Träns på tävling
På tävling måste man ju lasta ur hästen med träns på, ur "säkerhetssynpunkt". Detta innebär ju att den/dom som skrivit reglerna antar att ryttarna inte kan kontrollera sina hästar i bara grimma. Känns inte det lite förnedrande? På westerntävlingar däremot, där majoriteten (eller alla) håller på med NH, där behöver man inte lasta ur med träns. En bekant sa tillochmed att man riskerade att bli både utskrattad och i värsta fall diskad om man lastade av med träns. Varför? Jo för om du inte kan kontrollera din häst med bara grimma så har du inte på en tävling att göra. Jag kan inte annat än instämma. Vad tycker ni?
Skynda långsamt så går det fortare.

Det är väl trots allt så att många har inte den kontrollen på sin häst just i de momentet. Min häst blir superstressad av att åka transport och just i urlastningsmomentet så har han knappt koll på sig själv, än mindre på saker runt omkring (läs mig).
Eftersom arrangören för tävlingar ska ansvara för säkerheten så är det en liten försäkring. Det kallar jag inte förnedring utan rent säkerhets tänkande.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Hästar är hästar och kan reagera annorlunda på nya platser, så nej, jag tycker inte att det är "förnedrande". Kan man göra något för att öka säkerheten, så ska man göra det, tycker jag. Så jag gillar tränsregeln.
Den som leder sin häst i grimma måste ju sedan också ta av grimman för att sätta på tränset = lös häst = bäddat för katastrof.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

# 2
"Den som leder sin häst i grimma måste ju sedan också ta av grimman för att sätta på tränset = lös häst = bäddat för katastrof."
Bra sagt! Det blir ju ett än värre moment där hästen i fråga faktiskt är lös.
// Marielle

men tänk då på westernähstarna.. de måste ju också byta till träns? och dom är ju vanligt vis lugnare men det har ji inte så mycket med rasen att göra heller så nåt är det ju. jo tänk att din häst är jättelugn och lyder dig precis som du säger. så kommer du till tävling och ser nån som blir runtsläpad av sin häst. känns det då inte som att du jämställs med den personen då? att du antas ha lika dålig kontroll?
Nu är ju inte jag någon tävlingsmänniska inom någon ridsportgren, så jag vet inte riktigt hur man "brukar" göra.
Jag skulle aldrig ha enbart träns på hästen vid i och ur lastning! Om hästen av någon anledning skulle bli rädd, kasta sig, slita sig eller liknande, så är det värre att ha träns än grimma på sin häst. Tänk vilka skador hästen kan få.
Problemet om man har bara grimma, ur säkerhetssynpunkt, är väl isåfall att risken är större att "olyckan" är framme just när tränsning ska ske.
Isåfall är väl det kvarstående alernativet att ha tränset under grimman, helst utan tyglar, för att minimera skaderisken vid olycka.
Vid utställningar och på trav finns inga sådana regler, men på trav har man också ett stall där man gör iordning hästen.
Hur brukar ni "ridfolk" göra?
#0 jag håller också med dig om att det är en aning nedvärderande med en sådan regel. Det är ju inte bettet i munnen som håller ordning på hästen
!
Jag håller med dig helt. Vi som har ponnytravare har i vårt reglemente tillåtelse att lasta i och ur våra hästar i grimma då vi tävlar. Däremot måste samma häst lastas med träns om den ska på hopptävling. I det gemensamma rglemente, som finns, står dessutom att travhästar får lastas i grimma.
Jag tycker som du att har man inte bättre koll på sin häst än att man måste ha träns på den bara för att man inte annars klarar av den då är det något fel på uppfostran av hästen.
Inom travet går även hingstar i grimma UTAN PROBLEM
.
Varför skulle då ridhästar mindre väluppfostrade?
Dessutom tror jag att träns ger en falsk trygghetskänsla. Vill hästen dra så gör den det oavsett om den har träns eller grimma på sig.

#4 De är väl tyvärr så att många tror sig ha stenkoll på sin häst, sen väl på tävlingsplatsen så kan ju vad som helst hända.
De kan komma en påse flygande eller en annan lös häst. Då har du inte koll. Hästen är ett flyktdjur.
// Marielle

#5 Det är väl så som man brukar göra, grimma utanpå tränset, tror inte att någon sätter fast sin häst i transporten enbart med tränset.
// Marielle
håller inte med om de. vad som helst kan faktist hända på tävling(!) hästen kan bli skrämd, pigg eller bara olydig. då kan det rent av vara farligt att ha bara grimma.
min poäng är att även den mest välkontrolerade hästen kan få frispel och det är bara så j*kla onödigt att riskera att skada någon annan eller att hästen skadas
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#8 men vem låter hästen åka med träns på?
Tycker regeln kan vara ok på ponny tävligar, men sedan är det ju det att man har bättre koll med ett längre grimskaft än med ett par tyglar, (Som ni ser är jag ingen van tävlings besökare,) använder hästskötarna delta o grimskaft vid lastningen?
kan tilllägga att mina hästar alltid har lädergrimma i transport och tränsas precis innan avlastning. sen leder vi dom med grimskaft och tyglarna rullade och fastsatta i käkremmen för att minska skaderisken om hästen sliter sig
// Alexandra

Förstår inte problemet med att det skulle vara svårt att tränsa innan urlastning…
Hästen kan åka med träns i transporten, eller tränsas precis innan urlastning. Hästar som kastar sig ut sätter man en grimma på över tränset… Inga problem!

#7 Håller med dig till fullo.

#10 ja vet inte om du missförstod mig.. :) Jag menar ju givetvis att man inte har enbart träns i transporten :)
// Marielle
#8 jag menade förståss att man har grimman kvar på hästen även vid urlastning, inte att man sätter fast hästen med bara träns!
Jag anser fortfarande att det är mycket farligare och riskablare att ha träns än grimma på sin häst!
Vad är det som gör att man har bättre koll på sin häst när den har träns istället för grimma? Att man kan rycka den i munnen?
Jag tycker man har bättre koll på en häst med grimma än en häst med träns! Om en häst bråkar, är stressad osv så är det väl bättre att korrigera hästen med grimma än med träns!? Tycker det ser fruktansvärt hemskt ut när folk går omkring och drar och rycker och sliter i munnen på sina oroliga, stressade och rädda hästar osv.

