Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 5096 ggr
SSAA
0

Varför Renrasig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför är renrasiga hästar egentligen populärare än korsningar. när man sitter och tittar på ridsport på tv så berättar kommentatorn om hästens stam osv. nu rider jag ponny men många elitponnyer är korsningsponnyer utan stam som hoppar lika bra och tillockmed bättre än de renrasiga ponnyerna… varför tycker ni det är viktigt/onödigt att ha stam på era hästar/ponnyer? vad bekräftar det egentligen?

jag red ett mysigt korsningsto som troligtvis var korsning mellan; tinker Arab och paint. denna ponnyn på 140 i mkh hoppade ca 130/140 med ryttare ><

så; varför ha stam på hästen?

QALM
0

Om inte våra hästar har stammar som vi kan gå efter hur ska vi då veta vad vi kan använda dom till?

Jag föder upp Quarter och kan genom stammen se vilka förutsättningar en häst har. Har den blodslinjer efter reininghästar så är det inte lämpligt att köpa den om du gillar att rida pleasure.

Samma sak med en häst med hoppstam, den köper du inte om du vill rida dresyr.

Köper du en korsning så måste du ha tur om du gillar att hoppa att just hästen klarar av det.

Men visst finns det underbara korsningshästar! Men då måste du köpa en utbildad häst för att veta vad det klarar av.

Cezanne
0

Det finns en anledning till att människor avlat fram olika raser som passar för olika behov.

Att det är intressant med stam är ju förstås att om man har en bra häst så är möjligheten att man kan få en likadan om man skaffar en med liknande stam.

SSAA
0

men te.x det finns ett ställe på irland som hete munsboro.

det är rena gatukorsningar och ganskaså "b" i anläggningen, smutsiga hästar osv. dessa hästar går väldigt ofta SM och msv hoppning. är det bara en slump att deras korsningar blir så bra?! :O

Cezanne
0

Så vitt jag vet köper Munsboro in hästar, de är alltså inte uppfödare. På det sättet kan man givetvis välja ut de bästa.

Maja
0

Jag rider islandshästar så för mig är renrasiga hästar mycket viktigt. Hade jag en korsning kunde jag ju inte göra det jag vill göra i min ridning så det är inte så konstigt.. ;)

Linnea
0

för vissa är det själva bevarandet av rasen som är en stor del i varför man har renrasiga hästar/ponnyer. vad gäller russ ex så vill man ju behålla den ursprungliga russtypen och att den är så allround, det är ju lite grejen med russ. gillar man inte det kan man ju ta en annan ras. det finns ju många att välja på. det är ju lättare att veta vad man får om man köper renrasig.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

När man som jag avlar så är stammen det ända sättet att vet vad man avlar på, ett troligen kan vara syskon man korsar med varandra Rynkar på näsan

Sen så vill man ju ha rättställda hästar med förutsättningar då är avel med stam det riktiga Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

Nu kan jag inte alls hålla med dig. Jag tycker snarare att just då det gäller ponny så vill folk  gärna ha korsningsponny, helst importerad gärna från Irland och om den har stam och papper i ordning verkar sakna betydelse.
Själv kan jag mycket väl tänka mig korsningar men fullständig stamtavla tycker jag alla hästar ska ha. För föräldrar har alla djur och människor.

WhoCares-01
0

båda mina är korsningar =) den ena mellan New Forest (75%) och Fjordhäst (25%) å den andra e mellan någon ponnyras (50%) och Hannoveranare (50%) =) har stam av hingsten på båda. På ponnyn som heter Pajas är pappan Hoekshors Denny (new forest) och på Wilma e pappan Cardento…

jag bryr mig inte så jättemycket om stammen på olika hästar men visst tycker jag det är kul att veta var ens häst kommer ifrån =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

andaloce
0

Jag tycker det beror på vad man ska ha hästen till. Visst föredrar jag renrasiga hästar, eller åtminstone hästar med "godkänd" stam där man avlat med förstånd!

