Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2603 ggr
J-Parnebo
0

Pelham

Tänkte köpa ett Pelham och testa på min häst, men är det bäst med stång eller två/tre delat ?
vad är för och nackdelarna me de?

[Angel88]
0

stong, så fort du ska ha hävstång, så ta alltd ett ellt bett aldrig två delat. det två delade kan vrida sig uppåt och trycka på gommtaket..

varför pelhan??, Kimbelwck/jackrstång e lite mildare än ett pellham enklare att rida med oxå, utan delta eller dubbla tyglar

några Jacktkandar/Kimbelwick exempel.. som e oki.. aldrig 2-delat när du har kjedja, och alltid kedja när du har hävstång. annars blir bettet som ett pessoa

ett pelham med korta skänklar och ett med långa och liten port. det bettet med kortast skänklar är mildast.

vbllover
0

Jag säger samma sak som #1, ett rakt pelham är bättre än delat, Men när man rider med raka bett är det viktigt att hästen rids bra med sätet för man bör inte använda ledande tygeltag. 
Även här samma som #1 varför pelham?

Linnea
0

ett pellham ska egentligen alltid ridas med dubla tyglar så ett jaktkandar brukar vara bättre. och som sagt: alltid rakt bett när du har hävstång! annars funkar det inte riktigt som det ska. bettet längst upp till vänster är ett myler, vilket jag personligen föredrar.

Skynda långsamt så går det fortare.

740tjejen
0

Lånar din tråd. Nån som vet var man kan få tag i mylerbett med D-ring i storlek 10,5.

Indylover
0

Vad har kedjan för effekt?

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

Marija
0

#5 Hindrar ryttaren från att dra hur mycket som helst.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

cillaw
0

men det där är väldigt individuelt vad hästen tycker om. Jag tycker att man ska prova sig fram. Min häst blev stark på hinder, så jag fick betsla upp från ett smalt tredelat med fasta ringar, jag provade i princip allt,Hackamore, kombibett, fullcheck,

kimblewick, i gummi och metall, rakt pelham, med delta eller två tyglar, långa o korta skänklar, gummi o metall. men det hon gillar bäst är ett delat relativt tunt pelham som är delat med små delta, och kedjan nästan obefintligt spänd. Jag tycker man ska se på sin häst hur den funkar och sen prova sig fram…

Marija
0

Glömde skriva att du självklart ska ha ett rakt! Precis som #1 säger, det kan trycka upp i gommen (det kan självklart vanliga bett med men särskilt viktigt tycker jag att det är på bett med hävstångseffekt).

Linnea
0

#4 alla hästaffärer som är återförsäljare för jacson kan ta hem mylerbett. (vissa vägrar dock, då dom tycker det är djurplågeri men när jag beställde så var det inga problem)

Marija
0

#9 Vad har det för särskild effekt? Har sett bilder på det men är inte säker på om det är ett sådant (ser typ svängt ut?)…

Linnea
0

#10 de är alla anatomiska, svängda, vilket gör att dom ser mycket större ut än vanliga bett. sen är ju flera av dom (även mitt) ledade i mitten så att sidorna rör sig oberoende av varandra, vilket gör att om du tar i vänstar tygel så ger du bara tryckpå vänster sida, höger ligger still i motsatts till ett vanligt bett som ger tryck i hela munnen när fast du bara tar i en tygel, det blir alltså ett tydligare kommande för hästen. min häst går oerhört mycket bättre på detta än på hans förra bett (tredelat). tänk på att det finns hur många varianter som helst av myler bett, man kan alltså inte säga: jag har ett myler. och sen få reaktionen:jaha ett sånt..  att det är ett myler säger egentligen ingenting om vilken typ av bett man pratar om. finns i tredelat tränsbett, jaktkandar, kandar, pelham, olika westernbett mm. tanken är att man kombinerar en mundel (för hästen) med ett sidostycke/skänklar (för ryttaren) vilket gör att varja kombination häst/ryttare ger en unik bettsammansättning.

tex en nybörjare på häst utbild. till msv: en "skarpare" mundel med vanliga bettringar eller lite hävstång.

en rutinerad ryttare på samma häst: samma mundel (samma häst) fast med nån typ av skänklar

det är mundelen hästen bryr sig om, inte så mycket det andra.

blev det långt och krångligt nu?