Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1729 ggr
tessa
0

*förtvivlad*

I veckan har vi fått veta att en häst på ridskoleanläggningen i närheten av vårt stall, har blivit grovt misshandlad av en väldigt sjuk människa SkrikandesGråter

Läs: http://www.ttela.se/?article=27196

Jag är förtvivlad, jag kan för allt i världen inte förstå vad det är som gör att en människa begår en sådan här hemsk handling..! Jag lider med häst och anhöriga och jag frukar för våra egna hästar. Om denna sjuka person eller liknande person skulle läsa detta inlägg så lovar jag dig att jag och andra med ALLA medel kommer att beskydda min och andras hästar från dessa sjuka handlingar, Absolut ingen tvekan om saken!! Ökad bevakning råder och vi håller alla tummar och tår vi  kan för att den skyldige kommer att gripas.

- Snacket går givetvis och somliga är även lite oroliga för att förövaren ska ge sig på människor. Jag må vara barnslig och mesig i vissa avseenden men om jag stötter på denna vidriga människa, ska jag göra allt vad jag kan för att h*n aldrig ska kunna skada ett djur - eller människa - igen!! och nej jag hotar ingen, - det är ett löfte… *upprörd*

Faxlin
0

Fy f*n säger jag bara. Jag kan hålla med dig om att den som gör något dyligt måste vara oerhört störd.
Förstår att ni är ledsna och oroliga nu.
Hoppas denna person åker fast och får ett hårt straff.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

tessa
0

Jo det är så lätt att tänka att "det händer inte här - inte oss", men nu har det verkligen hänt..! och det skakar om en.. rejält! =(

- Det spelar egentligen ingen roll vilken individ det handlar om, eller var det händer men när detta sker så tätt inpå så blir man otroligt medveten och berörd av det hela.

- personligen känner jag mer aggression än rädsla, definitivt - och det ser jag ändå som något positivt.. i detta fallet. - vad jag sedan kan göra ä'r en annan fråga, men jag kan dyrt och heligt lova att jag kommer att göra vad jag kan för att försvara "mina" hästar".

horspawer
0

fy vad hämskt skulle inte klara av att tänka på något annat än hur hästarna har det i stallet. Har ni extra bevakning i stallet nu, kollar till lite exta?     

uch uch…sånt får ju inte hända!!! och ändå händer det. :(

horspawer
0

#1-2 villka söta illrar =)

lisette
0

ja vad ska man säga? det är fruktansvärt att någon gör så här mot djur. djuren är verkligne försvarslösa…

Faxlin
0

#4: Tack så mycket ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LinaN
0

Kan säga som så, jag är tacksam över att jag har en vallack. Och att mitt stall ligger 7km från centrum, att hon som äger stallet är hemma dygnet runt.

Jag (som är konspriatorisk som vanligt) kna tänka mig att det hela kansk erör sig om något personligt agg gentemot ridskolechefen….

Det enda fall av misshandel av valalck/hingst ajg känner till är det som skedde i Kristiasntad ridKlubb för många år sedan ,då den dåvarande ridskolechefens fux Aramani knivskars i munnen och fick en bit av tungan avskuren mitt under pågående klubbtävlingar. Hästen stod  isin box i stallet. Aramani blev helt återställd och tävlas minst MSV dressyr….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Hannapanna
0

SkrikandesUsch å fy fan!

steffy
0

det har ju varit många som har misshandlat hästar i sommar. jag blir så förbannad på personer som skadar djur. de kan ge f.n i djuren tycker jag.

Shailina
0

*säger så mycket elakt att sensur trår till*

beepbeep beep bep bep bep BEEP beep beep bep PIIP PIIP!!!!!!!!

(fyll inn nåt som passar. Jag tänker ni alla kan gissa va jag sa för nånting. Usch detta gav min Karma en grov knäck… Hemlis )

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

jen
0

#10 jag gissar vad du sa!! men jag vågar inte skriva de orden Ledsen

Shailina
0

Parental guard och alt det där, vi kall ju tänka på dom yngre som vistas internet osv osv. *kontrollera sig själv*

― J.R.R. Tolkien

bubbelbubbel
0

usch och spott och fräs, jag kan verkligen inte förstå det.
jag kommer nog aldrig kunna göra det heller.

hoppas verkligen tessa att ni inte blir utsatta för något!!

lisette
0

jag stämmer in med lina, det är dessa stunder som gör en glad att man bara har valacker, men det kan iofs hända saker med dom med…

LinaN
0

Jo men att dom ger sig på vallacker är så mycklet emr sällsynt….