Om jag skulle köpa en unghäst så skulle det vara en renrasig med bra stam. Om jag letar efter en gammal läromästare till min dotter, då är ponnyn i sig viktigare än ras och häsrstamning (speciellt om det är en vallack). Ska jag köpa mig ett sto som jag i framtiden vill avla på, då skulle stam och exterör spela en stor roll!

Vad jag inte kan förstå är varför man hellre impporterar en ponny, när man kan få så otroligt fina ridponnyer och hästar här i sverige. Tycker det redan finns alldeles för mycket hästar, tillochmed att man börjar ha hästar på vanliga villa tomter! Jag förstår att det kanske blir billigare att importera en häst eller ponny (konstigt egentligen) men är det inte bättre att gynna de svenska uppfödarna istället?

SSAA
0

jo det är klart att man ska gynna de svenska, men å andra sidan är te.x munsboro ponnyerna en helt egen klass tycker jag och dom passar mig i min smak. det finns inte många "svenska ponnyer" som är likadana :) men jag har träffat på väldigt personliga importer, kanske därför jag gillar dom skarpt :)

andaloce
0

Nog har jag märkt att det vimlar av munsboro hästar allt! Dom tycks vara väldigt populära! Här i Söderhamn tycks minst hälften av alla framgångsrika ponnyer heta munsboro. Men nog finns det allt lika bra svenska hästar tillgodo också!?

SSAA
0

jag tyckeratt munsboro är väldigt olika de svenska ponnyerna på så sätt att de har; en annorlunda kroppsbyggnad efter alla gatukorsningarna till föräldrar. de har en stark personlighet, de VILL arbeta. tycker att många svenska ponnyer (inte alla) är för ädla, man går bara på stammen och inte på viljan, dessutom känns det som om dom inte är personligheter på samma sett då när man te.x köper den så är föräldrarna viktigare än själva hästen… !

Linnea
0

#13 föräldrarna är ju trots allt rätt viktiga för hur hästen blir..

SSAA
0

det håller jag inte alls med om! te.x en häst med dressyrstam kan bli en alderleds utmärkt hopphäst bara att man bara går på stammen och bestämmer att en där hästen ÄR bra på eller SKA bli bra på dressyr. trots allt är dom ju personligheter vilka föräldrar dom än har.  jag tycker att köps en häst genom att bara gå på stammen är ungefär likadant som att ge ett jobb til den som har kändaste föräldrarna ^^

Linnea
0

nej man kan ju självklart inte bara gå på stammen men den har ju ändå stor betydelse (oftast) speciellt om man vill ha en viss egenskap så är det ju lättare att hitta en häst med just den om man tittar på avkommor efter hästar som själv har just den egenskapen. men det är ju som känt ingen exakt vetenskap. vad lätt det hade varit då Skrattande

SSAA
0

Haha, olika hästar passar olika människor och olika ändamål :) själv bryr jag mig inte om stammen utan går efter personlighet :)

arbetsviljan och personligheten är det viktigaste! på det kan man gå hur långt som helst :) det korsningsstoet jag red had eingen stam, hade blivit misshandlad i Holland, kanske det var det som gjorde henne till en sådan personlighet, att hon hade en historia som hon berättade på sitt egna lilla vis. hoppa kunde hon iallafall! uppsuttet ca 140! :)

Alex
0

#15 Om du köper ett föl då? Då kan du inte provrida, du vet inte hur den kommer bli som vuxen. Vad går du efter då? Bara utseendet? Det är ju i just såna lägen man går efter föräldrarna, när man inte kan testa hästen själv, alternativt när man ska avla på hästen.

För det är ju faktiskt fakta, att ett föl ärver egenskaper från sina föräldrar. Sen självklart även från individer längre bak i stammen, vilket är en stor anledning till att ha koll på vad det finns för hästar bakåt.

