snälla har nån lösning !!
nu ska jag äntligen ta mej itu att skriva detta nu,, hehe: (hoppas att du orkar läsa , men jag vill jätte gärna att dugör det : ) )
I midsommar 2005 fick jag en häst, ett varmblod sto på 7 år. hon heter Peace Money men kallas för Molly : ) köpte henne för 3.000 kr och fick ALL utrustning med .Molly hade gått på trav förut.. men dom tycker hon var för liten :S så hon vart sälskap/rid häst istället.. fast hon kunnde ej så mkt vid ridning, då föra ägaren hade ridit in henne så att hon var iaf vann att ha ryttare på och sen hadde molly bara "stått" i en hage nästan ett år och bara lattat sig .. sen köpte jag henne : ) , Molly var verkligen min drömhäst , hon var hur snäll som helst att hålla på med , och hon hade väldigt bra tålamodd när man rycktar henn och grejar : ) , jag red ut i skogen, allt gick bra : ) kunnde skritta henne på långa tycklar utan ens att hon hade en fudering ens att sticka iväg. jag försökte lära henne galopp skänkeln, gick rätt så bra, men hon lärde aldrig som galopp skränekl men allt kunnde hon galoppera : ) , sen i okt. 2005 , hände det nått som inte var så kul … en "vacker dag" så började hon bråka lite vid ridningen ,, hon började då takta .. sen efter ett tag så började hon bocka .. käpte då vid den tiden en westersadel då jag hållde mej kvar mkt bättre då : ) , hon började även att sparka bakut, och så stannade hon och började backa , jag skänklade på ,, då vart hon sur och stegra,,, hon gör en i dag så där VARJE gång jag rider .. vi har försökt att hitta på allt som kan vara felet attt hon har börjat såhär … hon har verkligen blivit en ANNAN häst (!) , hon ömar ej i ryggen, benna ser(känns bra ut, utrustningen sitter som det ska, tänderna har vi ej kollat hoss npn "hästtandläkare" men min morfar är duktig på hästar så han har iaf kollar så ingen tand har "växt fel" …har provat sprunigt (då har jag ridit och travat "framoch till baka" på en väg) , då kunnde hon iaf skritta "normalt" men nästa ridtur var hon samma bråkigt igen ,, när jag rider henne så kanske hon skrittar 10 m som högst sedan taktar hon och hålller på ,, skummar ut munnen hennes och ibland står "näborrarna rakt ut" (?) och hon frustar konstigt( låterr som om hon skulle vara galen faktiskt(!) ) vi tänkte då att hon kanske har brunstat sdå i sep 2005 flyttade det en hingst i närheten(dom kan höra varandra), för hon står oftas i hagen och gnäggar och hingsten svarar ,, och så vidare.. men kan en häst verkligen brunsta sen okt 2005 och till nu ? utan nå "vila" i mellan ? .. låter lite kosntigt tycker jag … en tjej som min mamma känner ska iaf komma nu när padocken bara har tårkat upp ifrån snö och vatten , då ska hon tänköra molly och sedan ks ajag rida efter.. ,, se hur det går ..om det går såkanske det skulle bli lite tjatigt att tönköra varje gång före innan jag rider (?)… (jag vill helst rida vare /varannan dag iaf) … aja spela rollt en så länge.. sen ska vi ringa till ridhuset här i söderhamn och prta med en person som är väldigt duktig på ridtravare.. se vad

Hejsan!
Jag har ungefär samma problem som du med min snart 5 åriga häst. I början var han jätte lugn att rida på men sen vintern kom och det blev snö och is på vägarna började det hela. Han bockar, sparkar bakut och segrar sig. Jag tror att han testar mig, samt att jag kunde inte trötta ut han på samma vis när det var halt. Han hade helt enkelt för mycket energi.
Men jag förstår dig….det är inte roligt att rida när dom gör så.

Lite tips:
Gör en hältundersökning hos en vetrinärklinik.
Röntka ryggen, exempelvis kissing spines ger inte alltid smärtreaktion vid beröring.
Kolla sadel, en gammal travare eller en unghäst växer lätt ur sin sadel när den sätter nya muskler, detta kan göra att sadeln trycker…

Har ni haft ut en equi-terapeut och kollat igenom hästen ordentligt? Det kan vara så enkelt att dom har ont i nacken el annat. men det är bland det första jag skulle kolla. Min dam är oftast jättesnäll, men har lite humör. När hon inte är ok så börjar hon att bråka, o det ordentligt. Kollar upp henne med jämna mellanrum, oftast finns det något att fixa till!
Funkar inte det så kolla upp tänderna hos en duktig tandläkare o ev en ordentlig veterinärundersökning om det inte blir bättre.
Lycka till!

Jag tycker att man ska kolla benen (röntga osv.) hos veterinär, samt kolla rygg. Har en sadelutprovare provat ut sadeln? Kan mycket väl vara att hästen har ont. Men min ponny höll på så innan när jag fick han (trotsig och ung) och då kollade vi igenom honom, inget fel på han. Lät en duktig instruktör tömköra han hela tiden och han stegrade ända tills han höll på o tappa balansen. Han tappade balansen en gång och sen dess har han aldrig mer stegrat. Är det inte något fel på din häst tycker jag att man ska rida för instruktör ofta och lära sig att tömköra hästen själv av någon kunnig. Man ska helst ha någon kunnig med sig när hästen håller på sådär… Kan ju bli riktigt läskigt tillslut! Jag vågade knappt sitta upp på min ponny när han bara backade och stegrade…
hur har det gått för dig nu Peace??
Hästarna ni nämner här har antagligen kommit upp i kondition och blivit stallmodiga. Longera med sadel och träns före ridturen så de får springa av sig lite energi. Och när ni sen rider, ta hand om hästen från första steget! t.o.m. uppsittningen ska försegå på era villkor d.v.s. hästen ska stå still tills ni ger hjälpen för igånsättning.

det var JÄTTE länge sen jag skrev detta nu, vi har varit till vet. 2 gånger, ena gången på återbesök. hon har hovledsinflammation på båda frambenna.och hon har fått medecin 2 gånger (då hon inte var helt frisk på återbesöket), så nu om bara 3 dagar så får jag rida henne ;) hoppas att hon är bra nådå … (vet. har skrivit hur jag ska rida med henne och sånt dom första veckorna (typ minst 5 veckor(!) )har dom skrivit hur/vad jag ska göra) …..

Skönt att du fick reda på vad som orsakat hennes beteende.
Hoppas att ni får en lång framtid tillsammans.
Att hon frisknar till för gott…
Lycka till!
Hur gick det sedan?

Japp, hon är precis som när jag hade henne innan hon började med sitt beetende (för att hon va sjuk då) , nu är hon helt UNDERBAR att rida på :D:D:D
vad skönt för er!!!!

Vad roligt att det löste sig för dig och hästen!!!
….. Lycka till i framtiden nu!

TackTack :D , 
jag va medryttare på en ponny med liknande grejer. han klarade inte ifall man skänkla håst i sidorna. så man fick bara vara envis o med försiktiga men envisa skänklar driva han framåt samtidig som man lättar i handen lite. jag fick han sluta helt med de men så red jag han inte på 2-3 veckor o då red bara hans ägare o hon satt va när han började så han lärde sig att om jag gör si eller så så blir jag av med min ryttare. kanske ett använbart tips // plump 
Guuud vad skönt! :D