I somras var det ju uteslutande ston jag läste om som blivit skadade….

och ajg har hört ryktesvägen att den som gör detta är en pensionerad vetrinär eftersom ett sto aldrig skulle stå kvar och ta emot om någon skar henne med en kniv i slidan…. jag hade inte stått kvar om någon gjorde så med mig om jag itne vart drogad…. och han bor i göteborgstrakten eller mellersta sverige iaf, och på somrarna åker han på semester til lskåne och börjar då ta ut sitt sjuka beteende på dräktiga ston…..

Men det behöver ju itne vara denna avdankade vetrinär….. me n kan säga så, skulle jag nån gång få syn på någon som skulle till o göra hästarna illa, då jäklar…… *funderar* ska nog lära mig kasta lasso….. sen vet jag många olika tekniker för att få någon att tala….. *knappnålar instuckna under naglarna…… dra loss naglarna emd tång…. börjar bli morbid nu men jag är ARG riktigt ARG*

PimTheGreat
0

Jag hittar inte ord för detta!!! Skrikandes

Shailina - förstod inte vad du sa där, du kan väl pma mig det om det är så hemska ord……

Shailina
0

jag tror kanske alla mår bäst av att mina ord försvinner i glömseln igjen

Oskyldig

Men jädras altså! *snälla varianten*

― J.R.R. Tolkien

PimTheGreat
0

#17 ahaha…oki

gejsa
0

Ja, det är verkligen sjukt. Fy fasen säger jag bara. Stackars häst.

Murre_Uddiz
0

Jag hoppas att ingen här (hoppas inte nån annan stans heller) blir utsatt för det här! Gråter

PimTheGreat
0

#20 tyvärr är det ju stackars hästar som blir det……Gråter

Murre_Uddiz
0

oturlig nog ja :((((

tessa
0

Nu har det hänt igen!!!! FörvånadGråterSkrikandesGråter

http://www.ttela.se/?article=27220

gejsa
0

Nej, vad otäckt. Hoppas verkligen dom får tag i den skyldige.

lisette
0

lås in yrla!

SarahPeace
0

jag blir galen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, FY FAAAAAAAAAAAA* !

Jag vill oxå låsa mitt stall ! men jag får inte för brandfara. hur gör ni ?

tessa
0

Lisette: Det vill jag definitivt göra!!! Ska prata med stallägaren om detta senare idag. Vanligtvis vill man ju inte låsa stall med tanke på brandrisken men just nu känns detta mer angeläget och som ett större bekymmer än brandrisk tyvärr..

Shailina
0

ja eller hur.. har man tillräckligt rökvarslare skulle nog ylandet få dig vaken

Sen kan man ju numera köpa bebis-radio, sätta nånstans i stallet, om ylandet sätter i skulle man ju få det med sig

― J.R.R. Tolkien

tessa
0

#28: Vilka menar du skulle yla, hästarna?! Det klart, alla djur skulle väl låta på något vis om de höll på att brinna inne =(

Bebisradio funkar väl bara om man själv befinner sig i samma byggnad? Vilket man ju - tyvärr - inte gör 24/7… =)

Shailina
0

#kjära nån nej, rökvarslaren! tanken va ju att springa ut innan djuren ylar :O nej jag tänkte, om man har rökvarslare i foderkammare, sadelkammare, själva stallet och sen bebisvarslare nånstans i stallet och en inne (fast kanske inte inne i sovrummet, "pruuuuuuuuusssst, klong, pruuuust")

― J.R.R. Tolkien

tessa
0

aah brandvarnare alltså, nuuu fattar jag! GeneradGlad

Men fortfarande är det så att jag bor några kilometer från stalelt och då skulle inte bebis-varslare fungera, och jag tivlar på att stallägaren vill lyssna på stall(o)ljud varje natt.. ;)

hade varit förnämligt om man kunde ha en webbkamera uppsatt i stallet, men å andra sidan kan man ju inte låta bli att sova på nätterna för att titta på trötta hästar i ett mörkt stall..

