du på en hingst som kompletterar hennes svagheter, stärker hennes styrkor, och tänker på vad du vill göra med avkomman, och hur hingsten presterat (har förutsättningar för att prestera) på det området.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

fannsan
0

jag tror jag har hittat en hingst!   de är en American curly hingst som en kompis till mig äger han har de mästa som passar in hårda hovar, mjuka och fina gångarter, lite mindre huvud, super temprament, lite krafrigare hals och så var de lite mera som jag inte har i huvet just nu :).    Han heter Wakan (utalas oakan) och är  9 år och är 1,48 i manken och har lämnat flera avkomor

fannsan
0
fannsan
0

.

fannsan
0

.

fannsan
0

.

fannsan
0

.

fannsan
0

.

fannsan
0

nå vad tycks? är de den rätta hingsten eller ej?

Alex
0

Det skulle underlätta om du svarade på frågorna i inlägg #21, för av de bilder du lagt ut är det omöjligt att avgöra om de passar ihop. Är hingsten bedömd? I så fall har man ju i alla fall lite siffror att gå efter, och det underlättar ju.

Men om du ska ha hästen till westernridning, varför inte använda en quarterhingst? Jag har lite svårt för det där med "min kompis har en hingst" för då känns det som att man ofta går mest på bekvämlighet och inte är så kritisk som man borde vara. Varför vill du betäcka med en american curly? Har de bra förutsättningar inom western?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Fatiima
0

Ångrade mig

joooossan
0

Jag är inte jätteinne på detta inom avel, men vad jag vet. Man kan ju inte heller bara gå på "min häst är snäll och fin" om man kan uttrycka det så. För sin egen häst är alltid finast i världen.
Men som #21 säger måste man verkligen granska sin häst, eller kanske ta hjälp av en kunnig eller varför inte utbildad person som kan hjälpa dig. Hur hästen verkligen ser ut i sina ben, rygg och bog exempelvis. För att sedan hitta en häst som kan komplitera upp detta.

Eftersom att hingsten du funderar på har lämnat avkommor tidigare, hur har de blivit? Vilka egenskaper har de fått från hingsten ex..
Och eftersom andra har valt hingsten, är han utställd, poäng m.m?

Josefinejumpforjoy.blogg.se

fannsan
0

han är inte utställd eller så men hans andra avkommor  har varit fina och trevliga mycket framåt och bra till att träna lite som man vill med. Och jag vet inte om jag vill ha inom western de var bara en ide som jag hade då min mamma vill träna och tävla de. Quarter vill jag nog inte ha  om jag vill ha en häst inriktat till western så tar jag en appaloosa med svarta prickar. En American curly eller inte? jag bryr mig faktiskt inte om rasen men Wakan är de mäst underbara hingsten jag ridit och träffat han har fina mjuka gångarter och är otroligt trevlig hans avkommor är också så då jag har ridit och träffat några av dem. och han har motsatsen till krezips svageter Hårda hovar, fina gångarter,  lite mindre huvud osv.

om ni skulle kunna skriva 1,2,3 frågor så skulle de vara lättare för mig att svara och lättare för er att se vad jag svarat Flört

Alex
0

#33 Stärker han ditt stos styrkor då? Det är minst lika viktigt som att han stärker svagheterna. Och är de någorlunda lika i exteriören? Och vad är det för ston han betäckt tidigare och fått föl med? Det krävs ju trots allt två för det, allt kommer inte från hingsten.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Birke
0

Du måste nog tänka mkt på det här. Det verkar inte som om du riktigt vet vad du gör lr vad du vill. Som alla andra säger är det inte utseéndet som spelar roll, utan egenskaperna och extriören.

Tänk igenom #21:s frågor och ta hjälp av ngn som har erfarenhet.

Lycka till!

Cilla89a
0

om din mamma vill träna och tävla western är väl Quater den bästa rasen att korsa med? en appalosa är väl inte en ras utan en färg?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
0

#36 det är en ras men i detta fall har hästen ingen stam så det är en förmodad ras. Appalosan har ren rasbeskriving och historia som alla andra hästraser.

