Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3558 ggr
[LoveNasse]
0

Ras tips

Nu kanske det blir så att vi ska köpa polle och ni får gärna komma med ras tips :)

Det jag vill ha ut av hästen är:

Den ska kunna gå på lösdrivt

Ska vara minst 150 cm hög, max 170

Bra lämpad för dressyr och ävem kunna hoppa men behöver inte vara så högt.

Hobby häst att träna och ha kul med mer än att tävla

Inte en för kraftig häst som tex ardenner men ändå stabil.

Inte dyraste häst rasen

Hoppas ni har några bra tips :D

P.s Vad tycker ni är ett rimligt pris för medryttare att betala för att rida 2 ggr/ veckan? Hästen ska isåfall stå på ett stall med ridbana,liten galoppbana, tillgång till ridhus 15 ridväg bort, ingen mockning eller pass. Nära till busshållplats och centralt i närheten av stockholm??

andaloce
0

För det första så anser jag att ALLA raser är lämpliga för en BRA lösdrift, men för vissa kan det ta längre tid att vänja sig om dom är vana att stå på stall.

Viktigast med lösdrift är en bra ligghall och stoora hagar så hästen har möjlighet att kunna röra sig fritt i alla gångarter, jag tycker oxå det är viktigt att det finns träd och liknande i hagen så hästen har något att göra, klia sig på osv.

En lämplig ras? Welsh av cobtyp, New Forest, Fjording, Tinker.
Är inte så insatt i alla raser längre som jag var förr, men jag rekomenderar varmt welsh av cobtyp eller ev welsh cob, men den är lite grövre.

WhoCares-01
0

halvblod är ju det jag skulle föredra. men dom är ju gasnka dyra. kolla om du kan hitta t.ex en häst med d-ponny mamma och storhäst pappa. =) om hästen är i mindre laget dvs. 150-160 så är den ju faktist billigare (om det nu handlar om pris, de vet jag ju inte). Min Wilma har ponny mamma och hästpappa =) hon var 153 cm senast vi mätte henne men har växt något då hon är i bättre kondition nu.

varmblod-halvblod? de funkar också =) en stabil häst som lämpar sig för det mesta.

korsningar med halvblod överlag är att föredra, enligt mig =)

sedan är det självklart upp till var och en vad man gillar för typ av häsar =D

lycka till =D

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

[LoveNasse]
0

Okej tack :) har funderat på halvblod men backar lite på grund av priset… Behöver som sagt inte vara en svidyr häst. Den behöver vara rätt stor eftersom jag är 179 lång …

Cilla89a
0

#3 Är du 179 bör du nog ha nån runt 165-170 för det ska se proponerligt (stavning?) ut.
Halvblod är de bästa alternativet om du vill hålla på med hopp/dressyr.
Vad har du för maxpris?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[LoveNasse]
0

#4 Ideal storleken är 165 :) Men jag har mkt bra balans och väger 55 så jag passar även på mindre hästar. Max pris är 40 000. Är evn intresserad av unghäst att vidareutbilda-

emeliekarlssoonn
0

Kallblodstravare kanske? :) 
Dom är inte jättestora kanske men dom flesta bär upp ryttare bra (iaf dom jag ridit). :)  Dom ligger ju inte jättehögt i pris heller. Sen kan de ju behöva en del utbildning beroende på hur långt tidigare ägare kommit i ridning och sånt. Har man tid och kunskap kan de ju bli riktigt fina ridhästar.

Annars som en del sagt, welsh cob, tinker, lättare nordsvenskar. :)

Cilla89a
0

#5 på vilken nivå vill du träna och tävla i dressyr och hoppning?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[LoveNasse]
0

#6 Hmm bra tips fakitskt. Har ridit en heldel kallblod och många är väldigt bra hästar om man inte tar den kraftigaste varianten för dom brukar vara lite "klumpiga". När jag tänker efter så skulle de ju passa bra med lösdrift osv… Måste kika på lite annonser :D

Pia-Lena
0

Varför inte en islänning, de extra gångarterna är en bonus och rida dressyr kan du också göra.

Linnea
0

#8 funderar du på ett kallblod så kika på finsk häst (finnhäst) det är ett lättare kallblod, väldigt fina men kanske inte riktigt så stora som du tänkt dig :)

Skynda långsamt så går det fortare.