Shailina
0

nej det lär bli svårare att hitta bebisvarslare som räcker några kilometer ;) lär nog va bäst att man som stallägare gjör sådant

Bästa stallet jag hört om nånsinne hadde dom brandövelser med hästarna, hörde från en bekant som va och gjästade med en bekant som kjände nån som va ryktare på en häst i stallet

Dom hadde datorstyrt stall! Kostade nog sina milljoner att sätta upp, men dom hadde massor med milljoner.. alla boxar hadde en envägsdörr ut direkt från boxen. Det va boxar bara vid en sida av stallet så stallet va jädras långt och i L form. Men jo, datorstyrd.

När brandlarmet gick gick dörrerna upp, och stängdes när ett styck passering hänt. Sen va det ut i en hage som smalnade som en tratt, till en envägsport till den vanliga hagen. Där va det en jättestor krubba som släpte ut kraftfoder. Hästarna fick lära sig att när larmet gick kom det kraftfoder nede i krubban och alla sprang dit :) 200 meter från stallet! :D

Stallägaren berätta dom hadde haft världens trevligheter innan hästarna fatta detta, första gongerna larmet gick hadde dom hästarna ute i fall dom fick panik av ljudet. sen hämtade dom hästarna och ledde ned dom. Höll på så ett tag. Nu vet han att när larmet går springer alla den riktningen för då är det mat! (pavlov hadde rätt!!) 

Dom har brandövningar ett antall gonger i året, 2 tror jag, så att hästarna inte glömde. Larmet är inte alls högt och jobbigt, mindre bråkigt enn vanlig rökvarslare faktisk, (jag har inte hört det själv då sedan jag aldrig satt mina ben i det stallet), men dom har röda ljus som blinker på utsidan och larmet är kopplat till ett larm inne med. Dom har sensorer i själva stallet, flera stycken, en i sadelkammare, en i foderkammare, några på höloftet. den som hadde sådana pängar….. Undra om dom inte hadde larm på betesportarna med *fundera*

Men detta innebar ju att stallet blev låst varje kväll med då. Det lär nog inte va några 1000 kronors varmblods travarhästar som sto sär skulle jag gissa..

― J.R.R. Tolkien

LinaN
0

Hade vart coolt emd ett sådant stall, o sen en mockränn i stallgolvet…. somattimatiskt forslar ut gödslet p åstacken, bye bye skottkärran! :D

Shailina
0

Jo det skulle va värst :D fast det kan man ju fixa med spaltegolv faktisk :) Hästen trampar ned sin egen skit och ligge rpå tjocka gummiklätta plankar :D Jobbade i ett fjös där dom hadde så till kossorna. Grannen rakt över vägen hadde samma grejen till hästarna, fast där va golvet tvådelat, en del med spån som vanlig och en rad längst bak med spalte, ungefär 50 cm långt, och i hela boxens brädd. Det va en liiten kant upp bara, för att inte gå miste om aldeles för mycket spån. Han skotta blöt spån och bajskladdar bort dit och karrade fram och tillbaks och borta va det. Några av dom äldre hästarna gick dit, stälde sig där och bajsa och kissade direkt där, men dom fleste gjorde nog som hästar fläst

― J.R.R. Tolkien

LinaN
0

Nä bu jävlar!!!!!!!!!!

Prata just me dmin skötare på Harry, en til lhäst har fallit offer för den här marodören! Fast denna gången i Trollhättan!

Ngn som ahr länk på det?

lisette
0

men tyvärr är det så att hästarna dör av röken innan man kan göra något. det var ju det som hände i torup när 10 st brann inne- de dog av rökförgiftning…

tessa
0

Här Lina, skrev länken i inlägg #23: http://www.ttela.se/?article=27220 =(

LinaN
0

ahopp, jag som är dåligt informerad då…. :/

elelr är dålig p åatt ta reda på infon själv :/