IdaT
0

Okej, jag gör om mina funderingar i 1,2 och 3 frågor.

1. Varför vill du betäcka ditt sto?

2. Vad tror du att du kan få ut av en avkomma till ditt sto som du inte kan köpa i ett annat föl?

3. Vad har stoet för svagheter i sitt temprament?

4. Vad har stoet för styrkor i sitt temprament?

5. Hur ser hon ut i benen?

6. Hur ser hennes överlinje ut?

7. Hur ser hennes huvud ut?

8. Hur är helheten i hennes exteriör?

9. Hur ser hennes skritt ut? (Tillexempel om hon har luftiga steg, går på ett rakt spår, och då menar jag inte om hon vinglar eller inte, utan att man kan kolla på henne rakt bakifrån, och då ser man inte framhovarna, för att bakbenen går på samma spår.)

10. Hur ser hennes trav ut?

11. Har stoet möjlighet att prestera (har presterat) bra inom det du vill använda avkomman till?

12. Varför vill du betäcka med den hingsten?

13. Vad har hingsten för svagheter i sitt temprament?

14. Vad har hingsten för styrkor i sitt temprament?

15. Hur ser han ut i benen?

16. Hur ser hans överlinje ut?

17. Hur ser hans huvud ut?

18. Hur är helheten i hans exteriör?

19. Hur ser hans skritt ut? (Tillexempel om hon har luftiga steg, går på ett rakt spår, och då menar jag inte om hon vinglar eller inte, utan att man kan kolla på henne rakt bakifrån, och då ser man inte framhovarna, för att bakbenen går på samma spår.)

20. Hur ser hans trav ut?

21. Har hingsten möjlighet att prestera (har presterat) bra inom det du vill använda avkomman till?

22. Vad vill du att avkomman ska ärva från stoet?

23. Vad vill du att avkomman absolut inte ska ärva från stoet?

24. Vad vill du att avkomman ska ärva från hingsten?

25. Vad vill du att avkomman absolut inte ska ärva från hingsten?

26. Vad vill du använda avkomman till?

Tänk verkligen över dessa frågor, jag har lagt tid på att skapa dom, lägg tid på att svara på dom. Om du på någon punkt i ditt svar på frågorna 22 och 24 har samma svar, bör du inte använda den hingsten till ditt sto.

I frågorna 3-20 (undantaget frågorna 4 och 13) bör du lista både styrkor och svagheter, för att få en rättvis bild över om hingsten och stoet passar.
Och framför allt, svara alltid ärligt på frågorna, det bästa vore om du tog in någon helt oberoende (hästkunnig) som kan svara på frågorna.

Och som jag sade tidigare, titta kritiskt på ditt sto (och på hingsten du funderar på), granska varje millimeter av henne, och ta upp varje styrka och svaghet som du hittar.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

QALM
0

#38 Tror du verkligen att din tänkpålista skulle få fram en bra häst?

Det du får när du avlar är inte bara vad du ser hos föräldrarna, utan dom har arvsanlag med sig som du omöjligt kan veta hur dom kommer att slå på din avkomma.

Att betäcka en korsning är ett lotteri. Det kan bli en helt perfekt avkomma och det kan bli en mindre perfekt. Men det vet du aldrig hur mycket du än tittar på mamma och pappa.

Älskar man sin häst och vill absolut ha en avkomma efter den som man ska behålla tycker jag absolut att man kan betäcka sitt sto med en hingst som man tycker ser fin ut, och som man tror passar.

Ska man avla för marknaden tycker jag att man inte ska använda en korsning för det finns för många saker som kan gå fel i den aveln.

Lycka till med din betäckning och ta en hingst som DU tycker om. Är du osäker på om du ska behålla fölet så tycker jag att du ska avstå att betäcka.

