Vanskötsel..vad kan man göra?
Hejhej!
Jag börjar bli rikigt förbannad nu rent ut sagt det är en man som bor inte så långt ifrån min mormor och morfar. han har 4 travare samt ett litet föl nu oxå! han tränar dom i trav på ett hemskt sätt! Han är portad från åmål, årgäng och nån mer travbana kommer inte ihåg riktigt vilka det var.., han är portad pga av hästarna att dom är så misskötta och där av inte håller måttet.
När han tränar hästarna spänner han dom för vagnen (vissa av hästarna är livrädda och sprakar vilt) sätter sig upp i sulkyn och drar iväg så kommer han till en brant backe där lägger han i bromsen på hjulen och tvingar hästen att springa upp och ner för backen minst 10ggr!
har hänt att han bara spänt för en häst släppt iväg den med sulky på och kör bil efter utan att det sitter någon i sulkyn!
Hästarna går på nåt man i vanliga fall skulle kalla lösdrift men de är ingen riktig lösdrift som går ute på en åker utan träd eller nåt som helst skydd året om…de händer att dom rymmer till skogen och söker vindskydd och när han kommer och letar efter dom med ficklampa (för att de är mörkt) så vänder dom bort huvet så att han inte ska se ögonen och där med hitta dom..Detta har han berättat själv och han skratta samtidigt!
Han har fått anmälningar på sig men inget händer!
Vad gör man i en sån här situation..?

anmäl igen? 
har ingen erfarenhet av detta så jag kan tyvärr inte ge så bra råd :(
Hm, ring någon högt uppsatt inom din kommun (?) och be att få tala med denne personligen. Säg att det har kommit in många anmälningar mot just denne man, men att ingen ändring har skett..
Ren chansning det där bara..
Vilken idiot, var är detta någonstans? Vilken kommun?

filma honnom o kontakta svenska hästars värn
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Öööh, ring typ djurskyddföreningen eller något kanske? Det kan ju itne få fortsätta så, låter jättehemskt! :O
håller med Hanna(!) djurskyddföreningen har hand om sådana fall. se om du i smyg kanske kan filma när han tränar eller ta bilder på hur hästarna ser ut (om dom e magra eller har några skador eller så…. man kan även kontakte svenska hästars värn länk till hemsidan.
sånna människor borde verkligen inte få ha någor med djur att göra!
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

jag vet inte vad svenska hästars värn skulle kunna göra för hästarna? de har varken makt eller befogenhet att ta djuren.
ring länsstyrelsen eftersom de har hand om djurskyddet numera. vill du ha hjälp att ta fram numret så säg till!

Håller med lisette, ring länsstyrelsen, shv kan inget göra.. en undran är kanske om det är anonyma anmälningar som gjorts och hur serriöst dom tas?? kan juh vara så att de tas mer om man vågar gå ut med sig själv?!?

SVH kan göra mycket om inte annat hjälpa till med anmälnigar o ta hand om hästarna när det behövs.
#9 precis(!) det finns mycket om kan göra… visst dom kan inte ta hästarna eller så men dom kan vara till stor hjälp! eftersom dom är kunniga inom ämnet och kända i hästsverige så tas dom på allvar!
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Han borde inte få ha djur överhuvudtaget! Har du lyckats filma/fota eller kommit i kontakt med någon?

Tack för många bra svar!
Jag har inte tagit kort elr filmat hästarna elr när han tränar.., Nu var det ett tag sen ja såg honom men har sett skit efter hans hästar på vägen när vi åkt till mormor. Nu har han hästarna väldigt avskiljt det går inte att se från vägen..,
Nej han borde absolut inte få ha djur över huvudtaget! Han har haft ung djur (tjurar tror ja!) förut elr om de kanske va grisar? iaf dom stod inne i en smutsig äcklig ladugård och när dom skulle till slakt tog han ut dom och spola av dom med högtryckstvättet!
Ja fattar inte hur han fått tag på alla hästar han har och vem som har ställt upp med en hingst så att han har betäckt ett av stona som nu har ett föl!
Detta är i Dalsland, Ödskölt, Bengtsfors kommun…
ska man ta kontakt med länsstyrelsen händer det nåt då? Morfar går och klurar va man ska vända sig till för att det ska hända nåt..!
Jag vet vem han är vi jagar i samma jaktlag…och usch ja har aldrig tyckt om honom…han är dansk det kanske är andra regler där som han tror är samma här?
ja vet inte.
Jag ska prata med mamma och pappa om vart man kan vända sig så får vi se om det händer nåt!
En sak ja funderar på…när man fått tillräckligt många anmälningar på sig..skickar dom inte ut en kontrolant elr nåt då? Så vitt ja vet har han inte haft besök av nån sån..

djurskydd.vastragotaland@lansstyrelsen.se
eller ring 031-607172 och be att få tala med djurskyddsinspektörerna.
det är BÄTTRE att ringa eftersom det tas mer seriöst!
Låter mera som han är själv trött på livet och hästarna får sitta emellan.

