Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1178 ggr
Eve
0

Bomlöst.. vad är meningen?

Jag och en kompis diskuterade bomlösa sadlar igår och kom fram till att de måste vara rätt så onödiga..

Varför har man en sadel? Jo, för att fördela vikten på hela ryggen. och vad är det som gör det? -Bommen!

Så varför har man en bomlös sadel? Det skulle jag se som stötdämpande barbackaridning

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Shailina
0

Jo det lär nog bli som en extra komplicerat barbacka sadel skulle jag tro :) Hänsikten är större bevegelsesfrihet och så för hästen, men fakta är att omställningen mellan vanlig sadel och bomlöst (om hästen är van vid bomsadel) lär va nästan lika stor för hästen som ryttare, om inte större. Hästen måste ju även den lära sig att röra sig på et nytt sätt. Själv skulle jag nog haft en pad under sadeln för att där inte fins nån bom som tar av för stöt från mig där jag oskönt skumpar runt i traven Generad

Kanske 4 paddar… *rodnar rodnar*

Jag har ridit i bomlös sadel. Som nån kanske såg i en annan tråd sammanliknar jag det med att sitta på en kudde på hästen, medan sadeln (upplever jag själv då) inte gjer så mycket stöd som en vanlig/western. man måste lära sig hitta sin balans på nytt i en bomlös tycker jag. Men vist, större bevegelsesfrihet måste va guld värd på dessa långa ritt där man skall rida gudarna vet hur många mil, vad heter det nu, är det distansritt? massor av skritt, trav, galopp under en hel dag? kan tänka mig sådana sadlar skulle va mer bekväma då enn vanlig bomsadel ja. Men det begjär ju att ryttaren tänker mer över sina rörelser skulle jag tro?

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

lisette
0

man måste ha en speciell pad under en bomlös sadel, just för att där inte finns ngn bom.

Annette
0

Är inte det ett påhitt för att få oss konsumenter att slänga ut ännu mer pengar på saker vi inte behöver? Som så mycket annat här i samhället. Om några år skall det väl vara med bom igen.Oskyldig

Det är ungefär som med blöjor till småbarn.
Först var det en modell till alla. Sen kom det en modell för varje kön. Sen har det åter kommit en modell för båda könen. Wow!

Qabang
0

En bomlös sadel formar sig efter hästens rygg och ger en väldigt stor anläggningsyta. Den rör sig med hästen och ger inga tryckpunkter eller tryckskador. En bomlös ger hästen total rörelsefrihet och leder till att hästen oftast får ett helt annat och bättre steg, dessutom jobbar hästen mer med ryggen.

LinaN
0

en bomlös sadel finns ju redan sedan århundraden tillbaka, men enda bekymret var att eländet itne hade några stigbyglar, jag talar då om den väl ihopvikta filten som amn lade över hästryggen.

fördelen me ddagens bomlösa är (hopaps jag innerligt) att de trots stigbygelupphängning inte levererar något punkttryck över hästryggen….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Eve
0

Hm, ja.. tål att tänkas på :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Sussi
0

Är fortfarande skeptisk på bomlösa sadlar.

Sedan funderar jag också på hållbarheten, den kan ju inte ha lika lång livstid som sadlar med bom. Och att materialet kan frysa kan inte heller vara så bra för sadelns hållbarhet i längden om man tänker det i fysik.

shirley
0

hur är de billigare bomlösa sadlarna? vad är sämre på de?

PimTheGreat
0

*putt* puttar upp denna….. nyfiken på svaret på #8

Tummelisa
0

Bland annat hur bra du sitter i de billigare och hur bra de ligger på hästen. I vissa bomlösa sadlar så finns ju faktiskt en liten bom i framvalvet och den måste ju vara anpassad för hästen. Jag har provat en billig och en dyr variant av bomlöst. Den billiga hade kanter som skavde lite när man satt, den låg inte helt stadigt på hästen heller. Den lite dyrare som såg likadan ut låg bättre och sitsen var skönare.

Shailina
0

dom billigaste är ju från börjes/hööks till rint 3000 styck. Annars ligger dom nog från 8000 och upp från dom dyra annärkjänte märken skulle jag tro. utan pad får man tillägga, padden brukar ofta kosta 1000+

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Snuttan
0

Bomlösa fördelar vikten anorlunda än bomsadlar, ja. Men det betyder inte att de inte försöker fördela vikten på något sätt.

De flesta jag har pratat med som har bomlös sadel har det för att de inte gillar idén på att rida med bom i sadeln och som ryttare behöver stöd ifrån något (en sadel) och vill fördela sin vikt = bomlös sadel. Eller så har de personerna jag pratat med helt enkelt haft väldiga problem att hitta sadlar med bom som passar sina hästar = vill man ha sadel så har man kanske inte så mkt att välja på.

Om det finns ett område där de täcker ett syfte så är de inte onödiga. Så; nej, de är inte onödiga.

Snuttan
0

#4-Qabang  
Intressankt att disskutera är isåfall; är det bra med en stor anläggningsyta? Vill man ha det? Jag är inte så säker på om jag vill ha det, varken nu, som klant-ryttare eller senare när jag kanske blir en duktigare ryttare med mer kontroll över mig själv..

Sadeln rör sig väll ändå inte med hästen, men eftersom det inte finns något fast i den så formar den om sig som en orm hela tiden. - Något som jag anser är vansinigt om man har en överrörlig häst.

Jag undrar även vad för bomlösa sadlar du ridit i och för bomsadlar när du påstår att den ger totalt röreslefrihet..? För jag påstår att du överdriver rejält. Men skulle kunna formulera det som "en bomlös sadel ger bra med rörelsefrihet".

Jag har även svårt att tro på att hästen skulle få ett bättre steg. Hästens steg finns alltid där, sedan så är det vi som ryttare som sätter på saker som är ivägen för steget/hästen och sitter som så att vi förhindrar hästen att röra sig.

Snuttan
0

#5-LinaN  
En ihopvikt filt är inte detsamma som en bomlös sadel. En bomlös sadel är en hi-tech sak med massor med små grejer för att placera ut vikten. Det du värkar jämföra en ihopvikt filt med skulle jag tro är en barbacka-sadel… Barbackasadlar är något annat än en bomlös.

Stigbygelavlassningen på bomlösa sadlar är jag tveksam till om de värkligen är så bra. Men det skiljer sig till att börja med rätt mkt mellan olika sadlar, så det beror en del på sadeln. Men om alla bomlösa sadlar har gemensamt att till och med tillverkarna går ut med något negativit; att man inte bör stå upp eller hoppa med deras sadlar så skulle jag tro att något är sjukt fel med stigbygelanordningen…

Snuttan
0

#8-shirley  
De är inte alls lika bra. Vad jag framförallt utan att faktiskt ha ridit eller kännt på så många sadlar själv har kommit fram till genom att prata med andra och titta på bilder, jämföra sadlarna på hur de är uppbygda, är att de biligare sadlarna oftast har klart mkt sämre system för att placera ut ryttarens vikt och stigbygelanordningarna är rejätl dåliga på de biliga (Pfiff, Börjes & Hööks tänker jag på här).
De dyrare sadlarna ser oftast ut att ha bättre placernig och stöd för ryttaren, alltså inte att de har mer, utan att de har stöd som sitter på ett bättre sätt för ryttaren.

Qabang
0

Snuttan - Jo, det är precis vad den gör. Den rör sig med hästen. Vilket gör att ryggen jobbar mer, och när ryggen arbetar så rör sig benen bättre. Det ställer mycket större krav på ryttarens balans och hjälper att rida bomlöst, hästen blir därför känsligare.