Om man sen bara är ute efter en ridhäst, som är i vuxen ålder, som man kan provrida och känna på dess fulla kapacitet och allt, ja då är väl inte stammen lika viktig, om det nu inte stänger ute en från vissa tävlingar. Men ska man däremot köpa föl eller unghäst och vill veta någorlunda vad man får, vad hästen kommer ha för förutsättningar, så är ju stammen ganska viktig… För är fölet efter ett helt led av dressyrhästar, så är ju chansen klart högre att hästen har bättre förutsättningar att bli en gångartshäst än att den kommer hoppa över allt den ser utan problem. Precis som om du ska köpa en travhäst, då vill du väl ha ett föl med en stam full med snabba hästar, annars är det ju inte så stor risk att fölet blir så snabb som man vill ha en travhäst. Och som i islandshästvärlden, köper man ett föl efter en radda passhästar kan man ju knappast räkna med att få en ren fyrgångare…

Så ja, stammen har betydelse. För att det är från den egenskaperna ärvs ner till fölet. Vi får ju själva egenskaper från våra föräldrar och mor- och farföräldrar. Oavsett om det handlar om hårfärg, längd, humör eller dålig rygg t.ex. Sånt går i arv. Sen är det ju dock inte alla som får allt.

Just därför är även stammen väldigt viktig när man avlar, för man avlar inte enbart på två individer. Man avlar på hela deras stam. Skulle inte min häst ha en stam jag gillade, skulle jag aldrig avla på henne. Vilket jag inte heller skulle om hon inte var bra själv, såklart.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SSAA
0

jo det är klart, nu håller jag inte på med avel så jag är inte så insatt :) du har helöt rätt i det du säger men det jag menar är att JAG nu tycker det är viktigare med personlighet. tänkvärt! :)

Lorita
0

#19 det är ju det vi som avlar vill uppnå, bra hållbara hästar, som kan presstera och vet man vad man anväder stammen så är det ju större möjligheter att lyckas. (det kräver ju att man har krav på sina avelsdjur)

tänk dig att du bakar en kaka men du får inte smaka och ingen påse burk är märkt, bakpulver eller vaniljsocker gör stor skilnad för hur kakan jäser Flört så är det att avla utan stam också Tyst

SSAA
0

japp :) men det kan ju bli bra utan oxå, så det är därför man undrar. det borde ju vara ungefär 50/50. för om man kollar på munsboro så är 50 % av alla dessa okända-stammare elitponnyer medans många svenska ponnyer inte är kapabla för  det, finns det något skäl till det?

munsboro är rena gatukorsningar, connemara fullblod tinker osv men ändå kan dom hoppa som utav h*****e. mina kompisar var där och red hästar där ett tag och det var ingen vidare kvalité påå stället. undra vad det är som gör det så framgångsrikt ändå?!

Alex
0

#19 Jo, men raserna har ju avlats i många många år, just för att fungera bra inom ett visst användningsområde. Som quarterhästen, avlas för western (sen lite olika inom olika grenar), så håller man på med westernridning så är ju det en av de bästa raserna att välja.

Precis som att islandshäst är den bästa för gångartsridning och amerikanskt varmblod den bästa för trav. Är man ute efter att hoppa väljer man ju inte någon av de raserna t.ex. Så därför väljer folk renrasigt, för att veta vad de får.

Sen så är det ju lite skillnad på korsningsavel och avel utan stam. Om man då tänker medveten korsningsavel, där man korsar en ras med en annan för att bättra på rasen eller få en lite slankare, snabbare eller snyggare häst, t.ex. Då korsar man ju ändå två rätt lika raser, och man gör det för att förbättra hästen på nåt sätt. Det är väl ganska vanligt inom ponnyaveln, när det gäller hoppning t.ex, att korsa med fullblod eller liknande. Men då har man ju full stam på hästarna, och vet vad man avlar på.

