Försäljning, hur göra med pass??
Oj, vad länge sen det var jag var här inne =)
Behöver er hjälp fort.
Ikväll ska vi skriva ägarbyte på Kiara.
Hur gör jag med passet? Ska det skickas in till avelsföreningen tillsammans med ägarbytespappret? Eller kan nya ägaren ta det direkt?
Avelsföreningen har semesterstängt, morr. Så kan ju inte ringa och fråga dom.
På ägarnytespappret framgår det inte, står bara att det pappret ska skickas in, och pengarna för ägarbytet ska sättas in på ett visst konto. Står att ny ägare ska skrivas i passet, men inte om dom ska skriva i det, eller om det räcker att vi skriver i det.
Någon som vet?
Har hon bytt ägare förut? Då kan du kolla om där finns någon -stämpel från avelsföreningen. I min avelsförening (SWF) gör -dom ägarbytet.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Jag köpte henne från uppfödaren. Vid köpet hade hon inte hunnit få passet än. Så när uppfödaren fick det fick jag det direkt från henne.
Det hade jag inte tänkt på, tack =)
Då måste det ju gälla samma nu. Att vi kan skriva i i passet. Passet är ju lixom inte ett ägarbevis, det ska ju alltid följa hästen. Det är ju själva ägarbeviset som är just ägarbevis =) Och det skickas ju in.
När jag köpte min ponny i januari skrev både jag och säljaren på sen skickade jag in det till min avelsförening (SWF). Dom stämplade och reggade ägarbytet och skickade tillbaka det till mig på postförskott 100kr. Fanns en sida för ägarbyte i passet. Det här med pass är nytt för mig för sist jag köpte häst hade behövdes inget pass till hästar så tyvärr är jag inte till mer hjälp, kanske finns info på hemsidan?
Det är olika i olika rasföreningar, hur man ska göra med passet. Halvbloden räcker att man skickar in ägarbytespappret, för shetland måste passet skickas in.
Jag vet inte vilken ras det gäller i detta fallet, men försök hitta info på rasföreningens hemsida.

Jag har letat och letat på helsidan, men hittar inte.
Hon är reggad i Svensk Ridponny

hemsidan ska det ju självklart stå =)