Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4988 ggr
SHV-Pysen
3

Ridstövlar med korta skaft?

Tänkte att jag för en gångs skull ska lägga ut lite pengar på ett par ordentliga ridstövlar och kunde tänka mig en prisgräns på kanske 1.500 elr så.

Gick in på Hööks och kollade. Hittade ett par jättesnygga ridstövlar som var nedsatta i pris som jag testa, och de satt hur bra som helst, men…. Tydligen är det bara långa människor som har ridstövlar. Skaften var alldeles för långa. Testade alla stövlar de hade och alla skaft irriterade ju i knävecken.

Jag är typ 1.61 elr runt där iaf och från hälen till knävecket har jag ca 42 cm. jag tycker jag är ganska normallång, inte jättekort ändå, men ändå kan man inte hitta bra ridstövlar??

ska åka till de andra ridsportbutikerna och kika, men tvivlar på att det finns några.. vill helst inte beställa via nätet men blir kanske tvungen.

nån annan med samma problem? hittade ni några till slut?

Peppe
0

det är så det är med stövlar, alla går igenom det där i början. stövlarna sätter sig till slut, det är bara att härda ut =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Marrsson
0

Tänk på att de blir skillnad när du kommer upp i sadeln :) MEn jag förstår din fundering :) Själv är jag bara glad för långa ridstövelskaft :) hihi men jag är ju en 180cm jätte :)

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

supernova
0

Jag är inte heller så lång, men hittade ett par Sarm Hippique stövlar som passar perfekt. I och för sig så är det inga billiga stövlar då dom ligger runt 4000 kr, men det är värt pengarna. Dom flesta läderstövlar av bra kvalitet finns i många olika längder och vidder, och ibland går det även att special beställa. Tyvärr så får man inte så mycket för 1500 kr idag, så om jag vore du skulle jag sattsa på ett par fina begagnade, eller så hade jag sparat lite till. Skulle inte beställt ifrån nätet då måtten ibland inte riktigt stämmer överens med verkligheten, och kvaliten är väldigt svår att avgöra.

SHV-Pysen
0

Jo, men om man inte ens kan böja bak bena när man går så är det inget man vill gå runt med, man ser ju inte klok ut om man ska gå med raka ben. sen när man rider böjer man ju på benet också det borde ju inte funka så bra då…

supernova
0

Kan man inte gå något så när i stövlarna (får lov att vara lite obekvämt i början), så är dom för långa. Specielt om man någon gång har tänkt sig att hoppa med dom.

Zadeira
0

Jag har samma problem, men jag har inte bara korta underben utan väldigt musklade vader också.

Provat de så kallade vidare skaftvidderna, men det går ändå knappt att knäppa på mig. När de mot all förmodan gör det så är skaften alldeles för långa.

Har en kompis som har motsatt problem, hon har extremt smala vader, och on löste problemet med att speciallbeställa från Tyskland. Det kostade runt 4000 tror jag, men så fick hon stövlar som satt perfekt på henne.

Peppe
0

#6 hade samma problem som din kompis, tills jag hittade ett ensamt par stövlar i en ridsportaffär som dom inte blev av med för att dom var för smala. jag fick dom för 1000 kr bara för att jag kunde ha dom, ord pris 2700 kr =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Grabbarna-A]
0

Tips: Mountain Horse har både olika vidder och olika längder på sina stövlar… Glad