Vilket jag kan tänka mig även är rätt vanligt på flera av importerna, de som avlade fram hästarna hade ju säkert koll på individerna och ev. stam och allt, bara inte brydde sig om att skriva ner det. Och eftersom såna importer är såpass populära inom ponnyvärlden så förlorar de väl inget på att göra så heller. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

#21 Men om man vet om raserna i de hästarna så lär man (eller nån i alla fall) veta vad det är för hästar. Bara att det inte är nedskrivet på papper. Så det är säkert inget "vi släpper ihop en massa hingstar och ston så får de föröka sig bäst de vill"-avel, utan säkert genomtänkt avel med ett mål. Att korsa ponnyraser med fullblod är ju ganska vanligt, som jag sa innan. Just för att få fram snabbare och lättare hopphästar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SSAA
0

i just munsboros falla har dom ingen som helst koll på stammen, dom bryr sig inte heller då folk är nöjda :) och munsboro är inte någon medveten avel…

WinterPrince
0

Jag vet inte på vilken tävlingsnivå du menar att det är många korsningar utan stam. Ponny-SM i dressyr gick alldeles nyss av stapeln och jag såg med glädje att av 14 startade i kat B var endast 5st okänd härstamning.

I kat C var det 26 startande och 4½ med okänd stam.

I kat D var det 41 startande och 10 utan stam.

Kollar man sedan på resultaten i finalen så var bästa kat B med okänd stam 5:a (enda som kvalade vidare till finalen)

I kat C var bästa 8:a och den hade bara okänd stam på sin mors sida. (även här den enda som kvalade till finalen)

I kat D så var bästa okända 5:a. En import från Danmark var 3:a men där finns iaf fader angiven. (totalt 2 okända + den danska importen kvalade till finalen i denna klass)

Så inom dressyr tycker jag det är dom svenska ponnyerna som regerar!

SSAA
0

på te.x SM i hoppnig inomhus i höstas tyckte jag att det var ganska många munsborohästar som var med.

andaloce
0

Rasen som kallas svensk ridponny är ju faktiskt från början korsningar avlade med olika ponny och storhäst raser med stam, just för att få fram allsidiga sport ponnyer. Så bland dessa ponnyer borde ju finnas de flesta typer av storlek, kroppsbyggnad, personligheter osv. Där har man ju i de flesta fall TÄNKT vad man har avlat!?

Det kanske är korsningsavel man ska börja med? (genomtänkt korsningsavel allstå!)

SSAA
0

dessutom tror jag nog att munsboro är mer ämnade för hoppning då de har det lilla "extra" i sig :)

Lorita
0

#24 du pratar om ett ställe och vad jag härt så har hingstarna stam och skiten som inte brir något hör man ju inte talas om Tyst

Det är ju inte sagt att avel är så lätt att man lyckas bara för att man korsar två indevider och ber en bön Oskyldig

SSAA
0

näe men jag har varit i kontakt med Porek som ägaren heter och han verkade inte så insatt  i hästarnas stam och föräldrar, men han som alla andra hästgubbar har väl sina knep för att få det bästa, dessutom bedriver munsboro bara avel i litet format då de mest köper in hästar…

som oftats inte har stam…

WhoCares-01
0

e ja den enda som undrar vad munsborohästarär?

// Alexandra

SSAA
0

munsboro är ett försäljningsstall på irland som drivs av en man som heter Porek Dolan. det är korsningsponnyer i alla storlekar som har en känska för hoppning… :)

Alex
0

#24 Jaha jag fattade det som att de flesta var inköpta nån annanstans ifrån.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#32 vad jag hört så är ursprunget på ponnyerna lite smutigt, troligen bra hingstar + ston som ska kunna produsera mjölk om det skulle behövas på våren.

Några bra häster borde det ju kunna bli om man har bra hingstar som inte vill skylta med sina namn. Ponnyrna är en restprodukt, i fullblodsaveln.