#14 Jo jag förstod bara skojade lite :)
Allmän fråga: Åker några hästar med träns på sig? (utan grimma)
#15 det handlar inte om att rycka hästen i munnen men väldigt många hästar skiter fullständigt i grimman och det är mycke lättare att hålla kvar hästen mmed träns. föresten. vad är värst att man skulle råka rycka till hästen i munnen och håller kvar den eller att den sliter sig och riskerar att blir skadad eller kanske springer ut på vägen. eller ännu värre att den skadar andra hästar och människor också(!) det finns faktist barn på tävlingsplatser som kan komma ivägen och en vettskrämd häst skulle inte springa åt sidan för nåt sånt
// Alexandra

#17 Jag håller helt med dig.
// Marielle
Det är ju underligt att alla travare kan gå i grimma på en tävlingsplats. Även ponnytravare. Men INTE ridhästar.
#19 håller med dig. En hingst på en ridtävling ses ofta som något livsfarligt, medan man på en travbana inte märker någon skillnad på om det är en gammal vallack eller en hingst. Snacka om skillnad på hästsyn och hantering
.
#19 vet inte såmycket om trav men om jag förstått det hela rätt så är det väldigt mycket lugnare på en travanläggning där det är mer åtskillt mellan transport delen och åskådardelen. så är det inte på till exempel hopptävlingar(om det inte är på hög nivå). dessutom så har vad jag vet travanleggningar stall där man gör iordning hästarna. skriver enligt vad jag hört och min uppfattning. ber om ursäkt om någon tar illa upp för det är inte min avsikt
// Alexandra
#19 Bra sagt!
/Elin

Man borde göra ett studie besök på en travbana det hör jag det :)

Jag håller med #21. En travtävlingsplats ser lite annorlunda ut än en Ridtävlingsplats. Sen behöver man inte förklara de mer. Alla som har besökt en tävlingsplats vet ju hur de är.
#19 Du behöver inte göra en sån "grej" av de eller förlöjliga oss som har ridhästar om du nu ska skilja på olika hästar, de finns väl travhästar som inte BÖR ledas i bara grimma också.
// Marielle
#21 Nog är det mycket folk kring travhästarna på stallbacken under en tävlingsdag, allt. Säkert lika mycket som under en ridtävling. I alla fall de ridtävlingar jag varit på. Travbanan har oftast utselningsplatser men det händer att man får sela på med hästen fastbunden i transporten och det går bra det också. No offence taken.
#25 då har jag blivit rikar på information idag =) kan som sagt inget om trav.
// Alexandra
#26 Alltid kan man lära sig något nytt.
Det är bra för oss alla.
På de westerntävlingar jag varit på har hingstar stått brevid ston i grimma och varit helt coola. Det kan ju inte bara ha med rasen att göra eftersom det funkar lika dant på travet, eller så är det just de raserna (quarter och travare) som kan hålla känslorna i styr?!
#28 Nja, ponnytravarna är ju likadana och är för det mesta av raserna Gotlandsruss och Shetlandsponny. Det handlar nog mer om vad man förväntar sig av sin häst och hur de tränas inför sådana moment.
Jag har, på en liten lokal hoppträningstävling, en gång stått utanför ridhuset med två russ i grimma. Höll en i varje hand medans ryttarna gick banan. Jag fick världens utskällning för att de inte var tränsade. (Hade då ingen aning om att det var tvång på träns även på en träningsdag) De skulle bara ha vetat att dessa två dessutom var godkända hingstar. 

#24 Såg inte ditt inlägg tidigare men jag är inte ute efter att förlöjliga ridhästarna. Har själv haft halvblod i många år. Vad jag är ute efter är att jag tror inte att ridhästar är annorlunda än travare. Det handla mer om att träna hästen så den klarar av olika miljöer. Ridfolk har tyvärr en förmåga att blunda för sådan träning och slår i från sig och säger bara:- Nej, nej, det går inte. Inte med min häst.
Detta tycker jag är en tragisk inställning och jag är övertygad att många tror att ett träns gör att du kan kontrollera din häst bättre vilket inte är sant.
Och nej, jag känner inte till någon travarhingst som borde gå i träns när den leds. Vissa har kedja i grimman det är det enda jag kan komma på att man har som en extra åtgärd.
Sorry, det blev lite långt.

nån mer åsikt i ämnet?

Jag har häst på en ridskola och vi måste leda hästarna i "ledträns" ut och in från hagen mm. Att man vill lasta ur häst hästen med träns beror väll på säkerhet?!

#19 Rätta takter!
#20 Nej, det är liv o rörelse överallt under tävlingsdagar. Fordon och hästar myllrar på stallplanen, besök banan en dag - det är riktigt hektiskt.

