Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 5793 ggr
Birke
0

Bada med häst:P

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visste inte vart jag skulle lägga det här.. Men brukar ni bada med era hästar? Simmar ni då lr plaskar ni bara i strandkanten? Sitter ni på när ni simmar? Jag vågar inte simma, men jag plaskar runt :P

Bilden är från igår då jag o varmblodet red till sjön. Först gick jag bredvid i, o då gick hon i upp til bogen. Sen när jag satt på gick vi bara till magen.

Berätta för mig :D

Marija
0

Vi badar i en å, den är ganska liten och grund så hästarna behöver aldrig simma. Vi brukar plaska runt där barbacka, jättemysigt :) Sitter på.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Birke
0

#Härligt:P I sjön där är det inte alls långgrunt o lite stenigt, så man får ta det försiktigt, men det är som sagt jätte mysigt och kul :P

fannsan
0

jag har bara badat 1 gång med krezip men då simmade vi ut en liten bit och jsg satt på ^^

Birke
0

#3 Var det kul? Jag vågar inte för att det känns som om jag tynger ner, o det är lite läskigt.

Zabbio
0

Simmar bredvid och låter pålle dra mig eller sitter på tills det blir djupt :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Birke
0

#Okey, och hästen orkar det utanproblem? Ska nog försöka ge mig på det där endå :D

Zabbio
0

#6 När hästen inte bottnar så ska man inte sitta på, men sätt en halsring på och håll i den så kan han simma med dig som flotte efteråt :P

Birke
0

#7 coolt, det ska jag prova. Går det bra med ett stigläder runt halsen?

lisette
0

#8 går jättebra.

vi har badat med hästar några gånger. supermysigt!

gotlandsruss
0

badade med shettisen jag hade hon simma och tyckte det var jätte kul har även provat me drusset även han tycker det är kul men lite grunt för han om man inte tar sej förbi massa stenar så han går på botten

Bild: Kro´nos russet

jn84
0

Det jag inte fattar är i vilken riktning man ska simma med hästen? Man kan väl inte bara köra iväg rakt ut? Hur svänger man tillbaka liksom?

J-Parnebo
0

jag har inte badat direkt med min häst, bara gått ner så magen blivit blöt. så har hon fått plaska lite i strandkanten

Birke
0

#11 Det har jag också funderat på, men jag tänkte att man kanske skulle kunna ha ena handen på stiglädret runt halsen (det saas att det var bra längre upp) o sen knyta ihop tyglarna så att det sitter högre upp på halsen o sen styra med en hand? Hmm,, kan inte tänka mig att det blir lättare med hellånga tyglar iaf.

jn84
0

Tänk om hästen inte kan simma då? Och så blir det plötsligt för djupt… Kan man räkna med att alla hästar kan simma?

gotlandsruss
0

#11 jag har tyglar på min med knut på så jag tar tag i dom om ja måste styra annars går han själv dit han vill

emelie92
0

de första gångerna man ska simma med sin häst ska man absolut inte sitta på hästen, risken är att hästen får in vatten och får panik. och akta så att inte tyglarna trasslar in sig i hästens ben :)

Zabbio
0

#11 Hästen brukar dra lite mot stranden, annars finns ju grimskaftet att dra i :)

http://www.elftown.com/stuff/mobil%20069.jpg

Birke
0

# 14 Alla hästar borde kunna simma, men det är ju en övningssak, så man får nog ta det lugnt o väldigt korta stunder.

Zabbio
0

Alla hästar kan simma, är väl nästan bara människor som måste lära sig.. men man går ju ut i vattnet så att de hinner känna bottnen och då börjar de i regel simma när lungorna kommer lite under vattennivå. Dvs en hel del kvar tills de inte bottnar :)

JoyBysen
0

Jag simmade på Fenix Park ridläger i en liten damm eller sjö Glad Jätteroligt!

Jag kan berätta en rolig sak som hände när jag skulle bada med hästen jag hade. Jag hade en stor häst som var typ 152cm hög, och jag var bara van vid typ C och D ponnyer. Ledaren berättade att vi skulle hoppa av när hästen började simma och styra med tyglarna och hålla i manen. Så först ville inte min häst gå i, men sen så fick jag i honom och då tyckte han om det, men jag fick inte kläm så att svänga och sånt så helt plötsligt ville han upp och så simmade han in så det blev lite grundare där han bottnade (men inte jag) mitt i en hel djungel med vass. Men jag hann inte glida upp på hans rygg utan fastnade i vassen och satt kvar där när hästen sprang upp på land och började att beta Tungan ute Som tur va var vi i en hage så han kom ändå ingen stans Flört

Berlau
0

Dom gångerna jag har badat har inte problemet varit att ta in dom till stranden igen :P Jag har ridit barbacka och sedan när hästen börjat simma lagt mig bredvid och hållt i manen.
Tänk på att inte stoppa i remmarna på tränset i dom som håller flärparna på plats eftersom läder sväller och det blir extremt svårt att få upp dom då. :)

Birke
0

#21 Bra tipps - Jag skulle nog aldrig ha tänkt på att lädret sväller. Tack!