SSAA
0

#33 jo de flesta ponnyerna köper dom in och rider in i många fall, sedan har dom en liten avelsverksamhet, ska höra med min kompis som var där lite och se om hon vet lite mer än jag… :)

Peppe
0

#35 du tror inte att dom på munsboro är väldigt kunniga och endast tar emot bra ponnyer och ratar resten? eller att folk från sverige som importerar munsboro ponnyer ofta vet vad dom gör och väljer ut dom bästa att ta hit? och samtidigt att det främst är ryttare som tävlar höga klasser som köper sig munsboro-ponnyer? ;)

om du kollar på TV när det är elithoppningar och lyssnar på kommentatorerna så kommer du snart upptäcka att vissa namn förekommer oftare än andra, t ex Cortez som var en storslagen hingst och som har lämnat sjukt mycket bra avkommor. och inte undra på det när Cortez i sin tur har Cor de la Bryère som pappa! det är ingen slump att det blev så, det är resultatet efter många generationerns medveten avel på hästar med stam.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

HannaT
0

Man kan helt enkelt vara säkrare på "vad man får/har" med renrasiga hästar.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Fiona
0

Man vet vad man har om man har en renrasig framför allt om man tänker avla. Jag skulle inte ha något emot att köpa en korsning om jag visste vad det var för raser i den. Ex. halvblod & fullblod, just för avelns skull. Sen om det skulle gälla en valack skulle jag inte bry mig så mycket utan döma efter personlighet, temperament, ridbarhet osv. Jag ser inte ner på korsningar men jag tycker inte man bör avla på dom om det är allt för mycke raser inblandade. Men den åsikten är invecklad så ja !

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Tusen
0

#13 Fast även om du har en korsning kan väl knappast en riktig stamtavla sitta ivägen.

Inom ponnytravet är det inte längre tillåtet att tävla om inte ponnyn har fullstam i minst 3 led. Däremot får de vara korsade hur som helst om de håller A- resp. B-ponnymåtten.

Detta är något jag tycker att de Svenska uppfödarna ska jobba för inom ridsporten också. Då slipper vi dessa "hästhandlar-korsninger" utan stamtavlor. Det är ett elände med dessa oavsett om de är renrasiga eller inte. Stam SKA finnas.Obestämd

SSAA
0

de3t är just detta som gör vissa hästar "mer värda" än andra. om det skulle vara 2 hästar till salu som hade precis likadant lynne, kapacitet, ålder osv ni fårstår… skulle ni välja den med stam eller utan, även om dom var precis likadana?!

WhoCares-01
0

#40 skulle nog ha svårt att välja men ska jag vara ärlig så skulle jag nog ta den första ja kollat på… gillar jag den så är de ju den jag först fallit för.

// Alexandra

WhoCares-01
0

#41… ja tilllägger att jag bara rider på hobbynivå… tävlar lite lätt i hoppning och har bara stam på hingsten på båda mina hästar. (vara ev är ponny Nf och fjording pappa e Nf-hingsten Hoekshors denny och pappan till min storhäst e Cardento 933… stona finns det ingen information om

// Alexandra

lisette
0

#39 ta det där igen. får de vara korsade eller ej?

Mille
0

#43 De FÅR vara korsade men de MÅSTE ha full stam i tre led.

De enda rasern man inte får korsa in i en ponnytravare är vamblodstravare och kallblodstravare.

SSAA
0

så egentligen borde det inte spela så stor roll med stammen, för även vallackerna på internationella elit läser dom upp satmmen, som om dom skulle vara bättre för det?! ><

Peppe
0

#45 hur menar du nu? valacken är ju uppenbarligen ruskigt bra om den går elit.

SSAA
0

jo men om den är vallack spelar ju stammen ingen roll eftersom den inte kommer kunna få några avkommor ändå… då tycker jag att individen är roligare att höra om än föräldrarna…!

Linnea
0

#45 stammen spelar stor roll även för valacker,spelar ju ingen roll vilket kön hästen har eller om den är kastrat eller ej.