Jag kan helt hålla med #30
Själv har jag både en ponnytravere och en ridhäst, dock har jag inte tävlat än med ridhästen pga skada. På grund av det har jag aldrig tänkt på det, att de måste ha träns när de leds ut ur transporten. Som sagt, jag stället mig bakom #30, för precis så känner jag med :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Jag tycker det är jättebra med tränsregeln.. Jag skulle aldrig våga lasta ut mina hästar på en allmän plats utan att ha träns på dem, då den äldre är van att åka buss där han kan svänga sig och gå ut, men nu har vi inte våran buss kvar längre då vi inte har så många hästar så hästarna åker vanlig transport. Så då måste han backa ut, vilket han inte gillar, så ofta kastar han sig ut med fart. Sen då han kommer ut är han lite skärrad (då han tycker det är obehagligt att åka transport ist för buss) och uppspelt när det är mycket andra hästar omkring. Därför vill jag ha honom tränsad för säkerhetsskull, han är mycket större än mig, och har enorm kraft om han skyggar och reser sig tex. Jag har varit funktionär på sommarens största utomhustävlingar i flera år och jag vet vilken förödelse en lös häst kan ställa till med.
Min andra häst, en islandshäst, är ännu ung och inte så van att åka transport. Han går dock snällt både in och ut, men vet inte riktigt vad han ska ta sig till när han kommer till en ny plats. Han är nyligen kastrerad så det finns lite hingstfasoner kvar hos honom, och med sina unga år skyggar han lätt för plötsliga rörelser och ljud. För att vänja honom vid sånt brukar vi åka till tävlingsplatser och andra livliga platser för att han ska få se allt möjligt, och inte vara lika ifrån sig sen då våra egna tävlingsdagar kommer. Att inte ha honom tränsad då skulle kännas obehagligt. Det handlar ju inte om att man inte kan hantera sin häst utan träns, men kan jag göra något för att höja säkerheten gör jag det.
Rent ut sagt så tror jag att många skulle hånskratta åt såna som går utan träns, istället för tvärtom. Alla är lika måna om sina hästar (särskilt då det handlar om hästar i 100 tusenkr klassen) och håller sina hästar tränsade för att undvika att nåt händer.
Personligen skulle det inte gå att tränsa min äldre herre på en tävlingsplats, han står inte still tillräckligt länge och då han e så stor är det inte sådär bara att kasta det över öronen ;)
Ang. travbanor har jag jobbat på sånna med, och där har nog minsann alla hästar varit tränsade.. De har haft en grimma över tränset men iaf..
Sorry, det blev långt :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jag har jobbat på en av Sveriges största travbanor i flera år och dom som har huvudlag på sina hästar är oftast personer med ridsportbakgrund (inget illa menat). Möjligtvis efter värmning om man promenerar hästen innan löp kan man ha huvudlaget på, handlar då inte om en säkerhetsfråga utan mer att man inte ska behöva ta av och ta på som kan stressa hästen, vet inte om du vet hur det fungerar på travet men efter värmningen står hästen ofta med utrustningen på innan den ska ut till start.. Jag tror inte ALLA hästar hade huvudlag.. Dom flesta har bara grimma och grimskaft, ibland med kedja så är det bara och det fungerar alldeles utmärkt. Det är för mig ett fenomen att travhästarna som många säger är så hispiga, tempramentsfulla mm mm mm kan skötas sig alldeles utmärkt och "travfolket" klarar av dessa med den utrustningen men inte i ridsporten.. Hur kommer det sig? :S
Jag tycker personligen inte heller att det ska vara en regel, möjligtvis för barn/ungdomar men vuxna kan få välja själva.. Tanken är bra men..
Observera nu att detta inte är emot er som använder träns (det är ju en regel) utan mer mot dom som satt denna regel, undrar hur dom ställer sig i frågan trav- vs. ridhästar?!
Det kan bero på att travmänniskor ofta inte behöver fundera på hur hästen reagerar bland med andra hästar, då hästar som går regelbundet löp vistas dagligen i häktisk miljö och de vistas där från tidig ålder, 2 år. De vänjer sig och är kanske inte lika stressiga för olika ljud som eventuellt våra ridhästar kan vara.
Många som tränar sina hästar hårt inför tävling, fokuserar ofta bara på själva ridningen, rider ofta i ridhus och paddock och hästen utsätts inte för massa olika ljud och rörelser. Sen då de äntligen kommer ut till en plats där det händer nya saker kan de lätt hetsa upp sig och skygga till eller resa sig. Därför används träns.
Jag har varit med om en massa tävlingshästar som aldrig gått i terräng, eller om de gjort det, så mycket sällan. Dessa hästar skyggade för precis allt, och jag säger inte det är nåt fel på det. De lever bara ett annat liv än tex travhästar.
Halvbloden är ofta dessutom större, starkare och iom det tycker jag det är en jättebra regel att ha träns på tävlingar.
Sen kan det ju handla om nonchalans och "jag-vet-bäst" attityd hos dem som anser att träns på tävlingsplats är fjantigt. Vad vet jag..
Det är inte en fråga om att klara av, det är en fråga om att vilja ta ansvar för sin egen häst (som jag skrev tidigare är många av halvbloden värda astronomiska summor) och andras. Hur kul är det om man kommer till en tävling man tränat länge för och så råkar hästen slita sig för att den blir rädd för en papperspåse som fladdrar förbi, springer in i ett staket och gör illa sig så att man inte kan starta. Då kanske man blir lite arg på sig själv för att man inte ville tränsa, för att man minsann klarar av att hålla sin häst utan.
travfolk och andra människor inom löpen (menar då även galopp och dyl) har ofta lätt för att ha en lite tråkig attityd och inte riktigt bryr sig om det väsentliga. Måste kanske tillägga att jag inte menar nåt illa, min farbror är travtränare och jag gillar sporten själv. Gillar bara inte alltid inställningen som människorna har..
Men då kanske dom ska prioritera att utsätta hästen för liknande miljöer, det borde ju isåfall ligga i deras intresse..det är ju bra för hästen om inte annat att vara mer van vid att det händer saker runt om så behöver dom aldrig stressa upp sig från början. Ifall hästägaren/tränaren/ryttaren väljer bort en såpass väsentlig del av hästens träning kan jag inte säga mer än att dom får skylla sig själva och det är extremt synd att det ska straffa hästen!
Sen så är det absolut inte alla travtränare som står på en travbana och hästarna får inte den miljöträningen utan tränas i samma miljö som en ridhäst. Det handlar mycket om tankesättet vid hanteringen oxå. Liiite nonchalant attityd istället för en smått neurotisk attityd tror jag faktiskt inte heller kan vara fel ärligt talat, går man med tanken hela tiden att hästen kommer bli rädd för det, rusa ur transporten eller allt vad det nu kan vara så kommer det garantera att bete sig så oxå..
Visst jag håller med dig att attityden inom dom sporterna kan vara tråkig, det finns myyycket inom travet som inte är bra men ridsporten kanske ska ta efter lite när det gäller att slappna av och travsporten ta efter att tänka till lite extra ibland..
Bara för att jag inte tycker att det ska vara en regel med träns så betyder inte det att jag inte tar ansvar över min häst. Jag tar ansvar över att jag kan hantera min häst i de situationer det behövs annars är det bara att träna till detta. Sen personligen tycker jag inte att jag har mer kontroll över hästen för att jag har ett bett i munnen men det är väl jag det då..
I det stora hela så är vi väl alla rädda om våra hästar oavsett om det handlar om ren kärlek eller pengar.. Det ena är bättre än det andra men.. Som jag skrev innan tanken är god sen kan resten diskuteras i evigheter..