IdaT
0

#39 Nej, jag tror inte att den garanterar en bra häst, men jag tror att den ger mycket större chans till att få det än helt oigenomtänkt "avel". Jo, jag vet att det är arvsanlag som spelar in, som är fler än dom man ser, men har man inte koll på stammen så får man väl titta på det man ser, eller hur?
Jag har inte tänkt betäcka en korsning, som jag läser ut att du tror. Den dagen jag betäcker ett sto blir det min egna shetlandsponny, som har pass i SSS samt RS nummer, med en hingst som kompletterar henne, och även han med RS nummer.

Lorita
0

Som welsh partbred ägare, så tycker jag man ska använda utrycket ostammad inte korsning. Jag har stam på mina men partbred är och kommer dom förbli inom welshaveln, som knabstrupper så är dom renrasiga.

det är ju stammen som är innehålsdeklarationen inte rasen.

fannsan
0

#39 tack! jag vill värkligen behålla fölet och jag tror att de också är helt möjligt att behålla det! ^^ jag har alltid velat att ha en häst från grunden att lära den allt och se den utväklas!

1. Jag vill bettäck mitt sto för att jag vill ha en häst att lära allt från början med Bla

2. Jag vill inte köpa ett annat föl jag vill vara med från första början och gärna till slutet också.

3. Otålighet och vill inte stå stilla oftast :/ och rang låg (om de räknas?)

4. Hon är UNDERBAR hon försöker alltid med de man vill och knyter sig mycket till den som tar han om henne

5. Frambena är helt ok men bak bena har lite konstig form (min uppfattning)

6. pinnit men Överlinje är? ryggen? vid manken?

7. Långt och kraftigt

8. fattar ej frågan?

9. Hon har mycket bra skritt säger många och hon sätter bakhovarna mitt i framhovarnas spår :)

10. Ungeför som skritten men traven är mycket skumpig

11. Hon kan nog lir vad man än vill att hon ska bli då hon är öppet till allt men de svaga är nog hoppningen :/

12. För att han har ett underbart temprament och  fina gångarter!

13. jag kommer faktiskt inte på några

14. Han är genom snäll, duktig på att lära sig nya saker och lugn

15. frambenas knä är lite tjoka men annars så är de väll inget

16. ?

17. litet och kantigt med små och söta öron :)

18. fattar ej

19. små och lätta steg

20. han trav är lätt, muk ochnästan flygande

21. han har psyke till nästan alltign men hoppning och markarbete är han bäst i

22. personligheten och hennes lugna sätt

23. galoppen då den är otroligt skumpig

24. alla fina gångarter

25. fyrkants huvet

26. Western, NH och lite frihetsdressyr

marinelady
0

Hur ofta är det en häst stannar hos sin uppfödare hela livet? Är det inte bättre att satsa på väl dokumenterade hingstar och få ut en avkomma som man själv och ev någon annan person kommer att kunna finna ett värde av? Avla på egenskaper inte tycken eller färger det är mitt tips. Listan är mycket användbar för att du ska få en stjärna i mer än dina egna ögon.

fannsan
0

Jag vill INTE sälja fölet! vi står i ett mycket billigt stall och har inge ekonomiska problem så vi kan lätt behålla fölet och vi har heller inge planer på att flytta. Mamma har då planer med fölet och de är 99,9% chans att vi behåller fölet hela livet ut

Cilla89a
0

#37 jasså, ja, varje dag lär man sig något nytt.. har alltid fått höra att det är en färg ;) bruna och vitfläckiga på rumpan ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

marinelady
0

Det kan man ju aldrig veta, det kan hända olyckor, ekonomiska problem tappat intresse, osv osv du kan aldrig säga  att hästen kommer leva alla sin 20 år hos er. Ingen kan förutspå det, så varför inte göra det bästa av situationen så om det händer är det en avkomma som folk kanske är intresserad av och inte en som hamnar på slakt.

