Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1668 ggr
Lina
0

Vad är bäst?

Hästen trampade av sig ena framskon i förra veckan och jag har en känsla av att de kan ta ett tag innan jag får ut en hovslagare till honom. Ska jag dra av andra skon så han går jämnt, alla tre eller låta det vara? vad är bäst? Kan han gå med endast bakskor?

Hästen har fina hovar och ömmar inte de minsta.

Linnea
0

olika på olika hästar. när min var skodd kunde han inte gå utan framskorna (hade bara framskor), han ömmade skitmycket. men om din häst inte ömmar kan du säkert rida men undvik att hoppa mer än knappt knäögt (på hästen) eftersom hoven då ensam måste ta emot hårda stötar som den inte är van vid. då kan den ömma. om det inte märks skillnad kan du nog låta skorna sitta på, såvida inte de är väldigt tjocka så benen blir olika långa..men rider du endast på ridbana behöver det inte bli några problem.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lina
0

Det finns nästan bara asfalt omkring där jag står nu iallafall vad jag har sett. Men man kan alltså köra på bara bak? jag har aldrig sett de utan har bara sett endast fram.

Linnea
0

ja om han inte blir öm så går det ju ett tag.

Jappeloup
0

#2Travhästar körs ju ibland på bara bakskorna (?)

Birke
0

#4 ja det gör dom. Ifall jag visste att hovis kom snart så skulla jag låta min häst gå med tre skor, men eftersom att du inte vet så skulle jag låta honom gå bra fram. Rid inte på asfalt barfota.

Lina
0

varför tycker du inte att man ska rida barfota på asfalt? för det sliter mer misstänker jag?

Cilla89a
0

knepigt, men vet du att hovis inte kommer på ett tag, så hade jag nog också dragit av den andra framskon.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Linnea
0

asfalten sliter ganska rejält på hovarna

Birke
0

#6 asfalt sliter jätte mkt.