är ingen tävlingsmänniska, men har varit med som skötare m.m. flera gånger.
Min egen mening är att hästar ska vara stimularade och tränade på olika miljöer. Kan man inte leda sin häst utan träns för att den inte är hemma tycker jag inte man har mkt på tävlingsbanan att göra.klart dom kan bli rädda, det är ju flykt djur men bett är en falsk trygghet. Blir min häst rädd ska den stanna för att den litar på mig.
men de hadlar ju inte att man ska kunna leda sin häst i grimma var som helst!!!!! de handlar om regler och säkerhet! varför kan folk inte förstå detta? De här e ju inte ens något att diskutera! det är som det är och kan man inte följa reglerna som är satta så ska man inte befinna sig i närheten av en tävling! har ja fel?
// Alexandra

#40 jag vet vilka regler det är och hej, det är exakt vad jag gör håller mig undan från tävlingar. Det är en regel ja, men det går att diskuteras om det är en bra regel och flera här tycker uppenbarligen det inte är det.
Tycker absolut inte det är säkerhet att ha träns. Trygga hästar är mkt säkrare. JA, det finns trygga hästar med de hästar som inte kan ledas utan träns för att de inte är hemma är inte trygga.
#40 Det är regeln som diskuteras..om man tycker det är en rimlig regel eller inte och i såfall varför/varför inte..
#41. bara så du vet så menade jag inte att hoppa på någon personligen utan menade till hela tråden.
tänk alla barn som är med sina föräldrar på tävling? och hundar? det finns ingen som helst garanti för att den säkraste hästen inte skulle reagera på det! träns regeln finns ju faktist av en andledning. kan man inte rätta sig efter det så… ingen som kan ändra på va ni som anser att regeln ska bort tycker och tänker. Men så får man ju faktist tänka lite på sin omgivning också. regeln är till för att det tidigare har hänt olyckor med hästar i grimma som kommit lösa på tävling. det ska väl ändå kännas tryggt att vara på en tävlingsplats?
essutom så är hästar flyktdjur. sticker en så sticker alla!(iaf dom flesta)
// Alexandra

#43 hehe jag förstod det man kan enbart svara för mig själv^^
Klart det ska kännas tryggt. Men ett träns är enligt mig en falsk trygghet. Klart man ska tänka på omgivningen. Men i så fall hållar man sig undan om man har en nervig häst och tränar miljö på firtiden. Tycker det är mer omtanke mot omgivningen om man tar sig tid att få en trygg häst istället för att sätta på ett träns och tro att det ska hjälpa.
De är flyktdjur och flera sticker ofta om en gör. Men en häst som är tränad av sin ryttare på miljö och respekt kommer förmodligen inte bli så rädd och kommer stanna med sin ledare även om andra okända hästar sticker.
#44 jättebra att det finns sådana träningsmetoder. det tycker jag verkligen. och jag vill inte leda min häst i grimma då det ä emot reglerna. har oftast träns på henne när vi är ute och går men känner jag att hon är trygg och säker blir det grimma och hingskedja.
jag håller fast vid min åsikt om träns på tävling. det finns ingen som helst anledning att bryta mot regler som satts för den allmänna säkerhetens skull. och jo det är säkrare med träns än med grimma. jag är fullt medveten om att det inte är 100%. men å andra sidan är inget så säkert
// Alexandra

#45 är reglerna så är det klart dom ska följas men det betyder inte att regeln är bra. Mina hästar går antingen med ett grimskaft runt halsen eller lösa hemma och på borta plan (håller mindre shower) har de grimma och grimskaft.
nej träns i allmänhet litar folk för mkt på. Har sett båda exemplen och vissa hästar borde inte vistas bland folk om de inte kan tränas bättre. Träns eller inte en häst är en levande varelse. Litar den på dig kommer den försöka hålla sig i skinnet. Och en häst som blir riktigt riktgit rädd kan du inte hålla. inte ens med träns. Dock kan du lugna den om ni har bra kontakt.
#46 ja sa ju att de inte är 100% säkert! ja vet det. de är inget ja lärt mej nu! självklart ska man träna sin häst i att vara trygg! det säger jag inget om!. och regeln är bra! det är ett faktum då antalet olyckor minskat sedan den kom till. och det är ju jättebra att just dina hästar som du tränat är så trygga. men det är la vanligt bland Show-hästar (om dina nu va de. iaf som jag uppfattade de) men vanliga ridhästar tränas på annat sätt. och man jag litar för övrigt inte fullt ut på någon häst, inte ens min egen trots att hon är lugn på tävlingsplatser och andra platser med för deen delen. det är lättare att hålla en uppjagad häst i träns än i grimma!
dessutom… hur gör du när du ska tränsa då? ska hästen stå där utan något alls på huvet? ska den stå lös? mitt bland alla andra hästar och transporter? livsfarligt. jättekul om den i det läget blir rädd för något och sticker ut på vägen?
// Alexandra
"regeln är till för att det tidigare har hänt olyckor med hästar i grimma som kommit lösa på tävling."
Har det aldrig hänt med träns då?

#47 ja jag läste det. men jag menar folk i allmänhet. Showhästar och showhästar. Shettisen håller shower och travaren ska förhoppnings vis göra det framöver. Men mest är det nog skogsmullar.
Jo men ridhästar borde ju då tränas mer på det som de ska ut i allmänheten då. Jag håller häldre en uppjagad häst i grimma än träns.
Travaren dom gånger han varit iväg har haft sin halsring (typ koring) och nu mer är det inget problem efter som vi inte använder huvudlag.
Shettisen har grimma vid showerna också eller så är han lös.
Jag har inte läst tråden, men jag åker sällan transport och visste inte om tränsregeln på tävlingsplatser. Jag skulle aldrig få för mig att lasta eller lasta ur hästen i träns. Är inte hästen såpass lugn att den kan hanteras i grimma anser jag att man har gått för fort fram med ledarskapet och transportträningen och kanske bör träna mer på det innan man åker iväg på tävlingar. Om hästen är så svår att hålla att man måste ha träns på den tycker jag att det låter tveksamt till att man inger förtroende och respekt till hästen.
Men för guds skull, det handlar ju inte om att inte klara av att hantera hästen i endast grimma, eller att hästen inte skulle klara av att gå i bara grimma på en tävlingsplats. Det handlar om säkerhet, och endast det! Jag är säker på att de flesta olyckor händer när en häst som leds i grimma råkar bli rädd för något och sliter sig. Man har ingen chans att hålla i ett grimskaft som dras genom handen, det bränner som fan och vips har man hästen lös. Hästen är ett flockdjur, och tar till flykt om den känner sig hotad, ska hästen kallas ohanterbar och ekipaget inte ska få komma på tävlingar bara därför?!
Gosh, jag skulle bli galen om nån tappade sin häst för att de är så jäkla malliga att de vägrar leda i träns för att de är rädda att bli skrattade åt, och så skulle min häst bli skadad på kuppen. Näe usch!
De som har problem med regeln kanske borde hålla sig hemma eller helt enkelt tränsa hästen inne i transporten. Får kalla kårar bara av att tänka på en häst som står lös utan någonting på huvudet när man ska tränsa. Suck.

