Hästar och får?
Igår kväll så skulle vi släppa ihop våra två unghästar med 16st får. Vi hade räknat med lite spring men inget mer än så. Men vi hade heeelt fel!
Allt började fel, fåren blev utsläppta i hagen innan vi ens hann dit. Och Hästarna fick inte syn på fåren förrän de kom i full fart mot de.
Själv så hade jag velat att de skulle gått i olika hagar till en början för att bara kunna se varann.
Men iaf, hästarna fick panik! Sprang runt och runt och sedan rakt genom staketet och iväg. De sprang kanske 2-3km bort innan vi fick tag på de. Sen så hämtade vi en transport och lastade in båda i en transport utan mellanvägg. Och ena har bara åkt transport en gång tidigare och det var 54mil i december. Men de gick tillslut in i transporten och så åkte vi hem med de, inte till fåren utan hem till stallet (ca. 4-5km). Båda gick lugnt ut och började beta i hagen.
Har någon här haft hästar och får tillsammans?

En i byn här har en ponny och ett par får tillsammans.
Dock är nästan alla hästar skiträdda för får, av någon anledning?
Grannen hade 4 får i en hage som jag och Brimad skulle rida förbi, och dem stod en bra bit in i hagen, men Brimad var skiträdd!
Senare stod där ett par ungkalvar, skulle rida förbi, dem kom i full fart och jag tänkte att nu dör Brimad i hjärtattack, men han brydde sig inte ett smack :O
Men får 4 små sketna får, som inte ens rörde på sig är väldigt farliga ;)
Även Japp som aldrig bryr sig om så mkt annars, reagerade väldigt starkt på fåren, och även Schrek höll på att krypa ur skinnet när han såg dem ;)
Det är ju klart dte går att vänja dem, men det hade varit intressant att veta varför hästarna reagerar så starkt, och sedan inte bryr sig alls om t,ex, kor.
Men det var ju skönt att det slutade väl för er!!
Medarbetare på Dressyr.ifokus
en gård ägd av traktens kyrka (Noas Ark) har Islandshästar, åsnor och får ki samma hage =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

grannen till mitt sommarbete har två hästar med typ 20 får och dom bryr sig inte. har inte upplevt att mina bryt sig heller när dom gått förbi fårhage men jo, det bästa vore nog att ha dom bredvid varann i början.
Skynda långsamt så går det fortare.

Får luktar ganska mycket. Sen tror jag att hästarna har svårt att se vad de är för djur?
Min buse är ju helt övertygad om att de är en flock vargar som bara väntar på att kunna bita honom i bakbenen.. :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Våra alla hästar går med får ! De lärde sig det genom att få gå i de omkringligganda hagarna.
Har aldrig några problem heller med att lära äldre gamla hästar att gå ihop med dem heller.
Några av hästara är nannisar till fårens Lamm. mammorna tillåter det också.
Tråkigt att det gick fel för er, annars är det en väldigt bra kombination att ha Får ihop med hästar.

Får hästarna vänja sig vid fåren i lugn och ro med hagarna bredvid varandra så kan man senare släppa ihop dom om man vill.
Era hästar blev attackerade av fåren och flydde. Skulle inte tro att dom förstod att det var får.
Min älskade pålle är så gott som uppvuxen med får. Dock aldrig gått i samma hage men att dagligen gå förbi eller gå i hagen bredvid är vardag för henne. Så hon bryr sig aldrig, kollar därimot glatt på dom med spetsade öron;)
/Elin

Där jag hade mina hästar sist hade de 2 får och 2 hästar tillsammans. Stället innan dess hade de en fårflock och en minishettis som gick tillsammans. Allt gick superbra
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Jag jobbade i Wales på en gård där huvudinkomsten bestod av får. Ingen av hästarna var rädda för får, men ett sto sparkade ihjäl ett får, så efter det fick hon inte gå i hagar med får.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Alla mina hästar utom shettisen kan gå med fåren utan att bry sig. Shettisen jagar dem och springer gärna rakt över både tackor och lamm om han har möjlighet. Getter och killingar kan han gå tillsammans med men dessa fanns redan i hagen när han kom till ön som liten, fåren träffade han först lite senare.
Jag har får och hästar tillsammans utan problem.
Hästar som inte är vana vid får är ofta rädda för dem, de ser lite ut som vandrande stenar och låter oxh luktar konstigt. Man måste låta dem vänja sig först, om det inte finns fårvana hästar i flocken där man släpper dem.
Bellman går med en flock på 10 får. Det har aldrig varit några problem med det alls. Fåren brukar ligga/beta i en ring runt hästen, varken han eller fåren är rädda för varandra.

Här går hästar och får tillsammans vi släppte ihop hästarna med fåren direkt utan några som helst problem dom börja leka och busa och är bundis och bästis nu =D
Lill hästen biter tag i ullen på fåren och bär runt dom tycker han är jätte kul xD
Fråga till dig LinneaG…Har hästarna sett får förut? elr var det första gången i så fall är inte reaktionen så konstig.

jag hade oxå blivit rädd om 16 får kom emot mig. =)
Jobbigt att det blev så.
Vi har haft får och hästar tillsammans för länge sen. Det gick jätte bra. Dom åt till och med tillsammans.

#14 hahahaha jag också! haha
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Grannens (där min mamma ägde hus när jag var liten) dølemerr gick tilsammans med får när han inte längre hadde hennes syster vid liv. Hon hadde inget imot det, och kunde ligga som en stor svart klump i mitten av en hög med små vita klumpar. Fåren sökte sig till henne om det hände nåt, hon var klippan i deras liv. Själv tror jag hon faktisk gillade dom, ofta såg jag hon slicka på lammen.
En gong såg jag en löshund komma inn i hagen. Genast gick hon mellan fåren och hunden, sänkte huvudet och plattade öronen och drev ut den från hagen. Den kom inte tilbaks för att säga så :)
Men sen hör det med till berättelsen att denna märren var fött i stallet som låg inntill fårstallet, vinterstid öppnade dom dörren mellan så hästarna kunne dela av värmen som kom från alla fåren så stallet inte blev så kallt. Hon var gott van vid doften och ljuden av dom.
Som med allt annat är det nog tilvänning som måste till. Hage intill så dom vänjer sig vid fårens beteende, doft, ljud.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.