transportera häst själv?!
jag vill verkligen kunna åka iväg med Brimad själv, och inte behöva vara beroende av mamma och pappa, för det är inte alltid dem kan följa med, när jag vill iväg.
problemet är nog inte att lasta in han själv, utan när jag isåfall ska lasta ut. han har väldigt bråttom ut, jag får stå och hålla honom hårt i tränset för han inte ska börja backa förrens mamma öppnat klart och breddat, och sen när jag väl ber han backa, går det i väldigt fort.
jag blir nervös av bara tanken att jag ska kunna lasta ut honom själv
han kommer ju absolut inte stå stilla inne i transporten medans jag grejjar klart där bak.
och jag har haft han över ½ år nu och han har fortfarande inte lärt sig att ta det lugnt ut, det har hänt nån enstaka gång bara.
en b-kortslastbil så hade problemet varit löst ;) men det är inte pappa med på dock ;)
hur gör ni som åker iväg med era hästar själva? hur lärde ni dem?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag åker i princip alltid med min häst själv. Hon går på själv och går ut själv. Det "enda" jag har tränat på är att gå ut själv. Hon hade jättebråttom ut i början och man fick vara jättesnabb med att öppna allt. Att försöka hålla i fram var lönlöst!
När jag skaffade min första egna transport med rejäla bommar bak gjorde jag helt enkelt så att jag öppnade inte förrän hon stod still. Bökade hon runt när jag drog upp rollon väntade jag med att öppna lämmen. När hon stod still öppnade jag lämmen. I början backade hon omedelbart bakåt vilket gjorde att det tog tvärstopp för henne då bommen fortfarande var fastsatt. När hon stod still och accepterade att hon måste vänta så öppnade jag bommen och släppte ut henne. Det tog inte många vändor förrän hon lärt sig att det inte lönar sig att ha bråttom. Står man still så får man komma ut. Idag har det gått så långt att jag får peta på bakknäna på henne och tala om för henne att hon ska gå bakåt.
Nu handlar detta om en lugn, klok häst som absolut inte är rädd för transporten. Det skulle bara ske på hennes villkor! Jag visade henne att jag vill ha det på mitt sätt och hon accepterade det bra och snabbt. Det var lite otäckt första gången när 600 kg häst pressade på bakbommen, men det gick bra!
För att köra denna metod behöver man vara helt säker på att hästen INTE grips av panik när den känner att det är stängt och man ska def inte göra detta ensam!
Att resa ensam med häst är en frihetskänsla samtidigt som det är en risk att vara själv om olyckan är framme! Det måste man ha i minnet!
Lycka till!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jag har sån tur att min häst är en ängel att lasta och lasta ur, har gjort båda sakerna själv trots att det funnits gott om folk - har bara inte haft anledning att vänta på dem. :3
Lycka till!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#1 Kan bara hålla med.
Det gäller att vara lugn och metodisk och inte ha bråttom. Hästen måste stå helt stilla och avslappnat innan man går vidare och öppnar där bak. En sak i taget. Man kan även sätta in en foderkrubba med lite kraft i när man ska lasta av. Detta brukar vara bra för att lugna ner en del hästar om man ska lasta ur själv (om hästen älskar mat då vill säga). Det bästa är ju ändå att be om hjälp när man kommer fram, i alla fall till en början. På dom flesta ställen som man åker till brukar det ju finnas fler kunniga hästmänniskor.

det är inte bra att köra själv med häst faktiskt. vad som helst kan hända och då sitter man där i klistret, helt själv.
MEN jag är i samma sits som dig. jag tycker bara jag ser problem i det hela och det känns döjobbigt.

#4 självklart är det är ju bäst att ha nån med sig, ifall något skulle hända. inte så kul att vara ståendes alldeles själv i den situationen.
men just nu är jag skapligt trött på att alltid checka med mamma och pappa innan, och inte bara kunna ta Brimad och köra iväg själv när det passar mig :P
Bra tips!
Annars är ju fronturlastningen bra där.. Hyr föreningens och ska jag köra själv så är det underbart enkelt!!