#51 Hårda ord, men jag kan inte annat än att hålla med dig om allt.

#51 Men det är just det. Den dag en bra tränad häst blir så rädd att den skenar, den dagen kommer inte ett träns att hjälpa.
Har själv bara haft en häst som skenat i min träning och min första tanka var stopa. Jag gjorde halvhaler, slutade med att jag slet och försökte dra huvudet och sidan gjorde allt jag kunde för att stanna (speciellt efter som vi var påväg ut på stor väg). Slutade med att jag bara fick släppa tyglarna luta mig fram och prata med den hästen. lungt och stilla, klappa och bara vara där vid honom. Då saktade han fort ner och stod strax stilla.
Hästen blir rädd och det första den får är smärta. Vilket ger den större anledning att sticka eller bli rädd för samma sak igen.
Dessutom om hästen blir rädd och studsar iväg vill jag inte att han ska slitas i munnen (även om det inte är meningen är det lätt hänt).
Och vem har pratar om att göra så för att vara mallig? Har man en häst som är tränad och stadig kommer den lita på dig. Betyder alltså säger du det är lugnt, den tar det lugnt. Och som jag sa när den hästen blir så rädd att den sticker den dagen kommer inte ett träns att stoppa den.
Så länge regeln finns får väll folk hålla sig till det. Men jag får kalla kårar bara av att tänka på hur dålig markträning det är på många hästar idag.

en häst som litar på den som leder den stannar hellre kvar vid den personen eftersom den inger trygghet, dessutom så borde det ligga i alla ryttares intresse att ha enordentlige miljötränad häst. om den blir superstirrig och nervös på tävlingsplatsen kan man ju inte heller förvänta sig att den kan göra sitt bästa.
om jag hade kommit till en tävling med min häst i grimma hade det nite varit för att jag är mallig och tycker jag-vet-bäst! jag vill att mina hästar ska vara lugna i alla situationer och följa mig vilket dom hittills har gjort, även på andra ställen än hemma.
ni pratar så myckat om att det är säkerhet med bett, en liten metallbit i hästens mun.. men det finns ju dom som tävlar på hackamore tex? Ska det verkligen vara bettet som avgör ifall ni kan hålla hästen eller inte? en häst som blir riktigt rädd kan inte hållas av någon oavsett vad den har på sig. de olyckor som hänt där någon bara haft grimma på sin häst, kan inte det ha berott på ett bristande ledarskap? väldigt många ryttare tror sig vara ledare över sin häst men när det väl kommer till kritan så är dom inte det. då måste man ha träns för att hästen ska lyda.

#39 #41 #50 #54 Tar orden ur munnen på mig :)

#51 Jag håller helt med dig. Skönt att regeln finns.
Sen så kan jag ju hålla med er andra också. Det är ju kanon när hästen är så trygg så att den stannar vid ryttaren när den blir rädd, eller är så pass tränad och trygg att den inte blir rädd alls vid tävlingsplatser.
Problemet blir när människor tror att dem har trygga hästar. Jag vill inte säga att ni inte kan för jag är övertygad om att ni har koll på era hästar och jag har läst mycket om Animal-3 tidigare och jag är jätte imponerad över ditt arbete.
Men ni som arbetat så mycket med era hästar vet ju hur j-vla mycket jobb de krävs för att ha dem trygga hästarna ni har idag. Eller hur? Visst är det så?
Tänk då på dem som TROR att dem har koll och tappar kontrollen på tävlingsplatsen bara för att dem är övertygade om att dem har trygga hästar. Det är DÅ det blir problem.
Missförstå mig inte men Tränsregeln är bra för då minimerar man risken för att någon som TROR att dem är bättre än dem är orsakar en olycka.
Men visst en rädd häst är svår att stoppa oavsett träns eller ej.
Men just i tränsningsmomentet så är hästen lös om man inte har tränsat i transporten.
Det blev långt men jag hoppas att ni respekterar min åsikt också.
Mvh Marielle
// Marielle

Jag tycker att tränsning i transporten är en självklarhet.. Min ponny är kolugn på nya platser och att lasta i och ur transporten, och även om tränsregeln inte funnits, hade jag tränsat endå. Varför slarva med säkertheten liksom? Jag är rädd om min ponny, och skulle inte riskera att något hände bara för att jag prompt vill lasta ur i grimma.
#54 Den "lilla metallbiten" i hästens mun har faktist stor inverkan på hästen.
Håller klart med om att:
.. visst kommer tränsade hästar också lösa.
…en häst som inte kan uppföra sig i grimma har inget på en tävlingaplats och göra.
…träns ger en falsk trygghetskänsla.
…regler ska följas men bättre är om hästarna är ordentligt fostrade.
Jag hoppas att alla ni som tävlar, oavsett gren, tränar era hästar på att kunna uppföra sig på en allmän plats, både med träns och enbart i grimma. Då skulle det inte vara några problem överhuvudtaget. Oavsett vilka regler som gäller.