[LoveNasse]
0

#9 Jag gilla rinte islänningar så mkt, har ridit islänning tidigare :)

Pia-Lena
0

#11 Vad är det specifikt du inte gillar med rasen i fråga?

[LoveNasse]
0

#12 Att dom är för små, jag är väldigt lång och känne rmig stor på dom. Sedan kan man nästan inte ta i dom utan att dem börjar passa eller tölta .. ^^

Pia-Lena
0

De islänningar jag har/har haft har varit 1.32, 1.36 och 1.43, själv är jag 1.72. Har aldrig upplevt några problem med min längd ens på den som var 1.32. Du tror inte att det är så att du är rädd för att andra ska tycka att du ser för lång ut, ibland kan andras uppfattningar tränga sig in i ens egen skalle. Om du tycker att de börjar tölta/passa bara för att du tar i dem så beror det nog bara på att du inte hunnit komma riktigt underfund med hur de funkar. Jag tycker du ska ge rasen några chanser till, den är faktiskt riktigt trevlig och rolig att rida

[LoveNasse]
0

#14 Nej det är inte det. Jag har ridit islänning i tre år tidigare och först älskade jag dem men nu vet jag att det inte är rätt för mig. Jag vill ha en större häst med 3 gångarter men tack iaf :)

MangoMelon
0

Jag håller med tidigare talare, jag skulle kolla på ett lättare kallblod om du inte råkar hitta ett halvblod i din prisklass, vilket tyvärr kan vara ganska svårt.. Men jag bor i finland, och här har vi ju våra finnhästar. De är kallblod som tål det mesta, är ofta lugna och stabila, samt mycket lättlärda och samarbetsvilliga. Och de är inte så tunga och klumpiga. Tror inte det finns en enda ridskola här som inte har åtminstone en finnhäst. De funkar till allt, vi har en hingst vid namn Priori som går svår a dressyr samt hoppar 120 cm bana, så har vi Glimma som går maraton i körning.. De fungerar även bra som dressyrhästar eftersom de inte är så klumpiga :) Många använder även finnhästar till invalidridning, tack vare deras lugna temperament. Det finns dock finskisar som är eldiga och heta, dem tycker jag om :D När man letar finnhäst lönar det sig att ta en som är ridstammad, alltså en som inte gått på travet eller har travarföräldrar. Detta endast för att finnhästar med travbakgrund ofta har mycket svårt att gå i rätt galopp och rätt form. Det är ingen skymf mot travare, det är sanning. De är även rätt så heta och kan ha lätt för att sticka eller så har de nån undangömd skada nånstans..
Det andra är att man ska fundera om man vill ha den traditionella finnhästen som är mellan 155-170 cm i mankhöjd eller om man vill ha suomen pienhevonen, alltså som namnet säger så "liten finnhäst". Dessa är näpna och lätta i typen, samt sällan över 150 cm höga.

En finnhäst klarar av lösdrift med glans, ofta trivs de bättre om de får vara utomhus. Kanske det vore något? :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Lorita
0

om du nte ska avla så tycker jag du ska leta häst helt enkelt och inte stirra på ras. En häst du gillar och inte för mycket fullblod eller en travare om du vill ha den på lösdrift, något lite mer stabilt.

skulle jag leta hade det varit welsh cob sektion D, men nu ska jag inte ha en ny häst Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[LoveNasse]
0

#16 Tack för tipset.. men är inte dem svåra att få tag på? Sökte lite och hittade nästan ingenting :(

#17 Jag ska köpa häst inte ponny isåfall :)

Pia-Lena
0

OK, jag ger upp, ska inte försöka övertala dig mer. Har du försökt i tre år och ändå inte fastnat så gör nog ett par försök till varken till eller ifrån. Annars är shetlandsponnyn en väldigt trevlig ras, fast det kanske inte heller är aktuellt för din del såvida du inte kommer att behöva sällskap till din nya häst. Lycka till med letandet.

[LoveNasse]
0

#19 Shettisar är underbara men att rida på funkar nog ej jag är 179 cm lång :P

Lägger in en länk till en häst jag hittade.. vad tycker ni?

http://www.bukefalos.com/r/showentry.php?s=fd44a411a0fc566eb077c1e77ad4ece1&e=91964&catid=14

Pia-Lena
0

Aha, anar jag inte en liten dragning åt islandshästhållet till. Elding, som är far till din tilltänkta häst, är ju ett typiskt isländskt namn, dock inte på hingst  utan på sto???? Ser ut att vara en trevlig häst, vacker, omdömena om henne låter bra, åk och se på henne.

