Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1404 ggr
Linnea
0

Kedjegrimskaft

Nu är det dags att visa hingsten på utställning igen och till i år tänkte jag införskaffa ett kedjegrimskaft. Problemet är ju det att tränset är ljusbrunt med rostfria spännen. Vill alltså ha ett brunt lädergrimskaft med rostfri kedja. Kan ev tänka mig ett som inte är läder men färgerna måste stämma. Jag har letat på jättemånga ställen men hittar inga bruna läder med rostfri kedja. Om det mot förmodan finns bruna (oftast bara svarta) så har dom mässingskedja. Är det nån som vet nån som säljer brunt grimskaft med rostfri kedja?

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

Gå in på hundbutiker - där brukar de kunna ha några sådana ibland, men har dom inte det är det absolit enklast (och som jag brukar göra ibland) att köpa ett slätt koppel i lagom storlek, färg och längd på någon hund/djuraffär och sedan köpa en kedja lös, det brukar de flesta ridsportbutiker ha (och tror även hööks har det, eller hade i.af förr, annars kan man ju köpa något billigare i nylon ock klippa bort nylonet och bara a kedjan i absoluta nödfall), och sedan bara lämna det till någom som syr sadlar, en skomakare eller någon annan med en lite bättre symaskin och helt enkelt bara sprätta upp den vanliga haken som var för hunden ock sätta dir den som ska vara för din häst^^

Oftast brukar hundkoppel vara lite "skruvade" (eller hur jag nu ska lyckas beskriva det o.O) längst ut men tar man av haken så kan man bara sy tillbaka det helt slätt och det synns i princip inget efter det i.af =)

Men något som jag också brukar använda mig av är kedjor som man har till t.ex araber ser ut ungefär som hundhalsband men är oftast lite tätare och plattare och så har jag bara visningsgrimmskaft (modell hundkoppel) som jag säter fast det i ^^

Lycka till med letndet ^^

Hakuna matata!