Vad jag reagerat på som skrivits är att man säger att ridhästar inte blir tränade på samma sätt, att de blir stimmiga när det händer mycket, ex byte av miljö som på en tävlingsplats.
Just miljöträning står på mitt träningsschema, jag, min ridhäst och min kompis och hennes ridhäst gick från stallet till där hon bor. Mitt inne i ett samhälle och tog en fika.
Hon bryr sig lika lite som min ponnytravare när vi är på tävlingsplater, för mig är det jätteviktigt med miljöträning. För jag anser att det är min skyldighet att inte låta hästen gå på samma ställe hela tiden och vara trygg med mig även utanför stallet och i stallet. Den tryggheten bygger man upp genom att tillsammans utforska och faktiskt träna på många olika platser.
Jag blir själv nervös om jag kommer till en ny plats, exempelvis när jag åkte upp till stockholm. Där är tempot 56926 gånger högre än i småland och det blev jag stressad av, därför att jag är inte van vid det! Åker jag däremot dit flera gånger vänjer man sig..
Nu hade inte detta så mycket med tränsregeln att göra, men tyckte det var värt att nämnas :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

det bästa vore dock att man skulle kunna ha en lugn häst i träns :)
mycket miljöträning och lydnad, skapa förtroende men samtidigt ha tränset som en extra säkerhetsgrej. bättre så säkert man kan… :)
självklart ska man träna sin häst att kunna vara lugn i olika miljöer. det säger jag inte emot! men för mig käns den här diskussionen likadan som hjälm diskussioner ibland gör. "titta på mig ja behöver ingen hjälm för jag kan så mycket" liknar "jag kan leda min häst överallt i grimma. kan man inte det så är man dålig"
det är uppfattningen jag fått av den här tråden. alla e inte så jäkla självsäkra som ni! Min häst är kolugn men skulle aldrig i livet ta ut henne på en tävlingsparkering utan träns! hon åker transport med lädergrimma och tränsas väl framme INNE i transporten.
// Alexandra

jg tränsar alltid oxå inne i trnsporten som en extra grej då jag tycker det verkar krångligt att göra det utanför… :) varför göra det svårt när det är så enkelt… :)
#50 53 54 mfl håller med er som har denna inställning.

#61 Bara för att man kan leda sin häst överallt i grimma påstår man inte att de som inte kan är dåliga.
Jag som westernryttare tycker att om man inte kan hantera sin häst så pass att man kan leda den i grimma på olika platser, andra än bara hemma, så har man ingenting på en tävlingsplats att göra. Att bygga upp förtroendet mellan häst och ryttare så hästen är lugn och sansad på tävlingsplatsen och andra främmande platser tycker jag är A och O i hästhållning.
Det borde inte spela någon roll hur mycket tid det tar, bryr man sig tillräckligt om hästen så borde man då ta sig tid och bygga upp tilit och förtroende med den. "Genom att ge dig den tid det tar så tar det mindre tid" som Pat Parelli sa.
Visst, man har mer kontroll på hästen när man har träns på hästen tack vare bettet. Men om en häst sliter sig, då gör den det. Då spelar det inte särskilt stor roll om den har grimma eller träns, när instinkterna slår till har man som människa väldigt lite att säga till om.
Jag kommer inte ihåg vem som sa det till mig, men jag tycker det ligger mycket sanning i det;
"Det är inte i hästen det sitter; hästen blir vad du gör den till."

helt rätt, kan man inte hantera sin häst tillräckligt ska man inte ut bland folk!
jag kan hantera min polle för hon är ridskolehäst, har varit med om mycket och har varit på många olika ställen, ingen garanti men hon brukar inte reagera på tävlingsplatser! jag tränsar innuti transporten för att göra det enkelt, hästen står still och har inte huvudet så högt (jag är inte så lång) och om man ändå ska på med sadeln utanför transprten är det väl enkelt att ha tränset på redan innan så man är klar snabbare :)

Skriver inga numer nu när det var så många som svarat.
Att tränsa i transporten för att det är enklare är en helt annan sak. Hade jag haft träns så skulle jag nog kunna göra det någon gång också men då hade jag förmodligen haft tränset under grimman och tagit bort tyglarna. Gillar personligen inte att gå runt och enbart ha kontakt i hästens mun.
Som någon sa ett bett påverkar hela hästen och ja, men på ett negativt sätt.
Men kan man inte leda sin häst utan träns har man missat stora delar i sin träning. Den som inte kan leda sin häst i grimma har inte på tävlingsbanan att göra.
Kan inte riktigt jämföra dom två. Rider man utan hjälm för att man är "duktig" visar man ju bara att man är dumdristig. Man kan ju tappa balansen och trilla av och skada sig eller liknande. Men att inte ha ett bett i munnen på sin häst när man leder är en helt annan sak. Man behöver inte vara dålig, men man har en bristande kontakt med sin häst.
Jag tycker det är skrämmande att se så många som försöker "kontrollera" sina hästar med ett bett i munnen. Om ponnyn/ hästen är stressad eller nervös på en tävlingsplats, eller bara beter sig lite dumt av någon anledning, då är man i MÅNGA fall där och rycker till i tyglarna för att man tror att hästen ska lugna ner sig och uppföra sig bättre. Hemskt att se tycker jag! men det är tyvärr ofta sanningen!
Jag har själv en ponny som "av naturen" trots miljöträning och viss ledarskapsträning är en väldigt nervös och lättstressad ponny. Nu är ju inte han någon tävlingsponny eller liknande, men om jag åker med honom någonstans så har jag honom hellre i grimma än träns! Jag tycker ett träns på en hispig ponny är mer skadligt än en grimma, ska hans mun få lida bara för att han är orolig? och jag kan inte tycka att han är mer lätthanterad bara för att han har träns på sig.
Men däremot skulle jag ha tränset under grimman vid urlastning!
Men, en ponny som han passar helt enkelt inte på en tävlingsplats!!
Du som skrev att du sett att alla lastar ur sina travhästar med träns under grimma!? Det har jag då aldrig någonsin sett! ser ingen nytta i det heller då man ställer in sin häst i en box för att sedan göra iordning den i boxen eller i stallgången. Har aldrig sett någon leda omkring sin travhäst med träns och tyglar heller!
Jag skulle aldrig få för mig att försöka lugna en skärrad häst genom att rycka den i munnen! ALDRIG! det är ju ren idioti! att prata lugnande och klappa den försiktigt hjälper min Wilma att lugna sig.
ok träns ger en falsk trygghet men då är det väldiga undantag. då är det hästar som är osäkra i omgivningen och osäker med sin ryttare alt. skötare. då är det något som är fel!
jag menade inte att det är samma sak med att leda i grimma och att rida utan hjälm. jag sa att diskussionen var enligt mig på samma nivå! att folk ser sig själva var bättre än andra för att dom tycker en viss sak!
btw. hur tränad en häst än är i olika miljöer så är dom precis lika oberäkneliga som vilket djur som helst. man vet aldrig vad som kan hända!
// Alexandra

