Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 587 ggr
steffy
0

hur många vet?

hur många vet vad en röd roset i hästen svans betyder?

Mandysan
0

*Jag vet!* 

röd rosett=hästen sparkas så man ska inte rida nära….

steffy
0

ja. Glad

LinaN
0

Elelr  om man är osäker kan man har röd rosett i svansen. alltså, man är osäker på om hästen ksnak esparkar om man är ute på tävling….

Får man lov att ha rosetten på inne på ridbanan i hoppning respektive dressyr? vad säger TR? 

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Mandysan
0

#3 Jag tror att det är godkänt i hoppning, har sett många som har det (iofs bara på klubbisar och lokala..)

steffy
0

det var en hopphäst från globen på tv som hade en röd rosett när den hoppade. så tydligen.

Maja
0

Såklart jag vet det.. ;)

Alex
0

Jag vet. :) Men har man det på banan på en isistävling blir man diskad.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

steffy
0

isistävling? (island)

Milli
0

jag vet :)

Alex
0

#8 Ja, islandshästtävling. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

LinaN
0

Okie, på hoppning är det ok, men i dressyr då?

AusaBausa
0

Japp jag vet också!

men inte mga som visste när vi red Hubertusjakten, Hrm!!! mga som lät sina pållar nosa min häst i baken trots röd rosett. Sen blev de sura när man sa till dem.

Maja
0

#7 - Man får visst ha rosett på tävling!! ;) Om du diskas för det så har du rätt att överklaga.. :) Enligt en domare från SIF.. ;)

Maja
0

Däremot så får man ej ha flätor i vare sig man eller svans under en isistävling.. :)

bebbe
0

En röd rosett ses inte som en utsmyckning, utan som varning, och bör andvändas på tävling

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

om det behövs.. :D

Thinka
0

i hoppning är det godkännt med röd roset diskret bak (givetvis).

Har själv haft ett sto som jag var tvungen att ha röd markering på för hon kunde slå mot nån på framridningen.

Alex
0

#13 & 14 Fast inte lätt att sätta fast en rosett så den sitter bra utan att fläta in den lite..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lunascape
0

Att en röd rosett betyder att hästen kan slå vet jag om, men är det fler som har hört att en blå rosett ska betyda att det är en hingst? Jag läste det någonstans, men kommer inte ihåg var?!

Maja
0

#18 - Haha.. Ääääh.. Du kan ju tejpa.. ;P Hahaha..

Kort sammanfattning ang. isistävlingar - Ändra inte på hästens naturliga utseende - då blir du diskad.. ;)

Alex
0

#20 Haha exakt. Eller ja, klippa får man ju faktiskt (pälsen). Men manen och svansen måste ju vara naturlig.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#21 - Haha.. Ja, det är klart.. Eller.. Naturligt.. Innebär det att man inte får rykta hästen? För det är mer naturligt för en häst att vara lerig än att vara ren.. ;P ;P

LinaN
0

Mer info om blå rosett betyder hingst tack :P

sånt här är sånt som jag är helnipprig  på o älsakr at tlära mig om! :D

visste ni att på 17-1800talet när ma nanvände solfjädrar att det fanns ett helt språk beroende på hur man höll fjädern, hur man fläktade sig osv? här…. och här…. och här…. nu vet ni detta tilsl nästa gång nbi fläktar er med en solfjäder :D OBS, sidorna är på engelska

/LinaN full av onödig information….

Murre_Uddiz
0

Jag vet också att röd rosett betyder att hästen kan sparkaGlad *snille*

Faxlin
0

Jag visste faktiskt också detta med röd rosett. Har dock aldrig hört om den blåa. Någon som vet?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Qabang
0

Ja, den blåa stämmer :)