IdaT
0

#42 Av vad jag läser så skulle jag ändå rösta på att du köper ett föl, alternativt tar hjälp av någon med kunskap inom aveln. Det är ett superbra sätt att lära sig på!
Även om man köper ett föl går det att följa det igenom hela livet, det finns dom som har sina föl till salu redan under dräktigheten. Berätta gärna vad det inte var du förstod med frågorna, som du skrev att du inte förstod.

fannsan
0

jag tar föl med krezip och de blir med Wakan de är redan bestämt nu. jag vet ej om jag kommer att behålla fölet hela livet men jag sattsar på de och om jag ej skulle behålla de så skulle jag leta tills jag hitta ett bra hem och skulle låna ut de i ca 1 månad till den som skulle köpa de innan jag bestämt mig.

Lorita
0

apropå behålla fölet hela livet, så har jag just ridigt in och sålt en häst avlad på detta sätt (6år)…..hon fick leva fem år som vildhäst innan, dom kom fram till att hon skulle säljas. Mycket kan hända bara de månader ett sto är dräcktigt.

Ska men göra ett föl så tycker jag man ska göra det med bra stam och genomtänkt i avel. Vill man ha en häst från början så köp ett föl nu av en seriös uppförare Flört ett föl med en stam för att vara rättställd och hållbar, med rätt huvud från början.

supernova
0

Fast i ett tidigare inlägg skrev du ju att du absolut skulle välja en hingst som var visad och godkänd för avel. Nu väljer du en hingst som är "fin"……. det finns inte många direkt fula hästar här i världen, men det betyder inte att man bör avla på dom ändå.

fannsan
0

han är godkänd i aveln och jag sa alldrig att han inte var de.

IdaT
0

#51 citerar #33 "han är inte utställd eller så"

QALM
0

Av vilken anledning tycker ni att ni har rätt att hoppa på någon som frågar om råd här på forumet?

Alla ni som känner att ni har varit negativa och taskiga ska ta åt sig och ni andra naturligtvis inte.

Jag blir så arg när jag läser en del överlägsna taskiga kommentarer! Det finns ingen anledning till att vara elaka.

Eller är det så att ni som är det tycker att ni är så fullkomliga och kan allt om hästar så ni har rätt att vara elaka?

Om någon vänder sig till forumet för goda råd ska dom våga det utan att riskera att bli attackerade av taskiga människor.

supernova
0

Men om man vänder sig till ett forum för råd ang. att betäcka sitt sto, så får man väll räkna med att inte bara få komentarer som tex. Gud vad söt osv. Jag ser mig inte alls som någon expert, men tycker att man bör ha en väl genomtänkt plan när man ska ta fram en avkomma. Det finns fruktansvärt många hästar ute på marknaden redan som inte varit ordentligt genomtänkta. Varför ta en ej godkänd hingst av väldigt udda ras, till ett sto med okänd stam (som ex. bara). Det kan bli vad som helst. Och bara för att när man planerar en betäckning tänker sig att behålla avkomman resten av livet kan mycket hända på vägen. Då är det väl bättre att ha en häst med väl genomtänkt stam för en viss inriktning…… eller???

Ska jag ge ett gott råd så är det att ta en godkännd hingst som man vet har lämnat bra avkommor redan, alltså en som är väl beprövad. Eller varför inte köpa ett färdigt föl, då man vet vad man får. Att man ställer sig aningen kritisk till att avla på ett sto för att hon är finast i världen tycker inte jag är konstigt.

HannaT
0

#53 Jag förstår vad du menar, men måste tyvärr hålla med en del andra personer om att TS inte verkar särskilt påläst. Självklart är det inget fel med att "inte veta allt", men att avla fram ett föl anser jag  ska vara betydligt med påtänk än jag får intrycket av att det här är.

Jag tycker att TS ska ta hjälp av någon riktigt kunnig person i sin omgivning.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

IdaT
0

#53 Jag kan tänka mig att du menar mig, men jag vet inte om jag vill ta åt mig. Det jag försöker få fram får #54 fram på ett ortoligt bra sätt, det är precis så jag tänker, men inte riktigt får fram.
Om jag ville vara elak mot TS så skulle jag väl knappast lägga min tid på att försöka hjälpa henne med saker att tänka på i val av hingst?

QALM
0

Man kan ge råd på olika sätt!