#68 Om "rycket/trycket" i munnen inte har någon anledning/funktion så är ju grimma minst lika "lätt" att leda i.
Tycker inte diskutionsniån är så låg. Som flera sagt man är inte dålig för att man inte kan leda sin häst i något annat än träns på platsen, men det är ju rätt uppenbar fakta att man inte har tillräklig kontakt med hästen eller hur?
En häst som är tränad att lita på sin ägare och är van vid nya miljöer m.m. blir tryggare än en som inte är det. Rättuppenbart sen finns det lugnare och tittiagre individer men även en tittig individ som är tränad blir lugnare.
Och jag förstår inte kopplingen med andra djur? detta gäller ju andra djur ett djur som är tränat på detta blir ju inte lika stressat logiskt. Men ska man se det så så gäller det ju folk också, man vet aldrig vad som kan hända.
Dessutom kan man läsa hästen blir den oftast inte så oberäknerlig, ja det kan hända men oftast hinner man märka det innan.
det sista du sa har du helt rätt i. men det är inte alla som kan läsa sina hästar. kanske har man hjälp med sig. en person som inte känner hästen lika väl som du själv. tänk om man behöver gå på toa? skulle inte lämna över min häst i annat än träns till någon annan. inte ens min mamma som jag delar henne med!
ps. vill fortfarande veta hur folk som vill ha grimma på tävling planerar att tränsa(?) hur? ska hästen stå lös?
// Alexandra

#70 jo men hur skulle då tränset hjälpa om de inte får använda bettets funkiton?
jodå det får dom. det jag skulle använda det till är ju om hästen försöker sticka. man har faktist bättre koll på hästen i träns. om man inte är ett jäkla undantag i hästvärlden (fler än bara dom som är inne på det här forumet)
men du, och ingen annan heller har ju förklarat hur ni ska tränsa?
// Alexandra

#72 då känner jag många undantag.
Jag har redan förklarat.
Shettisen visas i grimma eller lös.
Travaren när han hade huvudlag hade halsring (koring) på sig med grimskaft medan jag tränsa, nu mer existerar inte det problemet för mig efter som jag inte rider med huvudlag.
Och som många sagt man kan ju tränsa i transporten och ha grimman över när man leder ut, bara att ta bort tyglarna.
oki det var det som inte var riktigt klart för mig. verkligen underbart att du har den kontakten med dina hästar =D
// Alexandra
Jamen tänk om vi alla vore så otroligt duktiga att vi aldrig nånsin skulle behöva tränsa våra hästar igen, för DET, det är ju bara hemskt. Man SKA som hästmänniska kunna ha kontroll över sin häst, med eller utan huvudlag. Har man inte det så är man inte värd sin häst, för guud hästen lider säkert fruktansvärt mycket med ett bett i munnen! *sarkasm på hög nivå* jag tycker själv att en häst som är tränad till att förbise sina instinkter och stanna hos människan när det händer nåt farligt är mycket otrevligare än att ha ett bett i munnen på den.
Gosh kan inte folk sluta tro att de kan leka gud och träna sina hästar till vad som helst? Finns det inga gränser? snart ska väl hästen måsta lägga sig ner och rulla runt vid mattes fötter för att visa att "visst, jag litar på dig, jag springer inte bort som mina instinkter säger" när det händer nåt.

#75 umm,,,detta har väl ingenting med detta att göra. Att ha koll på sin häst är väl enbart säkerhet.
Ok om man nu ska svara på ett sådant här inlägg
För det första har ingen sagt något om att man inte är värd sin häst. Men man bör kunna kontrolera sin häst i grimma annars brister det ju i kommunikationen är inte det uppenbart?
Ja vissa hästar lider faktiskt just pga bett. Men det är klart inte alla och det har vi inte talat om häller. Bara sagt att man borde ha koll på sin häst.
Inte häller sagt att man måste kunna kontrollera sin häst lös. JAG jobbar med det för att jag vill ha den kontakten med mina hästar. Jag bryr mig inte om du eller någon annan gör det eller inte.
Hur kan en häst som litar på sin ryttare vara otrevligare?
Den stannar ju för att den litar på sina instinkter. Alltså stanna med ledaren. Är du ledaren vill den stanna med dig. 100% instinkt. Det är säkerhet att hästen stannar dessutom sänker det stress nivån för hästen. Hur i hela friden du får det till något otrevligt är för mig obegripligt.
Vem har pratat om att leka gud? Varför får man inte träna sin häst till vad som helst? de är ju knappast "skapade" för att vara tävlingshästar i hoppning, dessyr eller dylikt eller hur? Jag har väl samma rätt att lära min häst ligga som någon annan har att träna dressyr?
Ponnyn ligger på komando och den stora..um,,,ja han ligger lite när som. Och som jag sa det handlar ju just om instinkter. Är du ledare så stannar hästen för att de är deras instinkt. Inte för att de tänker de där konstiga komentaren.
#51 & #52
Det handlar absolut inte om stolthet, vara rädd för att bli utskrattad eller att vägra leda sin häst i träns! Sånt har jag släppt för länge sedan.
Jag skulle bli precis lika förbannad om en häst kom lös oavsett om den hade träns, grimma eller inte hade någonting på sig och dessutom skadar min häst. Härom dagen mötte jag en häst som hade slitit sig från sin ledare och den hade träns på sig.
Precis som du skriver är hästen ett flockdjur och blir den tillräckligt skrämd av något kan den mycket väl slita sig vad den än har på sig, men om hästen och ledaren har övat ordentligt på sitt ledarskap stannar en skrämd häst hos en trygg ledare.
Däremot är det ju en himla tur att regeln finns så att alla som inte klarar av att hålla sina hästar i grimma slipper stanna hemma ifrån tävlingarna.

