ÖB-täcken?
fick just reklam från ÖB. dom säljer regntäcken för 199 kr, vintertäcken för 395 kr och fleecetäcken för 95kr..
någon som vet om det är något att ha??

vaaaaaa! Vad billigt
fleece vill ju ja ha!

Japp.
Har köpt mig ett av dom där regntäckena idag =)
Termotäckena såg ut att vara hyggliga med tanke på priset 399 då har man faktiskt råd att köpa två per vinter ifall dom river sönder dom. Dom såg tjocka och fina ut när jag kände på dom.
Regntäckena hade ingen öppning i halsen =(, känns väldigt bakvänt att "trä på" täcket Inga besnören fanns det heller vad jag såg. Men rejäla maggjordar och så.
Fleece täckena såg ut att vara riktiga b-produkter, såg inte särskild hållbara ut tyvärr, men priset är helt rätt för den kvaliten.
Hjälmarna såg fina ut, kan dock inte märkningarna så bra så jag skulle inte våga köpa en sådan hjälm.
Däremot hade dom jättesköna ridhanskar med kardborreknäppning som bara kostade 49 kr.
Ursäkta…vad är ÖB? 

på öb?????? har nog inte vi fått här….
ÖB = överskottsbolaget
hah skojar du om regntäcket? vadå trä på?? hahhaa

Enligt personalen på mitt ÖB (överskottsbolaget) i värmland så skulle hästprylarna ingå i deras sortiment och bli kvar. Perfekt att ha som reservgrejor.

#9 det finns ingen öppning/knäppning i halsen. Du kan inte lägga det på ryggen och sedan knäppa det som iaf jag är van vid att göra.
Enligt personalen så var det amerikanskt sätt (?) och skulle motverka bogskav..

Snygg skäck på bilden. *Ler*
Ja, det kanske hjälper mot bogskav men undrar om alla hästar vågar få på sig täcket på det sättet.
#11, haha motverkar säkert bogskav, speciellt eftersom att man aldrig skulle orka ta på det.. men som ni säger, säger ok som extratäcke.. tänkte iaf kolla om hjälm, min börjar ha varit i marken många ggr nu
men ja kör med bogskydd funkar lika bra,, de låter lite skumt hehe, ;P roligt att dom börjat med hästprylar :)
jag tror det funkar bra att trä på det över halsen. sitter nog bra

#8 jag fick reklambladet idag. Ska ner och kolla det imorgon hur sakerna ser ut

#4-7 Tackar för bilderna:)
Blev glatt överraskad i afton då jag ögnade igenom den saftiga reklamskörden! ;) Får minsann ta en sväng till ÖB imorgon och spana in eländet.. =)
#10: vad kul om sortimentet består, enligt reklamen så är det ju ett "unikt tillfälle" så jag trodde det skulle bli rejäl anstormning efter grejjerna ;D Sedan får man väl se hur kvaliteten är förstås, det kanske inte alls är prisvärt trots de låga priserna.
#4: Bra jobbat tjejen! Annars kan man ju göra såhär: ;)
http://www.overskottsbolaget.se/kampanj.asp?id=6
Mvh Tessan

vad tror ni ang lädersåpan och läder tvålen? någon som provat den innan?

jag har köpt både termotäcket, regntäcket och fleecetäcket…

har du provat de? är de bra tro?
#20: vad kul, hur kändes dom? - I kvalitet och foder (vintertäcket)? är regntäcket helt ofodrat, utan innertyg? Nyfiken så jag spricker! ;D

Jag fick en grimma från öb av min mamma idag:))

jag köpte regntäcket till oskar. hem och trädde det över skallen på honom. satt som en smäck. jag blev överlycklig.
en maggjord som går vid sadelgjordsstaden. sedan likadana remmar som bensnören. det var väl den enda nackdelen tror jag.
köpte tre burkar biotin för 49:- st. såg ut som kaninmat…
dock var nästan alla större strl av regntäcket utplockat, ivf i kristianstad. ingen fodring alls utan det var bara ett simpelt regntäcke…
När jag jobbade i Frankrike var alla regn, svett och vintertäcken utan spännen fram. Till en början så var det ovant men man fick snabbt in tekniken.

termotäcket var jätte mysigt! Regntäcket var ok.. fleecetäcket som alla andra fleece..