SSAA
0

men varför ha stammen då, det är ju vallacken/stoet/hingsten som presterar och inte föräldrarna!…

Linnea
0

kan ändå vara intressant att veta vem föräldrarna är det är precis som att man skriver härstammningen på boxskylten, kanske inte helt nödvändigt, men det är intressant

SSAA
0

jojo, det är klart men jag tycker att alderleds för mycket fokus ligger på hästens föräldrar i sådan klass och inte så mycket på hästens prestationer, förstår hur du tänker :) roligt att alla har sina olika åsikter :)

Peppe
0

#49 allt har med stammen att göra. Det är ingen slump att dom hästarna går elitklasser, deras stamtavla är fullproppad med kända toppklasshästar som nedärvt sin hoppförmåga och hopphuvud. Jag vet inte hur gammal du är och om du läst genetik än men alla svar finns där.

säg att valacken nu skulle vara Camiell-Flamingo Z, en enastående häst och du vill ha en likadan. Bästa sättet att få en liknande? jo att leta efter en häst med samma stam, i det här fallet Catango Z.

eller du kanske sitter som stoägare framför TVn och funderar på hingst och ser denne Camiell, som nu råkar ha liknande möderne som stoägarens sto. då är det ju ypperligt att lägga Catango på henne och hoppas på en lika bra häst som Camiell.

Linnea
0

om man inte själv ska avla så spelar ju inte stammen så stor roll så länge man kan prova hästen och se att den passar en själv. men som sagt föl/ungästar kan man ju inte prova innan köp.

lisette
0

#44 vad menar hon med detta då?

Däremot får de vara korsade hur som helst om de håller A- resp. B-ponnymåtten.

Linnea
0

#54 vilka raser som helst får ingå utom kall- eller varmblodstravare, måste ha känd stam i 3 led, detta för att veta att ovanstående raser ej finns med i stammen. alltså en b-ponny kan vara korsning mellan tex russ/welsh/shettis/newforest/fjordhäst så länge den är b-ponny (och har känd stam i 3 led) får den starta bland b-ponnyer.

Otaku
0

Jag har aldrig riktigt brytt mig om det där. Eftersom att jag rider Islandhästar.

Men jag har aldrig riktigt förstått varför man korsar raser.. :/

Mvh Vinetta

WinterPrince
0

#45.. om nu valacken är en topphäst, så vill man ha möjligheten att få fram en liknande så måste man veta stammen.

Linnea
0

#56 oftast är det nog sk gatukorsningar, dvs tjuvbetäckningar

WhoCares-01
0

#58. inte alls. visst händer det att de är tjuvbetäckning men man kan inte skylla att raser blir korsade på det. många väljer hingst efter vad dom vill ha för egenskaper och då spelar det ju ingen roll vilken ras det är. sedan väljer man ju oftast iaf en hingst i samma storlek som stoet…men detta e om ponnyer. tror det är mer renrasigt bland storhästar

de är iaf min uppfattning.

// Alexandra

Linnea
0

#59 sen finns det ju dom som korsar altt med allt för att alla ska vara skäckar tex, bara för att skäckar säljer bra.. det kallar jag gatukorsning. är nog vanligast på ponnyer men ärligt talat är det svenska halvblodet en riktig ras? där korsas det ju på längden och tvären mellan olika halvblodsraser, främst tyska då. en, i lagens mening, ras har väl stängd stambok? det är som att man skulle tillåta dartmoor, exmoor, russ och welsh i samma stambok..

Mille
0

Även på en toppresterande valack är det en fördel att veta stammen, det ger avkommepoäng till föräldrarna och gynnar såklart även syskonen i längden.

Tänk er att ni föder upp en häst som blir mkt bra och du har ett eller två helsyskon hemma. Dessa blir betydligt mer lättsålda om storebror/storasyster presterar och de blivande köparna VET om detta.

andaloce
0

#56 Man korsar olika raser för att ta fram de bästa egenskaperna från varje ras/individ för att få fram en så komplett, allsidig och bra sportponny som möjligt!

