Blodmask - avmaskning
Fick nyss svar på blackys träckprov, han har 450 i blodmask och dom gör odling. får svar v 25
Vad händer nu då? har aldrig behövt avmaska efter träckprov tidigare och tänker inte ringa deras veterinär som tar 10 kr/ min… vilket medel är det som tar blodmask, lilla resp. stora? behövs det avmaskas igen sen?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ursäkta för trådkapning. men jag undrar varför man gör odling?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 tror det är för att få reda på om det är stora eller lilla blodmasken
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Ivomec tar blodmask

Ivomec el Noromectin.
Jag personligen skulle misstänka att det är den lilla blodmasken, vilken är vanligast av dessa två.
Hej.
Jag fick samma svar idag. 450.
Skall avmaska denna vecka.
Vänta 4-5 dagar innan bete.
Kolla att den hästen som din går med är testad så du inte avmaskar och får tillbaka allt igen.
Odling klar vecka 25 för oss. Man gör odling 100 över.

Ring och diskutera preparat med din vanliga vet, det är ju ändå h*n som måste skriva ut det åt dig. Noromectin har väl samma effekt som Ivomec men brukar vara billigare.

Noromectin har jag redan hemma, köpte innan det blev receptbelagt =)
men är det skillnad att maska mot stora och lilla eller gör man likadant? för isåfall kan jag ju lika gärna maska direkt, vore bra om han var klar med avmaskningen innan han flyttar (om 2 veckor)

Om du har Noromectin hemma så läs bruksanvisningen, där ska det stå om den tar båda el bara ena. Det kan ju vara så att stora som är mer ovanlig, kanske kräver ett helt annat preparat.

Noromectin tar både vuxna och larvstadier av stora blodmasken samt en hel del andra parasiter inklusive lilla blodmasken.
Din häst hade 450 eggs per gram, vilket räknas som lite. När min häst hade inom samma intervall så rekommenderade man mig att vänta med avmaskning tills resultatet av odlingen kom. Hade odlingen visat på stora strongylider hade jag avmaskat, nu påvisades inga sådana utan bara små varför man tyckte att jag kunde avstå från avmaskning.

förra gången vi tog prov så hade han 100 eller knappt hundra EPG så dom tog inte ens odling. dom rackarna har alltså förökat sig senaste året därför vill jag gärna få bort dom… blir väldigt äcklad av tanken på att han har maskar i sig dessutom…
Kanske dags att se över era hagrutiner ? Det är ju där hästarna blir smittade.