#6 funderar på en fronturlastnings släp, dock undrar jag. hästen ska ju helst stå på vänster sida, och fronturlastningen är på höger. jag är rädd att brimad skulle fastna på väg ut genom frontutlastningen ;)
#7 Ja det är tajt men har kört hbl och lastat ut i front utan problem. Men din kille e ju stooor!

#7 på farsans kylingekärra kan man vika undan främre delen av väggen så det är lättare att komma ut med hästen.
Vi har fronturlastnbing men jag har aldrig fattat hur jag ska göra.. O__o just för att han står på fel sida..och allt med att öppna och så..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Att transportera hästar själv är lite läskigt i det fallet att det skulle kunna hända ngt..
Jag har också en Kylinge där man kan vika undan främre delen av väggen så det bli lite mer svängrum.
Håller och försöker du bromsa hästen på väg ut?
Hade en häst som drog bakåt i hundra nittio om man hade "spänt" grimskaft, men om det var hel slkt bakade han ut långsamt.
Visst gick det fort de första gångerna med slakt, men han märke att han inte satt " fast" ganska fort och tog det då lugnare.
(Kan tillägga att jag hade grimman ovanpå tränset)

#12 jag bromsar han på vägen ut, och det funkar mkt bra. skulle jag inte hålla honom hårt, skulle mamma bara precis öppna bommen och sen skulle han fara ut. håller jag han hårt står han och väntar till jag ber han backa..

Jag antar att när man lastar ur själv så släpper man först lös hästen i fram, sen går man bak och öppnar bommen?
Min häst är ett rejält halvblod på runt 1,70 och en gång när vi lastade honom så ledde jag in honom och min kompis (dåvarande ägaren) stängde bommen och fällde upp luckan snabbt bakom honom. Han var rätt stirrig och innan jag hann få fast honom i fram lyckades han vända sig om så han hamnade bak-och-fram i transporten. Och då stod han ändå bara på ena sidan med väggen fast emellan. Fråga mig inte hur f*n han lyckades, men det gick tydligen.
Kanske kan vara nåt att tänka på om du ska träna själv :)

min travare var väldigt stirrig innan i släpet, svår att lasta, skyndade sig ut och studsade och gnäggade så fort man stannade. jag åker alltid själv med honom så jag var ju tvungen att lära honom. att få in honom tog lång tid och mycket klurigheter då han är en väldigt smart häst.. ut däermot var inte så svårt att öära honom. jag fällde ner luckan (han hade såklart redan börjat försöka välta släpen typ), knäppte loss honom och ställde mig sen vid bakbommen och bara väntade. det tog kanske 8-10 sek sen stannade han upp och blev tyst som mo han undrade varför han inte kom ut. då släpte jag ner bakbommen och han gick ut. det tog bara två gånger sen blev han jättelugnt för då visste han att det inte lönade sig att hoppa och jäklas.
min ponny däremot har nästan hela tiden varit lätt att lasta men ut.. han försökte alltid pressa sig under bommen (b-ponny), det lyckades en gång också.. jag gör likadant här.. väntar tills han slutar och då lägger jag ner bommen, nu har dom kommit så långt så dom står stilla och väntar med bommen nere tills jag säger att dom får gå ut. den gången han tryckte sig ut så lastade jag in honom igen och då fattade han dirket att det var lönlöst att göra så.
Skynda långsamt så går det fortare.

Båda mina hästar har varit jättelugna att lasta ur, de skulle kunna stå med helt öppet bak hur länge som helst.
vi är alltid konsekventa med att OM hästen blir orolig så väntar vi tills den är lugn innan den får gå ut.
Vi har också som rutin att även om hästen är lugn så väntar vi 20-40 s innan vi öppnar bommen, just för att hästen inte ska veta riktigt när det är öppet och stängt och därmed inte ta egna initiativ.
jag har som knep också att öppna framdörren och låta hästen kika ut där medan dom öppnar bak, då har hästen koncentrationen på annat håll.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~