Nu är inte jag så bra på olika raser,men ett exempel är att man korsar ex en fjording (ex stark, uthållig, bra draganlag, lugn, grov i typen) med en arab (smäcker, intelligent, uthållig, lite "hetare" temperatment, allsidig användning) Då får du förhoppningsvis ex. en bra körhäst, inte för grov och inte för smäcker i typen, lagom lugn, intelligent osv. Men det är ju en ren chansning när man korsar, man vet aldrig vad man får! Nu var kanske exemplet inte så bra, men du kanske förstår?

andaloce
0

Jag tror faktiskt att de allra flesta raser (utan att korsa dom) har förutsättningar att lyckas i tävlings sammanhang, det gäller bara att man själv inser det.

Då menar jag främst alla ponnyraser som finns. Bara man ger dom chansen själv.

MangoMelon
0

Jag anser att man kan korsa två olika hästraser om de två har nåt att ge varann och kompletterar varann. Tex en arab med sina stora näsborrar möjlighet att andas in mer syre och en av deras största egenskap är uthålligheten. Om man parar en sån med en häst av tyngre typ så kan man ju bättra på det som den tyngre hästen har sämre av. Äsch vad jag är dålig på att förklara..

Sen förstår jag dock inte sånna som parar bara för att göra det, om nån råkar ha ett sto och en hingst hemma och stoppar ihop dem för att se vad det råkar komma -.-
Eller såna som inte tänker efter innan de parar och får en alldeles shev avkomma. Min förra foderhäst råkade ut för det. Hon var varmblodig travare och såldes till ett ställe där de hade en tinkerhingst. Hon som äger hingsten låter den para allt och alla, ingen skillnad på storlek, och har de tillsammans tills fölet vänjs av. Fölet som "mitt" sto födde blev magert och skrangligt, med underliga proportioner och en underlig smutsbrun färg. Sånt kallar jag oseriös avel..

Annars så håller jag mig till renrasiga hästar, eftersom jag rider islandshäst. Jag personligen rider islandshäst för gångartens skull, och skulle islänningen korsas med en häst av annan ras skulle ju fölet inte få de gångarterna. Så för mig är renrasighet viktigt.

Men som en liten parentes, halvblod är egentligen korsningar de med ;)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Otaku
0

Hm, okey. Men jag har aldrig riktigt förstått mig på folk som korsar Islänningar med andra raser :s

Mvh Vinetta

WhoCares-01
0

#65 Innan hade ja en ponny som va Islänninh, halvblod och russ. Funkade aldeles utmärkt som ridponny

// Alexandra

Mille
0

Har inte någon amerikan exprimenterat med islandskorsningar för att få fram en större gångartshäst? Har ingen aning om vart jag har hört det och lite onödigt eftersom det redan finsn större gångartshästar..

Peppe
0

Om man korsar islandshäst med någon annan ras, kan avkomman ärva specialgångarterna eller är det tvärstopp? eller kanske nån halvtaskig variant av tölt? ;)

Linnea
0

#68 avkomman kan ärva gångarterna precis som färg, storlek eller nåt annat. många amerikanska travare går ju både pass och tölt och det var ju länge sen man använde gångartshästar i den aveln.

Alex
0

#69 Nja, riktigt så enkelt är det väl inte. Korsar du en islandshäst med en "ren" tregångare så får du knappast bra tölt eller pass i hästen, om nån alls. Man avråder ju till och med i många lägen att avla på enbart rena fyrgångare inom islandshästaveln just för att det är stor risk att hästarna tappar gångarterna.

Och vad menar du med att det var längesen man använde gångartshästar i den aveln? De flesta amerikanska travare har väl pass i sig, man kör väl till och med passlöp i USA? Då är de väl fortfarande lite gångartshästar själva? Och det är ju passen som ger upphovet till tölten, så avlar man bort passen kommer troligtvis även tölten försvinna till slut.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

JenD
0

Lite OT men har dom här Munsboro någon hemsida? Letade lite men hittade inget, hade varit intressant att kolla:)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

lisette
0

#71 något jag hittade. ingen hemsida, men kontaktinfo…

JenD
0

Ja den hittade jag med :) men jag vill ju se bilder mm :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Linnea
0