När man ger ett råd så är det just ett råd. Man kan inte skriva på ett sätt som låter som att följer du inte mitt råd så är du inte klok.

Visst håller jag med om att avlar man så gör man det för att få fram bra hästar inte bara en som är gullig.

Jag själv föder upp Quarter och är extremt petig med stam och arvsanlag.

Men jag tycker också att man ska avgöra själv om man vill ta ett föl på sitt sto som man vill behålla. Jag är övertygad om att tjejen som skrev inlägget har sin familj bakom sig och förhoppningsvis kunniga hästmänniskor att fråga om råd.

Risken med att ta ett föl på sin älskade häst är att det finns en chans att det går tokigt och stoet kan dö.

Så var snälla mot varandra och ge råd på ett snällt sätt!

#56 Tror du att hon blir hjälpt av dina inlägg? Jag tror hon blir ledsen av dina påhopp.

Birke
0

Tkr inte att Ajdidodii har vart taskig på ngt sätt. Hon har lagt ner tid på bra tipps som ges i all välmening. Sen är det såklart upp till Trådägaren hur hon vill göra, för allt som ges här är tipps.

IdaT
0

#57 Du får jättegärna ge mig tips på hur jag kan lägga fram mina råd på ett bättre sätt nästa gång, fast gör det gärna via PM, så slipper vi kapa hela TS tråd.

QALM
0

#59 Jag blir glad av att höra att det inte var din mening att såra någon.

IdaT
0

#60 Självklart var det inte det! Eller ja, det är självklart för mig i alla fall. Men jag vill fortfarande gärna ha ett PM, så jag kan få lite hjälp med hur jag ska uttrycka mig nästa gång.

Invisible
0

Annars är morganhästar riktigt vackra. En bra och tålig häst som kan användas till nästan allt möjligt.. Oskyldig

fannsan
0

jag har bestämt hingsten nu och INGET inlägg kommer kunna ändra mina planer på eget föl men Krezip. jag täncker ej köpa föl då jag vill ha ett föl från krezip och de är ej samma känsla att bara köpa föl en att få se en dag i hagen att ett litet vingligt föl står, leker och växer upp där.  jag är tacksam för alla råd och sånt men allt är redan bestämt nu.

Mvh Fanny & Krezip

Birke
0

Ingen försöker ändra på dina beslut, allt har bara vart tipps.

QALM
0

#61 Självklart kan jag ge dig lite tips om du verkligen vill det.

Jag jobbar med människor och hur man ska utrycka sig så att man inte blir missförstådd och såra andra utan att mena det.

Elshira
0

Om man avlar för att sälja tycker jag inte man ska hålla på med hästar som inte har ganska så hög standard - Men vill man ta ett föl av sin fina älskling för att sedan kunna föda upp från början och träna den avkomman och för att sedan kanske bli ens nya tävlingshäst när stoet börjar bli lite "till åren kommen" så tycker jag inte det spelar någon större roll =)

Alla hästar går ju att rida in och tävla, det är ju först i de högre klasserna man börjar mäska skillnaden på en häst som kanske har lite mer fallenhet för vissa saker. Men med rätt tränng så är de lite lättare programmen och vanlig ridning absolut inget problem.

Som sagt man ska tänka vad man vill göra med avkomman och är det för att ta ett eget föl - se det växa upp, utväcka det osv från början och sedan ha en bra ridhäst för hobby ryttaren så ser i.af jag inga problem med att avla på sin häst även om den inte är världens finaste, bästa eller mest korekta.

Hakuna matata!

QALM
0

Glädjen att få ett litet föl är helt enorm. Är man sedan "mormor" till fölet är det helt underbart!

Lycka till med fölningen och ditt nya lilla föl!

Skulle du behöva fråga något så kan du alltid skicka ett PM. Jag skulle tro att jag fött upp över 70 föl eller lite mer. Har tappat räkning =)

fannsan
0

#67 tack så mycket ^_^ och om jag undrar något så skicar jag genast PM

#66 Det är så jag känner att jag vill göra :)