Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2002 ggr
Sannalouise87
0

Tänka på som medryttare?

Jag har hittat en häst som jag ska bli medryttare på. Har ni några tips på vad man bör ha klart med ägaren innan man börjar rida? Allt fårn om hästen blir skadad till …?

Jag har inte varit medryttare innan, så jag vet inte vad man bör tänka på. Dock har jag haft egna hästar, men då har man ju skött allting själv och har hästen blivit skadad så har det ju varit mitt egna fel och jag själv som fått betala…

Maja
1

Det bästa är nog om ni skriver ett avtal tillsammans där ni tar upp vad du får göra med hästen, hur ofta du ska vara hos den, vad du inte får göra, hur mycket du ska betala (eller om det är gratis) med mera. Då får ni båda klart och tydligt ett papper på vad det är som gäller och missförstånd kan undvikas.

Det är väldigt olika från stall till stall vad man får för uppgifter. Jag till exempel behöver bara rida och är inte skyldig att mocka, städa, smörja med mera (även om jag gör det ändå), medan jag vet dem som har in- och utsläpp, fodringar, mockningar med mera på sina "avtal" (muntliga som skriftliga).

Sedan kan du alltid fråga ägaren om du undrar om någonting speciellt.

Lycka till med hästen! :)