Jag har haft täcken utan spänne fram till mitt halvblod och det gav aldrig bogskav
Godiset har jag provat förut och hästarna gillar det, lagom hårt
Schampot använde jag i somras och det var bra också

#19 jag har båda och tycker de är toppen!
#26: vad roligt! =) Hur tjockt upplevde du termotäcket - är det ett tunnare eller tjockare vintertäcke? *pepprar med frågor*

Jag syr täcken till mina små och syr alltid igen flease täckena fram, skaver ej och det går både snabbare och fortare att ta av och på!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Har köpt biotinet förut när ÖB hade det i affären, Bra sort, pellets. Även linimentet, hovoljan, godiset och vitlöken (köpte v till min kompis.
Min pålles bästa innetäcke är ett thermotäcke med helbog och magvärmare, suverän mot bogskav. Synd att inte det passar så bra runt magen längre =(
Kanske man ska åka dit och titta på täckena. Mina 3 utetäcken har ju Charm bitit hål i =(

#29 Lite tjockare, de va ju 300g fyllning.. lagom tjockt tyckte jag! kändes jätte mysigt!
#33: ser fram emot att få klämma lite på det, jag också! ;D
#31: Det sitter ju som smäcken! =)

Ja var där och kolla på de, men tyckte inte att det var något att ha…
Har varit på vårt ÖB och köpt vitlök och en ny ridhjälm, liniment och några reservgrimmor. Vitlöken är bra och billig tycker jag.

*skrattar*
Regntäcket var ingen match för små busiga shetlandsponnyer att plocka av sig och lägga i den lerigaste pölen i hagen och hoppa på det!
Det överlevde 3,5 timmar, nu finns det inte mycket kvar. Jag gav ju inte mycket för det, men nu vet jag 

Det jag tyckte om med regntäcket var att de var förstärkta med läder vid gjordarna och benremmarna. Kan inte gärna kalla dem snören då de är så breda men ändå. ;-)
Ett billigt extra regntäcke var det i alla fall. Här i Gävle var det otroligt urplockat på 115 storleken men annars fanns det gott av dem. Färgerna här var i mörkblå, koboltsblå och svart. Så Dixi fick ett svart. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

åsa, det är ju snarare magremmar de har satt som bensnören… ;)
oskars satt lika fint i kväll när jag tog in hästarna som i morse… :D
Alla täcken var slut i ena öb-butiken idag, men i grannstaden fanns det ett gäng kvar. Konstigt att det kan skilja så men nöjd är jag i alla fall som fick klämt på dem =) Regntäcket hade ju en kul modell utan bogspännen men det var så hiskeligt tunt, utan en tillstymmelse till foder så det vart inget för oss.. termotäcket var däremot väldigt mysigt, kändes kanske lite tveksamt om det verkligen var särskilt vattentätt eller hållbart (vid tuffa tag), men så har jag heller ingen erfarenhet av denna typ av material..
Hur som helst så köpte jag ett för att ta hem och fundera på men åkte sedan vidare till hööks - och det hela slutade med att jag köpte hööks nya, gröna vintertäcke för 50 spänn mer än öb:s termotäcke =) Kan ju inte svara på vilket som är bäst men hööks täcke kändes kraftigare och mer kvalitativt.
- Om en häst är mellan två storlekar - är det då bättre att välja det lite större än det lite mindre??
bara en liten fundering.. =)

Jag hade tagit ett större. Ett mindre kan den få skav av.

just det att täcket inte vad fodrat gillade jag. oskar ska ha täcket enbart för att han inte ska bli blöt. han är ju jättehårig nu så det behövs inget annat… :D
säger som gejsa, hade tagit ett större.
jag skulle prova mig fram. mirran verkar vara mellan 145 och 155. om jga tar 145 som blir det kort i rumpan, så jag måste spänna upp allt i bogen, men då blir det ju glapp där. men 155 blev fr stort så jag spänner åt allt som går i bogen och då är det ändå så att den delen som ska vara på manken/halsen kommer bakom manken och skaver.. plus blir för långt bak… men det skiljer sig ju ofta i märken.. men jag förösker nog hitta ett som sitter bra ändå.. men typ vintertäcke är ju bra om det är större, för då har man ju ofta ett innetäcke under

det är ju så olika stoleksskillnad från märke till märke.
Köpte 155 från Börjes och det satt bra, medan 155 från Hööks är alldeleas för stort.
Jag har problem att hitta täcken i rätt storlek till min gubbe. Vissa 155:or är för trånga i bogen och för långa över rumpan, andra sitter bra i bogen, men för korta över rumpan.
De 2 regntäcken han har nu (Börjes Himalaya och Haglunds fleecefodrade regn) sitter bra i bogen (bogveck), men är på gränsen för korta över rumpan.
haglunds grejer var på tok för små för mirran i 145.. inget av det jag beställde passade

vilka stora täcken ni har….
shirley har 125……

#47# Vad har du för häst då? Min islänning har inte ens 125 han har 135 som min fjording.