[LoveNasse]
0

#21 Jag tror det är en nordsvensk :) Men isisar och nordisar påminner ju om varandra så… Måste visa föräldrarnâ ^^

marinelady
0

Enbart grundutbildad, har du kunskapen att kunna vidare utbilda henne? Jag skulle satsa på en häst ( strunta i ras!) som är utbildad i de områden du är intresserad av speciellt  om man inte har erfarenhet eller lust att utbilda sin häst mer från grunden.  Du kommer dessutom köpa dig ifrån så många problem och kunna börja av där du vill och utbilda dig själv på den hästen :) Något många missar är faktiskt hästar som inte fungerat i ridskole drift eller som säljs från ridskola de behöver inte vara alltför dyra.

Det behöver ju inte vara en häst av kallblodstyp för att den skall kunna gå på lösdrift, det passar ju nästan alla hästar bara man har en bra lösdrift.  Det finns ju alltid täcken för de mer frusna djuren.Jag har absolut varit med om fullblod som har gått på lösdrift utan problem. Dock får ju alltid situationen anpassas efter häst, täcken eller inga täcken.

OBS hur billig hästen än är, gör alltid en veterinär check.

Invisible
0

Här finns det kansk någon? Oskyldig

http://stallcm.se/html/till_salu.html

[LoveNasse]
0

#23 Den lösdriften jag skulle ha på isåfall är stor med flera träd. Längst upp i hagen är även en lada med halm som hästarna kan gå in i (men av någon anleding brukar dom inte göra det !?) så den lösdriften är bra. Det är bara det att jag har fått för mig att man inte kan låta ett tex halvblod gå på lösdrift..

#24 Tack för tipset :) Häst 1 och 9 kan vara intressanta :D

marinelady
0

#25 Äsch det är bara bullshit halvblod kan även dem gå på lösdrift, många låter dem ju göra det under sina första tillväxt år så varför skulle de inte klara det i äldre dagar?

Wcob
0

* Welsh Cob är tåliga och mycket lämpliga att ha på lösdrift.

* De finns även i hästmått, alltså över 150 cm.

* De har bra gångarter för dressyr men är även naturliga hoppare. Är man intresserad av körning, Akademisk ridning, western osv passar de alldeles utmärkt till det också.

* Welsh Cob är rubust med rejäla ben och utmärkta hovar men de är inte klumpiga utan rör sig lätt. Det finns både tyngre och lättare modeller av rasen. De flesta cobar har ett gott djup vilket gör att en lång ryttare inte behöver en så stor häst för att känna sig lagom, runt 155 cm brukar de flesta längre ryttare nöja sig med.

* Sist men inte minst så är de ju väldigt snygga också! Kyss

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Lorita
0

#27 Welsh Cob är hästarnas Rolls Royce Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[LoveNasse]
0

#27 Bra tips… :) Jag kollar runt för fullt efter lämpliga hästar!

WinterPrince
0

Jag tycker också det låter som en Welsh Cob du letar efter. Dom är väldigt allround.

Elshira
0

Japp tänkte skriva lite om Welsh Coben men såg att några andra redan gjort det men det är värt att nämnas igen.

Jag tycker du verkar leta efter en Welsh Cob!

Hakuna matata!

Linnea
0

på hästhoppning.ifokus finns en welsh cob valack till salu

Royalz
0

Det finns ju många bra korsningar också. Du behöver ju inte köpa en renrasig :)

Zabbio
0

En varmblods travare med bra ridexteriör kan passa dig utmärkt, om jag förstod dig rätt med att du inte tänkt tävla mycket/höga klasser. De går aldeldes utmärkt att skola till att gå bra på normalhöga dressyrklasser, brukar funka fint på hoppning och är underbara skogs/hobby hästar.

Annars finns kallblodstravare som är bra lämpade till dressyrarbete (fråga någon som rider akademisk dressyr tex), är lite kraftigare, har vilja och är hyfsat billiga.

