Träningsschema
Hur hade ni lagt upp ett träningsschema för en 6 årig arabvalack? Har haft honom sen 30/9, då var han helt ohanterad. Det jag gör just idag med honom är att gå med honom. tränar förlyttning av huvud, framdel och bakdel. Markträna så som att hålla avstånd från mig, backa, följa osv…. Longerar. Sadelträning (accepterar den) samt att man tynger och sitter upp. Träns tränas han också med vissa dagar.
Det jag vet jag behöver träna med honom är att se plastpåsar och andra "farliga" saker då han har MYCKET flyktinstinkt i sig. Vill även att han ska lyssna mer på mig och känna sig lugnare med mig….Känns lite som att jag bara stå och stampar på samma ställe just nu och vet inte hur jag ska göra för att komma vidare. Den hjälpen jag hade innan, har jag tyvärr inte längre.
Så nu frågar jag er här på ridsport…… vad tycker ni jag ska göra och vad ska jag träna.
Jag hade tränat för de saker han flyr ifrån till att börja med. Men inte tjata ut det. Man måste göra roliga saker också. Låt allt ta sin tid, han kommer säkerligen att bli lugnare med dig men det tar olika tid med olika individer. Stressa inte. Du vinner mest själv på att vänta ut honom. Då får du en sann vän! Förresten, var det inte du som känner "shirley" och fick hjälp av henne? Kan hon inte ge dig lite råd? Det är ju enklare om man "ser" och känner hästen som ska tränas. Här är ju lite svårt att ge råd när man inte har träffat hästen.

#1 jodå, jag känner Shirley och är i hennes stall, Jag frågar henne emellan åt, men det är inte alltid hon hinner hjälpa. Hon har så mkt själv just nu. inte ofta vi är samtidigt i stallet heller…tyvärr så blir det så med jobb och hem också
# ja det vet man ju hur det är. Har själv haft 4 barn "uppväxta nu" men under en tid fick jag lägga av med hästeriet, det går inte att kombinera fullt ut om man har skolbarn, hem, hästar inackade i stall ett par mil hemifrån och heltidsjobb. Men nu kan jag ägna all till åt mig själv och hästar!

#3 skönt att kunna det. Nu ibland vill man bara skrika rätt ut för tiden inte räcker till så mkt som man vill ibland.