#70 jo dom tävlar ju i pass men vet ej hur aveln funkar där, alla tävlar ju inte i pass iaf så man vet ju inte riktigt om alla kan kallas gångartshästar eller hur det ligger till. men gångarterna kan ju ärva som allt annat annars hade ingen haft dom, men alla egenskaper har olika ärvbarhet, gångarterna kanske är lite svårare än tex hoppförmåga. jag vet själv ingen som har någon islandskorsning eller så, hade ju varit intressant att veta om dom går pass. alla gör det garanterat inte, man kan ju inte ärva allt, men en del bör ju ärva gångarterna.

men om passen ger upphov till tölten varför går då en fyrgångare inte pass?

marinelady
0

Hm i munsboro frågan och varför ponnyerna och hästar från Irland hoppar torn och har en jäkla vilja beror mer på hur dem har ridits in och hanterats… Från dagen de kan galoppera så tar man dem över bommar, från den dagen är hästen grundriden och kommer till största del att hoppas utan någon typ av grundform eller snack om val av galopp eller böjning. Hoppa ska den och över, stannar dem får dem stryk…

Arbetsvilja eller inlärning att den måste genomföra sitt jobb eller få stryk det får stå för var persons bedömning men hoppa det kan alla hästar från Irland..Lägg då till att dem ofta under den här perioden står på box dygnet runt och endast får komma ut under ridningen, tro då fasen att hästarna kommer vilja arbeta hjärtat ur sig. Sen ska de ju tilläggas att jakttraditionen i Irland har ju gjort att aveln i regel på hästarna och ponnierna är enbart hoppningsinriktad, och med hoppning menas då över hindret på vilket sätt som helst :)

Missuppfatta mig rätt, jag skulle köpa en häst från Irland vilken dag som helst men man ska veta och vara ärlig med sig själv varför många ponnier och hästar håller på att spränga sig själva i sitt arbete.  Hästköp kommer nog från Irland inom framtiden för min del då jag har varit över och jobbat på olika ställen där så jag vet vilken modell av Irländare jag vill ha.

Alex
0

#74 Passen ger upphov till tölten, så därmed kan du få alla hästar som kan gå i pass att gå i tölt. Däremot inte alltid tvärtom, för de fick inte "hela paketet". Och de flesta travare jag känner till eller hört om så påstår i alla fall ägarna att de kan tölta, så de flesta verkar ju ha det även om de inte tävlar i pass.

#75 Har du någon källa till de där påståendena, så du kan bevisa att det är fakta? För jag har extremt svårt att tro att de flesta hästar på Irland står på box hela dagarna med tanke på vilka betesmarker de har där.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

marinelady
0

#76 Men med tanke på bristen på mark i Irland så äger inte de flesta gårdar enorma betesfält att släppa sina hästar på dagligen…speciellt inte dem som används i verksamhet. Jag har själv varit över och arbetat på ett antal ställen på Irland och hästar som används är inte ute på betesmarker dagligen. Mark är som sagt en bristvara på en Ö

SSAA
0

#75 ryttarna använder inte våld på hästarna på irland. några av sveriges duktigaste ponnyryttare åker ner dit kontinuerligt och rider deras hästar. min kompis som var där nere hittade en underbar häst som hon nu tävlar på hög nivå, han är het men ärlig på hnder och så, han VILL hoppa och man behöver aldrig tvinga honom, han går i en bra form och haar inga problem med rygg och överansträngning. dessutom har hans syster en b-ponny därifrån som har rejält med både vilja och muskler och arbetar sig i form. denna ponnyn har gått flertalet SM med dessa systrar i hoppning!

undrade bara men vart har du fått tag på dessa fakta?! ^^

marinelady
0

#78 Jag har redan skrivit hur om du nu läste igenom inläggen..

jen
0

jag vill helst ha renrasigt. och stammen är ett krav från min sida,

nu fastnade jag för en korsning.

arab-pappan är godkänd och verksam i aveln, så det var ju bara att söka på internet om just  hans avkommor iallafall.

mamman vet jag bara EN avkomma från, hade varit kul att veta mera om henne

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.