lera
den är ju rena dyngan i hagen nu pga allt regn. hur ska jag göra för att hålla karleden ren +svansen som är tjock och lång(när hon är blöt när jag kommer från skolan)? jag kan ju inte tvätta henne nu pga skriväder. någon som har något tips? ska man borsta eller tvätta med varm vatten eller svamp även om karleden är geggig och blöt? det blir antagligen bra geggigare och geggigare ju narmare julen man kommer. någon som har tips hur man sköter och hålle svansarna rena någorlunda rena i vinter+ lättborstade? är det gegga hos er med? har ni bilder?
Svansen och benen kan du ju spola av innan du ställer in henne i stallet. Annars kan man ju alltid vänta tills det torkat och borsta rent, men att tvätta är ju smidigare. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

men jag bor inte på stallet,men jag kan ju köra dit senare på kvällen. men det tar långt tid innan hon torkar pga hennes vinterpäls. hon är en shettis. fryser hon, ska jag sätta på täcke? stallet är varmt.
Men då kan du ju spola av benen och svansen innan du ställer in henne, att benen är blöta när det är lite kallt mår de inte dåligt av. Och är det varmt inne i stallet är det ju absolut inga problem. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tack för avaren. jag tänker som du skerv. men jag var lite osäker om hon blir förkyld.
Tjock svans och lera… *urk*
gör som ajg gör, vätta svansen med svansshampo elelr grönsåpa. skölj noga. Låt torka, elelr föna torrt med hårfön. spraya sedan i massor av pälsglans, borsta igneom. fläta sedan svansen nedanför svanstippen. Ta ett balaband och sskär/klipp det så det blir 3 delar. trä in balabandet i svansen under svanstippen, vik sen flätan dubbel. Knyt fast nederänden av flätan. Ta sedan rest 2 balabandsnuttar och knyt fast genom flätan… bifogar en ful bild ajg gjorde i paint ^^
det gula krysset är sista svanskotan, den röda blobben en gummisnodd, och de blå strecken är balaband…. skratta itne åt mig är ni snälla…… ó.Ò
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

tack för tipset 5# men jag vet inte om stallägaren går med p¨å det har försökt innan. det är lite speciellt i vårt stall.
Vad skulle hon /ha nitne gå med på? att din häst har flätad svans?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

7# jag vet inte. kanske pga av säkerhet i hagen( eller menar du att hon ska he fläta svans bara när hon är inne, ute
)?
när tycker ni grännsen går för att det är för kallt att tvätta?

Jag har flätad svans på min och spolar fötterna när hon kommer in.