14# hur menar du?
Ring Länsstyrelsen som #13 säger, ring dom flera ggr om det ska behövas, synd att det är så långt bort från mig annars hade jag åkt ut till gubben själv. Ge honom vad han tål
det förtjänar han och tycker du det är jobbigt så tänk bara på hästarna, det är vi andra som måste vara starka för att hjälpa djur i sådana här situationer istället för att vända ryggen till för att det är pinsamt och jobbigt som många tyvärr gör..
Sätt dit honom så kommer det kännas bättre för dig oxå 

Kontakta även SVH de kan hjälpa till de är vana vid sånt här o ger sig inte i första taget.
#17 SHV Heter det :)
liebe kann manchmal sehr weh tun

sorry stavning är inte min starka sida. tack för du rättade #18
#12 Fy vad hemskt! Att han inte har åkt dit tidigare för det där med grisarna/tjurarna! :O
Har ni pratat med dom?

Ja det är riktigt hemskt…
21# Nej det har ju vart midsommar och storhelg så mamma har inte ringt än…det står på listan "att göra"
Idag är det helt vanlig vardag, så det går att ringa idag.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Om han har tränarlicens kan du även kontakta STC de har kontrollanter o de borde vara måna om sitt rykte nu o kolla upp det efter de skandaler som drabbat travsporten.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

24# han kör inte på travet men han "tränar" dom själv här hemma så ja tror inte han har licens..
I vilket fall ska han sluta med vad han gör, har ni ringt?

Aldrig roligt med sånna människor…
- Håll oss uppdaterade om hur det går för hästarna…
Håller tummarna för att det ska sluta lyckligt.

Travhästarna måste ju ha en ansvarig tränare som har ansvar för dem o deras välmående. Vet du om hästarna startar på travet eller tränas inne på banan?
Nått måste iaf göras så att de får det bra…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Mamma har ringt och polisanmält det nu iaf…, men vi åkte till mormor igår och hästarna går inte kvar där dom gick
han måste ha flyttat dom igen..,
28# Dom har startat på trav men han har en kusk som kör då, hemma tränar han dom själv på grusvägarna..,
Mamma pratade med polisen om vad man kan göra och vart dom rekomenderar att man ringer..då sa dom att om hästarna inte är helt urmärglade och dåliga på de sättet är det svårt att göra nånting.
Hästarna är väl inte underviktiga men dom är ju smala på så sätt en travare som körs är om man säger så har inte sett hästarna på nära håll på tja…drygt 1½år så ja vet inte hur dom ser ut muskel mässigt och så.., Ja skulle inte tro att dom får nåt foder elr sånt på vintern fåår dom väl hö elr silage men en häst som tränas och tävlas måste väl ha en rejäl foderstat och näringsrik mat? 
Men om vi fatta rätt nu så måste hästarna vara sjuk/skadade/urmärglade elr nåt sånt extremt för att man ska kunna omhänderta hästarna? De räcker alltså inte att dom tränas på fel sätt och inte har riktigt med vindskydd o.s.v. va gör dom åt de då om dom inte tar hästarna?
Jag ska be morfar "leta upp" hästarna så att man kanske kan ta sig dit och få sig en kik på dom..,
Jag vet inte men ja tycker att det är vanvård så som han sköter om hästarna dom kan ju absolut inte må bra av den träningen och under de förhållande de lever i 
Mamma berätta en till sak för mig igår…att han kör ju och tränar även på vintern och efter ett sånt pass så är ju hästen ganska så svett och trött(!) då sa mamma att eftersom han inte har nåt stall att ställa in dom i så släpper han ut hästen dirket i hagen mitt i vintern, genom svett! inget täcke elr nånting sånt och det kan väl aldrig vara bra?!
Under vintern är de väl värst för hästen då det är - grader..
#29 Usch, vad hemskt det låter! :'( Jag vill adoptera allihopa jue!
Det måste väl räknas som vanvård ändå tycker jag med? Man kan ju inte träna hästar så, spela roll om de är smala eller inte, det är inte okej! :O Kan du inte kolla med djurskyddsfäreningen vad som räknas till djurplågeri?

en travhäst i träning är slank och är en riktig elitidrottare.
jag har en fråga. om du inte kunnat se hur de ser ut nu, hur kan din mamma se att hästarna släpps ut svettiga i hagen på vintern?
kan mycket väl vara så att han skrittat av dem och sedan släpper ut hästarna.

31# dom gick i en hage hemma hos honom i vinter som man körde förbi väldigt ofta och morfar som bor typ 1km därifrån har sett det och sagt de till mamma.