#77 Det är ju det jag säger. Hästen är ett flyktdjur, ett djur! Ingen människa kan därför kontrollera sin häst till 100%. Jag tror verkligen att man kan undvika många olyckor genom att ha träns på sin häst på tävlingsplatser som ofta är mer eller mindre röriga.
Jag tror faktiskt att det i många fall handlar lite om "att vara mallig" - för jag kan inte se någon annan anledning till varför man annars skulle vara så trotsig mot tränsregeln. Den gör väl ingen skada heller?

#78 ingen har väl talat om att bryta regeln. Finns det regler ska man ju följa dom men man kan ju diskutera hur vida dom är bra/dåliga.

#79 Fast jag tycker nog det låter som att en del är rätt "trosiga" mot regeln.

#79 Personligen är jag bara "emot" regeln för att jag tycker inte man är redo att tävla om man inte kan leda sin häst i grimma.

#81 Jag citerar mig själv "Hästen är ett flyktdjur, ett djur! Ingen människa kan därför kontrollera sin häst till 100%."

#82 Säger som vanligt, Den dagen en häst som litar på sin ägare skenar/sticker den dagen kommer inte ett bett att stoppa den.
Det är lustigt..innom travet, står och går hingstar brevid brunstiga ston i GRIMMA med möjligen en kedja och innom ponnytravet hanteras samma hästar (hingstar/brunstiga ston) av BARN från ca. 7-8 års ålder och så även i racen…sen ska det väll tilläggas att hästarna ALLTID har företräde på banområdet/stallbacken så du är ansvarig om du råkar ut för något på stallbacken som privatperson just för att minska olycksrisken…det innebär inte att allt är toppen innom travet, men ibland undrar man hur det står till innom ridsporten när man läser vissa inlägg att det är väll en självklarhet att hästen ska vara trygg med situationen och dom olika tävlingsmoment innan man går till start oavsätt disiplin..ingen skugga över någon.
nu har jag inte orkat läsa hela tråden, så ni kanske tagit upp det redan, men men
jag har fått höra att om en häst sliter sig när man är ute med den och den bara har grimma på så gäller inte försäkringen om nått händer. jag brukar alltid vara ute och gå med min lilla shettis i grimma och då har vissa påpekat det.
#84 Det är preciiis vad jag menar.. Det är det jag tycker är skumt oxå, vad jag egentligen vill få fram är varför går det bra med trav/race hästar men inte med ridhästar :S Klagar nu inte på "ridfolk" på något sätt alls!! Men vf känns det som olycksrisken är högre på en tävlingsplats tex hopp el dressyr?
Om så många tycker om tränsregeln så go for it men jag förstår helt enkelt inte bara skillnaden, finns det någon? Kan ni som är för tränsregeln och försvarar den snälla svara på det utan att använda samma tråkiga ursäkt, att alla andra är uppblåsta, har "jag vet bäst" attityd mm mm.. Om vi vänder på det..kan inte ni se en "jag vet bäst" attityd från er sida? Han som sa det han var det eller hur säger man 

jag tycker inte att regeln är nedvärderande, däremot tycker jag att den här tråden är det stundtals.
jag skulle nog inte ha några problem med att gå runt med Blacky i grimma på en tävlingsplats. majoriteten skulle nog klara det med sina ridhästar, även hingstar. MEN den lilla andel som inte klarar det är livsfarlig, dom kan ställa till med både det ena och det andra och det vill inte jag bli utsatt för. det är som att köra bil på vägarna, det kvittar hur bra du själv kör om det kommer en galning och kör rakt på i dig.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#87 du tar orden ur munnen på mej =) helt rätt
// Alexandra

#87 håller med helt, jag tycker det är en bra regel.
#87 håller också med dig! alla tänker inte på samma sätt…

Håller lite med Peppe men samtidigt också med JenD. Man kan inte skydda sig mot allt genom regler, det känns som om det poppar upp mer och mer av den typen av "friskrivningar". Vi fråntar människor dess ansvar och accepterar att de får avsäga sig sitt ansvar. En lyhörd människa som är koncentrerad på sin häst kan i de allra flesta fall förhindra en olycka. Tyvärr är det ju så att en hel del av våra tävlingsryttare och deras hästskötare (i alla åldrar) kanske inte alltid har fullt så god konstoll över sitationen som de tror. Jag är emot ett alltför tjockt regelverk och för att människor tar sitt eget ansvar, men tror i ärlighetens namn inte att det någonsin kommer att inträffa. Då är regeln ett bra skydd för den som blir drabbad. (På så sätt att den som lastar ut i grimma och tappar sin häst inte kan frångå sitt ansvar.)

så, då har vi väl i princip kommit överens om att vi inte kommer överens. vissa är för, vissa emot och några lite mittemellan.
en tanke som slog mig är att vore det inte bra om ridskolorna började lära sina elever lite mer än att rida och sadla? (vet att det finns vissa såna men långt ifrån alla) att man från början lärde eleverna grunderna i hästhantering (mer än till och från ridhuset), lite hästpsykologi- varför gör hästen så osv? ridningen är ju som de flesta vet bara en liten del i hästhanteringen.
kommer ihåg på ridskolan som jag red på, de hade 12-åriga praktikelever där ibland, vilkas föräldrar inte sällan ringde och klagade på att barnen fick rida för lite på sin praktik! de hade inte förstått, trots flera år på ridskolan att ridningen är det lilla i sammanhanget..
hade barn och ungdomar på ridskola fått lära sig mer grundlig hästhantering hade nog problemet med stirriga hästar blivit mycket mindre (nu påstår jag inte att någon här inte kan hantera sin häst) men om man bara lär sig rida vem ska då lära en allt det andra? många som skaffar häst nuförtiden kan ju ingenting förutom att rida.
hantera först-rida sen?
#92 Håller med dig till 110%
#92 Håller med dig om allt du skriver. Av de ridskolor jag har varit på är det bara en enda som lär ut allt runtomkring ridning.

på våran ridskola hade vi teori te.x om vad hästen gjorde när den var arg och så.
sen var jag medryttare på ett litet skettisto som jag tyvärr vart för stor för men varför inte lära sig om henne från marken, promenera och så. det bästa med hästarna är när man kan å det där "lill extra" förtroendet :)