Sen finns det många andra raser också, om du går upp i pris. Och många fina korsningar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

mallan-nog
0

Tänkte direkt på ridtravare.. underbara hästar, tåliga, lättlärda och många går rätt hyfsat i dressyr, hoppar ofta rätt bra oxå. Eftersom du dessutom inte är ute efter att tävla tycker jag att de verkar passa. De är ofta inte heller så dyra i inköp…

Royalz
0

Jag skulle inte köpt en travare om jag var du :) Om du vill ut och träna/tävla lite lättare är det bättre med ett halvblod eller någon korsning, inte travare.

supernova
0

En större arab av sportmodell skulle också kunna vara något. Finns väldigt fina araber av bra ridmodell och som har en mankhöjd runt 160 cm. Dom går också alldeles utmärkt att ha på lösdrift. Har haft alla mina araber gående på lösdrift utan problem. Har även haft ett engelskt fbl på lösdrift. Hon hade dock ett tjockt täcke med hals när det var som kallast. Men dom har trivts lika bra allihopa.

Så att fullblod inte skulle kunna gå på lösdrift är bara förutfattade meningar.

MangoMelon
0

Alla hästar kan gå på lösdrift så länge lösdriften är ordentlig. Det vill säga med en ordentlig ligghall med mycket strö och minst tre väggar så att hästarna kan gå in när det blåser/regnar/snöar.
Samt att hagen utanför är kuperad så att de både kan springa omkring och busa, och ställa sig under ett träd om de känner för det.

Det är inte rasen på hästen som säger huruvida den kan gå på lösdrift eller ej, det är hur människan har lagt upp det hela.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Linnea
0

så länge man inte har ambitionen att tävla högre klasser så funkar en travare hur bra som helst, det måste inte vara en gammal sliten som har gått på banan hela livet, köpte min när han var 4 då hade han startat en gång. många av dom duger ju inte till travet. de amerikanska har ju ofta lite fler gångarter också. (om man nu är intresserad av det)

WhoCares-01
0

#36 inget fel alls på travare(!) en på min hoppträning har en travare som hoppar helt fantastiskt. efter bara ett års träning startade dom 1.00 och 1.10 på lokala hopptävlingar och tog sig runt felfria och med fina runda språng. Grizzly som han kallas ser ut som ett lätt halvblod och rör sig jättefint.

sen tycker jag nog inte att man ska kolla efter en speciel ras. kolla på olika typer av hästar så är det större chans att träffa rätt =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

[LoveNasse]
0

Jag har faktiskt haft en medryttarhäst som är travare och han var helt underbar… tills han fick ont i ryggen stackarn.. :(

HannaT
0

Jag som är halvblodsfanatiker rekomenderar självklart den rasen :) Men smaken är som baken, det viktigaste är att du hittar en häst som passar dig och dina behov.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Zabbio
0

#36 Om det är lite lättare tävling fungerar en exteriört vettig travare lika bra som halvblod. Skillnad märks först på högre klasser - om både travare och halvblod blivit lika genomtänkt ridna. Det tragiska med travare är att det sällan är dressyrintresserade som köper dem, så de får inte alltid en vettig utbildning inom dressyr. Och i högre klasser rör de sig sällan helt korrekt utan väldigt mycket arbete, men det är i högre klasser det.

Sen får TS självklart välja ett halvblod eller vilken ras hon vill men travare är mycket häst för pengarna, alltså värd att tipsa om, och till hobbyridning fungerar de generellt lika bra som någon annan ras. De kräver dock lite mer av ryttaren och lite mer förståelse för att bli bra dressyrhästar och röra sig rätt. Men de är långt ifrån olämpliga att lära sig bära sin ryttare på ett trevligt sätt.

:)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[LoveNasse]
0

#43 Jo det är sant att de ofta icke dressyr människor som som köper travare. Och därför blir det folk som bara vill ha en häst att "lufsa i skogen" med. Jag tror att där har vi svaret på frågan varför många inte tycker travare är "riktiga" hästar. Det är heltenkelt så att det ofta är dåliga ryttare som köper travare och med en sämre ryttare blir resultatet en söndrig och feljobbad häst :S

P.s Ville bara säga att det kanske har löst sig nu. Har precis provridit en arab som är jättebra. Ligger när på ett fint stall och han är ung och helt oförstörd. :) Men fortsätt ändå gärna komma med ras tips. Det finns fler som kan behöva det!

supernova
0

Bra rasvalFlört