Tävla bettlöst?
Nej det får man inte.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Kanske på Klubbnivå men inte högre.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

De handlar inte om att vara bättre än andra. Att rida bettlöst bevisar inte att du är bättre än andra på att rida, det har inte med de att göra.
// Marielle

Det va inte min mening att låta arg. Självklart ska man fråga :)
// Marielle

De är särskilda bestämmningar enligt TR.

#10 nja, kanske i att tävla men du kan ju alltid göra annat, små uppvisningar på ridskolornas sommar och vinter shower kanske?;)
(mvh från en till som är avstängd från tälvingsvärlden pga utrustnings "brist" ;) )

# 11 - vad har du för utrustningsbrist ? :)

#10 rider man ordentligt så skadar det inte att ha ett bett i munnen. annars skulle det ju inte vara tillåtet att ha bett överhuvudtaget. men visst, sen finns det dem som inte förstår att hästen är känslig i munen.
känns ju nästan lite löjligt när du säger att du måste ge upp din dröm? kan alla andra rida på bett så kan väl du med?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#13 - Håller med Lite där!
Om du nu inte gillar att rida med bett kan du kanske gör ade barar på tävling .?
#13.de är inte att jag ger upp alla mina drömar;)
Men att rida bettlöst på tävling va en av dem så jag får ge upp den drömen.
Ja man kan ju rida ordenkligt men man behöver inte alltid använda utrustningen på fell sätt utan att kunna skada hästens mun.man behöver inte ens märka att hästen blir skadad av de.
har inte läst hela artikeln men den värka för klar mycket ;)
Här har du en bra artikel .
Får man inte tävla bettlöst i western då? du kanske kan sadla om till det. trots allt är ju bettlöst på repgrimma (och de andra huvudlagen vars namn helt och hållet rymt från hjärnkontoret) mycket mer förknippat med western än dressyr. betyder ju inte att du ska sluta helt med vanlig dressyr, bara ett prova-på tips
själv testade jag western av en slump efter ett brokigt förflutet inom den vanliga ridskolevärlden så att säga, och jag insåg direkt att jag var född att rida western! då hade jag trots allt inte haft en tanke på det tidigare

#16.jag kan alltid prova de men de blir när jag köpt min älskling gå in på Min personliga sajt så får du se han i mitt album ;)
#17.RESPEKT. Jag ser upp till dig jag hoppas att vi är på samma spår.
jag gillar inte bett tycker inte de är något bra för hästen du då ?
Här är lite mer beskrivning av mig här ine kan man se vad jag är för person Min personliga sajt

#18 hehe tack^^ ja det ligger nog bakom hörnet ;)
Jag förstår folk med bett så länge de rider med mjuk hand m.m. men är inte heller någon bett älskare. De hästar där jag får välja själv får gå bettlöst. Eller som i Peewees fall ingenting.
Har personligen ingenanledning att använda bett så får jag träna hästen vill jag inte ha bett. Och som sagt det är hemskt att se hästar som far illa av bett>.< (alla gör det inte men det är ju inte ovanligt idag tyvärr…)
Kul ska läsa :) går att läsa mer om mig på min sajt här och hemsidorna:
www.mos410.webs.com
www.duochjag.webs.com
Dom är under uppdatering men lite uppfattning kan du nog få :)
(till lägger han kan inte ligg på komando han är bara lat ^_^men lite gulligt är det med)

På ridtravarföreningens tävlingar är det tillåtet med sidepull och (i de högre klasserna) Hackamore.

# 17 - Ser sjukt härligt ut :)