Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2006 ggr
Julia-Sirocco
0

Åhh, jag blir så ARG!

Jag måste bara få skriva av mig lite. Jag har pratat med mamma men jag behöver skriva också.

Jag var på 2 dagars semaster fredag och lördag, men kände ett litet oro i magen. Jag trodde ju bara att det var magkatarren som spökade för mig, så jag försökte att inte tänka på det.
När jag kom tillbaka hem till stallet lördag natt så gick jag och kollade till min häst och kände att han i alla fall hade varit riden medans jag varit borta. Jag gick in och frågade hur det hade gått och vad dom hade gjort. Och gissa om jag gick i taket när jag fick veta vad dom gjort.
I fredags så hade dom tagit ut honom på morgonen som vanligt när dom skulle ut med hunden. Men på kvällen hade dom tagit honom igen och börjat galoppera ungefär ifrån stallet och ca 4,2 km bort. Bara i galopp, han fick inte skritta eller trava och han är inte van vid att galoppera så fort. Sen fick han förstås skritta tillbaka (i regn), men dom stretchade inte eller nått.

Sen nästa dag kom han ut på morgonen igen med mycket galopp och trav.
Inte nog med det så kom en gammal kompis till min syster och lånade honom och red i 2½ - 3 timmar. Då vet jag inte vad hon gjorde, men det var nog lite hårt då med.
Så när jag skulle rida på honom dagen efter så var han helt slut, dessutom märkte jag att han gick konstigt som att han hade ont. Sen hade han någon sorts liten knöl typ som en fett knöl eller böld (vad som helst) men det satt där sadelgjorden ska sitta.

Jag blir så arg när någon gör så här mot min häst. Idag kunde jag inte rida honom för han var helt enkelt tvungen att få ta det lite lugnt.

lennartsdotter
0

Så jobbigt. Du får hitta någon seriös som kan ta hand om din pålle när du ska bort… Dessutom ska dom som hade ansvar för hästen ha en rejäl utskällning.

swedensess
0

herre gud!! hur kan man göra så, och sen när det inte är sin egen hästSkrikandes

tycker som #1 de ska ha en REJÄL utskällning >(

Julia-Sirocco
0

Jag skällde ut dom riktigt. Nu får jag hoppas att det inte händer igen. Min häst tål inte så mycket.

Maja
0

Men usch, jag förstår att du blir arg, det skulle jag också bli!

Marija
0

Känner helt med dej! Fruktansvärt oansvarigt… Håller tummarna för att det går bra med din häst framöver!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

[Angel88]
0

jag skulle aldrig låta dom passa min häst igen…

Marrsson
0

Va de din familj som hade ansvaret och som red på hästen? Dem borde ju lyssna på dina önskemål!

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Julia-Sirocco
0

#7 Det var min pappa och hans sambo (eller vad man nu kan kalla det). Och det var hennes barn som red honom. Hon kallar sig duktig i ridningen och att hon kan rida bättre än mig. Men när hon gör så vet jag inte om hon är så mycket bättre, eller hon har i alla fall inget vett i huvudet

SHV-Pysen
0

Nej fy, jag hade också blivit förbannad. Det som är negativt i min situation är att jag inte äger hästen, så när ägaren gör något som jag anser olämpligt så har man inte mkt makt.

Skaffa dig någon lämplig i fortsättningen som du ger hela ansvaret för hästen. Skulle inte låta dem rida nå mer om det var jag.

Jappeloup
0

usch, vad viktigpettrar är jobbiga, men om de ger sig på sin hast är de ju farliga… Vi hade en liknande i vårt stall(som skötare) som bara galopperade, red vilken häst som helst, till och med en ointiden åring i promenadstadiet :@ och tyckte att hon var bäst på allt och ägde stället… Men det var hon ju inte *skadeglad^^'* utan fick sparken, och hennes skothast blev min skyddsling, som förut sparkade och varken ville bli infångad eller bli infångad kommer nu fram till mig i hagen och står lös när jag både sadlar och ryktar *stolt*

Jag skulle bli rosenrasande om jag var dig…

WinterPrince
0

varför kunde han inte stått dom om du bara var borta i två dagar? Då hade du sluppit allt detta.

Julia-Sirocco
0

#10 Stackars hästar. Ja de ä jobbigt med dom som tror att dom är bättre än andra.

#11 Jag hade egentligen tänkt att han skulle få stå, men jag trodde jag kunde lita på henne som red. Dessutom sa jag att han inte skulle få bli hårt riden eftersom han är tvungen att komma igång med muskulaturen lite.

LinneaPersson
0

Förstår Verkligen din reaktion!
De var verkligen oansvarigt att gör så!

Hoppas han blir bra, vilan kan han verkligen behöva!

joooossan
0

Ibland förstår jag inte med vad folk tänker på, förstår dig! Var ju tur att du inte var borta en längre tid, hoppas att hästen mår bättre nu!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

imsuchadiva
0

Har tjejen som skulle rida hästen ridit den förut?

Och du borde ju inte ens ha försökt rida hästen dagen efter när du visste hur den hade blivit riden dagarna innan.

stretching är inte så viktigt som du verkar tro. Det hjälper inte mot träningsverk o sånna saker som de sägs att de ska göra.

IdaT
1

#15 "stretching är inte så viktigt som du verkar tro. Det hjälper inte mot träningsverk o sånna saker som de sägs att de ska göra." Har du någon källa på detta? Vore intressant att se, då jag aldrig hört att det inte ska hjälpa.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

vbllover
1

Vilken hemsk situation. :(

#15 Jag undrar också om du har någon grund till detta uttalande? Att stretching inte hjälper mot träningsvärk och att det inte är så viktigt. Då undrar jag varför många människor är nogranna med att stretcha både sig själva och sina djur? För mig och de jag känner hjälper det i alla fall!

Julia-Sirocco
0

#15 Ja, hon har ridit hästen förut. Och jag vet att det var dumt av mig att rida honom när jag hade fått reda på det, men då tog jag bara mycket skritt och lite trav.

Är inte stretching bra? Är det inte samma sak som för oss att det dämpar lite smärtan. För vi männsikor stretchar ju och många tävlingsryttare gör det med sina hästar.
Men jag kan ju inte så mycket om just det. Jag trodde bara det.

mathildacashflow
0

fan jag skulle slagit ihjäl skitungarna! *ursäkta språket ;p*

WhoCares-01
0

usch va dumma människor de finns (korkade altså) dom är la helt enkelt okunniga å stackars häst som hamnat i det hela!

#15 ehum!! har du någonsin strecthat själv? hjälper de inte dej med träningsvärken så gör du fel!

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Julia-Sirocco
0

#20 Ja du anar inte vad nära det var :P Jag börjar nu fundera på att byta stall ett tag, men det är bara en tanke. Dessutom är det inte säkert att jag får ta honom ifrån stallet.

#21 Ja de är inte kul när något sånt här händer. Lite mitt fel är det ju också eftersom jag lät dom ta hand om honom.