Ametist och Athena har 125 D-ponny

Förstår inte hur ni får rum med ryggen ända ut till baken med 125 när det är en d-ponny.

Wiemona är knappt 150 hög och mäter 120 från framför manke till svansfäste. Trodde inte mina ögon själv och kontrollmätte flera gånger

Går utmärkt

calippo har faktiskt både 125 o 135 lite beroende på täcke. det har ju mkt med manken/bog att göra.
#32 Vad är Biotin bra för,, hehe ja kan inte sånt där ;P
#38 Ungefär hur ser koboltsblå ut?.. mer åt ljusblå/mellan blå?
håller med lisette,, ja har dom 125/135 lite olika till min c-ponny och det sitter perfa ! :)

min shettis har 75-85. och mammas pålle har 135 tror jag.,

#55: Det är ungefär som på bilden i #52.
Audiatur et altera pars

#56# Är det ett foto på ditt russ? Är inte det Beas häst?

#52# Ja, jag ser att det går utmärkt. Men det är väl bogen på din häst som är mycket mindre då och smalare hals. Jag har ju en islänning som är rätt så grov.

Ernst Rolf känner jag igen någonstans. Hur länge har du tävlat i ponnytrav? Min dotter tävlade år 2000 och 2001 tror jag det var. Broängens Emil hette vårt russ.

jag har haft honom sen 2004, han vann derbyt 2000 och 5års baggen 2001.

Ok, då var det iaf inte du som körde när vi höll på. Eller också har ett namn som är likt någon annan travponny.

ja det finns många bra ernst hästar!

Vad heter uppfödaren?

jag kommer inte ihåg vad han heter men stuteriet heter stuteri ernst

#55 om du kollar på min bild lite längre upp i #31 är det koboltblått. himla snyggt faktiskt!

Ja jusst ja lisette du hade ju det koboltsblåa av rätt täcke dessutom. ;-)
Audiatur et altera pars
#32 För hovarna.
dom va la sådär beror på vad man vill ha

kollade regntäcket när jag var där. Det var jättefint och så men jag gillar inte när det är ofodrat. Blir ju kallt för hästen när det blir blött
#31 nej vilken fin färg.. vilken täcke är de? är de från ÖB? skiit snygg färg..! är de den som kallas koboltsblå?
oj såg de nu,, men himla fiint med koboltsblå..
är de regn,.,?? synd i sånna fall har precis köpt ett KNALLROSA hahaha,, jätte coolt ! men har alltid velat ha en sån färg på täcke har funderat länge på att köpa ett sånt där thermo master som #52 har,, de är superfint oxå ! * :)

#74: Vart har du hittat ett knallrosa regntäcke? Vill också ha det ju;-)
Audiatur et altera pars
jag har problem med mitt varmblod. storleken på hennes täcken ligger mellan 145 o 155 cm. Tar jag den mindre storleken blir det för kort i rumpan och tar jag det större glider det bakåt och börjar skava mot bogen ändå… :/ vet inte vad jag ska göra, känns som om någon skulle vara tvungen att skräddarsy ett täcke för att Maja ska få ett passande och skönt täcke.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Jo, jag har provat ett sånt på mitt russ då hon hade lite liknande problem. men tyvärr så e jag lite skeptisk till att det skulle kunna hjälpa Maja, eftersom täcken verkligen skavar något hemskt. och jag kan ju inte lämna henne utan täcke hlr, då fryser hon ihjäl, då hon är ganska så frusen av sig :/
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

kan berätta för er att regntäcket inte är ngt att ha. oskar hade på sig det igår när det regnade och han var blöt under täcket sen…

#79# Det är inackorderingshästen som har köpt ett nytt regntäcket från Hööks också.

#78 Pim fick i vintras lätt skav på bogen och jag köpte bodskydd i fleece. KANON!!! Värt att prova åtminstone. Dyrt var det inte heller. 184 kr. Köpte det via nätet i ridsportshopen.com